Klassieke camper voor €16.000: is deze op Mercedes-techniek gebaseerde Arnold een aanrader?

Oldskool luxe

Klassieke camper

Als iconische, luxueuze oldtimer met Mercedes-techniek is de Arnold RM 40 uit 1981 een leuke optie voor de liefhebbers van klassieke campers. We onderzoeken wat hij in gebruikte staat nog te bieden heeft.

Oude topmodellen hebben zo hun eigen aantrekkingskracht. Nieuw zijn ze onbetaalbaar voor de gemiddelde consument, maar anno 2025 weten ze velen te verleiden met hun overvloed aan luxe tegen inmiddels betaalbare tarieven. De door ons geteste Arnold stond op het moment van schrijven te koop voor een bedrag van €16.000. Dat is nu het tarief van een alleraardigste tweedehands gezinsauto, maar 44 jaar geleden kostte de Arnold ondanks zijn bescheiden lengte van 6,20 meter evenveel als een klein appartement.

Klassieke camper

Arnold blijft na al die jaren droog

De camperfabrikant uit het Zuid-Duitse Ravensburg stond minder bekend om zijn indrukwekkende productiecijfers dan om zijn innovatieve en hoogwaardige design. De opbouw staat op een bijzonder robuust Mercedes-chassis. Destijds bedachten de ingenieurs een aluminium sandwichconstructie als dragende structuur, zonder kwetsbare verbindingen. Het isolatieconcept met 27 millimeter dik hard polyurethaanschuim in de zijwanden en schuim met een dikte van 32 millimeter in de bodemplaat werkt goed. Deze constructie wordt aangevuld met een bijzonder robuuste, grotendeels hagelbestendige GFK-buitenzijde. De karakteristieke knik in de opbouw vergroot de stabiliteit en dichtheid, maar maakt een tweedelige opbouwdeur noodzakelijk. Deze aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen, want zelfs op hoge leeftijd wordt een Arnold zelden geplaagd door binnendringend water. En als het toch gebeurt, is dat meestal te wijten aan schade door een aanrijding, defecte kleppen of een lekkage rond de ramen.

Klassieke camper

Ook als je langer bent kun je nog prima staan

Als luxe sloep op leeftijd heeft de Arnold nog steeds verbazingwekkend veel te bieden, zoals een stahoogte van 1,86 meter. Donker houtfineer en een ruime zithoek met zachte kussens voor maximaal vijf personen bezorgen hem een sfeer die ooit als ongekend luxueus werd beschouwd. De originele velours bekleding is in de loop der jaren vervangen door lichter gekleurde katoenen hoezen. Aan boord is er prima gelegenheid om met familie en vrienden te zitten. Inclusief voorstoelen zijn er maximaal zeven zitplaatsen rond de rechthoekige tafel. De badkamer en keuken zijn merkbaar compacter van opzet. Het keukenblok met zijn karakteristieke geëmailleerde ronde spoelbak vertoont uiterlijk veel gelijkenissen met chique inbouwkeukens uit dezelfde tijd. Het tweepits gasfornuis en de 60 liter grote koelkast onder het aanrecht hebben op zijn best een toereikend formaat, maar modernere campers hebben in dit opzicht veel meer te bieden.

Klassieke camper

Terracotta-tinten zijn weer in

De compacte badkamer aan de andere zijde van de camper scoort punten met een redelijk grote wastafel en een cassettetoilet; de douchekop op een lange slang is zo te zien al lang niet meer gebruikt. Een van de vier vorige eigenaren koos voor een nieuwe afwerking in terracotta-tinten (die inmiddels ook uit de mode zijn), om de eveneens donkere meubels wat sierlijker te laten ogen. De twee Franse bedden hebben zeker hun charme. Achterin heb je een goed uitzicht door de twee grote ramen en er zijn twee praktische inbouwkasten.

Klassieke camper

Handmatig neerklapbaar bed was toen baanbrekend

Als gedegen in elkaar stekende oldtimer is een Arnold zelfs op leeftijd nog een bijzondere verschijning. De aandacht voor detail en de mechanische robuustheid zijn nog altijd indrukwekkend. De staat van onderhoud moet echter wel op orde zijn. Een baanbrekende oplossing voor die tijd zit aan de voorzijde van de camper verborgen onder het plafond: een handmatig neerklapbaar bed voor twee personen in de cabine was anno 1981 nog heel ongebruikelijk.

Klassieke camper

Een zonnepaneel van 100 watt en de in de opbouw gemonteerde airconditioning op het begaanbare dak zijn achteraf zijn ingebouwd. Ondanks een sluitende voertuighistorie zijn de meer dan veertig jaren die deze camper al rondrijdt niet spoorloos aan hem voorbijgegaan.

Klassieke camper

Na een motorstoring van de oorspronkelijke viercilinder 307D-motor heeft de vorige eigenaar een 3,0-liter vijfcilinder dieselmotor zonder turbo ingebouwd. Die is met 88 pk geen krachtpatser, maar de motor maakt het toch mogelijk om relatief ontspannen en zuinig te cruisen op de rechter rijstrook – zolang je tenminste geen steile hellingen hoeft te bedwingen. Het aanzienlijke geluidsniveau, veroorzaakt door het hoge toerental waarmee de motor moet draaien, tempert niettemin het verlangen naar snelle ritten. De wendbaarheid van de camper is goed, wat niet in de laatste plaats is te danken aan de beperkte draaicirkel en de aanwezigheid van de destijds optionele stuurbekrachtiging. Een achteruitrijcamera met een CRT-display in de cockpit moet het manoeuvreren gemakkelijker maken. ABS was er toen nog niet, en ESP natuurlijk ook niet.

Klassieke camper

Klassieke camper

Op zoek naar een gebruikte camper? Bekijk het aanbod campers op deze site. 

  • +Hoogwaardige constructie
  • +Zeer robuuste techniek
  • +Aangenaam hoog wooncomfort
  • +Innovatieve details gezien zijn leeftijd
  • +Iconische sfeer aan boord
  • -Matige prestaties
  • -Enorme breedte: 2.200 mm
  • -Reparatierisico’s als gevolg van ouderdom
  • -Verkeert niet altijd in originele staat
  • -Sterk wisselende onderhoudstoestand
  • -Originele reserveonderdelen voor de opbouw zijn moeilijk of niet te vinden

Oordeel

De Arnold is vanwege zijn gedegen constructie, zorgvuldige afwerking en degelijke techniek ook als oldtimer een interessante camper. Voorwaarde voor een plezierig bezit is wel dat hij goed moet zijn onderhouden.

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.