Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Kia Sportage

Lekker dik

1
Kia Sportage
Kia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
9 mei 2014 om 14:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 7 2014
AutoWeek 7 2014

Je leest het in AutoWeek 7 2014

Kia heeft de Sportage gefacelift. De SUV kreeg onder meer een nieuwe krachtbron aangemeten, en downsizen doen de Koreanen nog niet. We gaan op pad met een lekker dikke atmosferische motor.

Het feest zal je wellicht zijn ontgaan, maar dat neemt niet weg dat het twintig jaar geleden is dat Kia de Sportage op de Nederlandse markt bracht. Dat was nog vóórdat Kia een dochter van Hyundai was en de eerste Sportage onderhuids Mazda-techniek herbergde. Net zoals de andere modellen van het Koreaanse merk in die dagen, leidde de Sportage een bescheiden bestaan in de coulissen van de markt. Voor zover wij weten, gingen er dan ook geen vlaggen halfstok toen Kia de Sportage in 2003 uit de prijslijst schrapte.

Toch kwam het merk een jaar later met een opvolger. Inmiddels maakte Kia deel uit van de Hyundai-familie. De nieuwe Sportage was dan ook een eigen interpretatie van de Hyundai Tucson. Maar er was inmiddels meer veranderd. Compacte SUV's waren – met name door Toyota's RAV4 – hot geworden, en dat alles maakte de tweede generatie Sportage een stuk levensvatbaarder in de Oude Wereld. Telde de Nederlandse importeur de jaarcijfers van de eerste Sportage nog in tientallen, de tweede generatie ging in zijn eerste jaar ruim drieduizend maal over de toonbank.

Een aantal dat de jaren daarna voornamelijk nog steeg. Maar het kon nog beter; in 2010 kwam de volledig nieuwe derde generatie Sportage op de markt, en die kreeg in zijn eerste hele jaar maar liefst 5.513 keer een Nederlands kenteken. Nu, een kleine vier jaar later, leggen we die Sportage 3 opnieuw onder de loep. Hij heeft namelijk een facelift gekregen. Eentje die nu niet direct een identiteitscrisis veroorzaakt, dus laten we even puntsgewijs de wijzigingen langslopen.


Haaienvin

Om aan de voorkant te beginnen: in de grille zijn de horizontale lamellen verruild voor een soort driedimensionale sterretjes. Het verchroomde kader rond de grille is ook veranderd, waarbij de kenmerkende, naar elkaar wijzende uitstulpingen aan boven- en onderkant zijn verbreed en verlaagd. Verder heeft Kia een assortiment nieuwe wielen aan het gamma toegevoegd om het zijaanzicht fris elan te geven. De achterkant kreeg nieuwe lichtarmaturen, met led-techniek achter melkglas. En het afschroefbare dakantennetje werd afgelost door een eigentijdse haaienvin.

En ook aan de binnenkant zijn er wat wijzigingen. De tweeters verhuisden van de deurpanelen naar de A-stijlen (voor hoge tonen geldt: hoe dicht bij het oor, hoe beter), het materiaal op de deurpanelen is wat aaibaarder geworden, de kunststof op delen van het dashboard heeft een zogenaamde nano-coating gekregen (denk hierbij aan die matte kunststof die zo kenmerkend was in de vorige Seat Leon) en het klokkencluster is helemaal opnieuw ingedeeld. De centrale snelheidsmeter verhuisde naar rechts, de toerenteller verschoof naar links en de ruimte daartussenin wordt nu ingenomen door een multifunctioneel display.

Uiteraard is de facelift tevens aangegrepen om onderhuids enkele verbeteringen aan te brengen. De meest ingrijpende daarvan is een nieuwe motor; die zit in de Sportage die we vandaag rijden. De 2.0 CVVT is namelijk met pensioen gestuurd en dat betekent dat het doek valt voor de indirecte inspuiting in de Sportage. De 1,6 was al direct ingespoten en nu draagt ook de 2,0-liter het predicaat GDi. Dat is best opmerkelijk, want terwijl de meeste merken bij het vervangen van motoren naar downsizing neigen, krijg je bij Kia nog steeds een forse atmosferische motor. Iets wat we overigens onlangs nog bij Mazda zagen in de nieuwe 3. Maar dat merk haalde een foefje uit en voerde de compressieverhouding flink op.

Dat doet Hyundai in mindere mate (van 10,5:1 naar 11,5:1). Het effect is anders. Het theoretische verbruik ging niet omlaag (zelfs iets omhoog, van 7,5 naar 7,8 l/100 km), maar Kia zegt zelf dat het in de praktijk wel wat winst verwacht. Nee, de belangrijkste vooruitgang is het gunstigere koppelverloop, waardoor de motor soepeler moet werken. De CVVT had 163 pk, de GDi heeft er 166. De CVVT leverde bij 4.600 tpm 194 Nm aan de krukas, de GDi ontwikkelt 205 Nm bij 4.000 omwentelingen. Dat is misschien een bescheiden winst, maar met behulp van de (aangepaste) zesbak die de nieuwe motor van de 1,6 heeft gekregen (was een vijfbak), kun je de 2,0-liter beter in het ideale toerengebied houden.


Rustig

Het meest merkbare effect van Kia's keuze voor een relatief grote atmos-ferische motor is dat deze auto daardoor vooral heel comfortabel rijdt. Onderin mis je weliswaar de kracht van een turbocompressor, maar zo'n gedownsized ding kan daardoor in lage toerentallen ook juist wat ruw en onbehouwen aanvoelen, en daarvan is in de Sportage absoluut geen sprake. Het koppel komt er mooi geleidelijk in, wat een heel rustige rijbeleving geeft. Vanaf zo'n 2.500 à 3.000 toeren per minuut komt er echt leven in de brouwerij. Ja, je moet wat sneller terugschakelen, maar dat is niet erg, want de zesbak voelt uitermate prettig aan. Hij werkt lekker precies en direct, maar zeker niet te zwaar.

Datzelfde geldt voor de besturing. Kia zegt de kritiek op de wel erg zware bekrachtiging van de vorige Sportage ter harte te hebben genomen en inderdaad, in het stuur in de nieuwe is een stuk meer weerstand en feedback voelbaar, zonder dat het te veel van het goede wordt. Ten opzichte van het pre-faceliftmodel lijken ook vering en demping wat meer met elkaar in balans, waardoor de auto met name op het slechte asfalt hier in Slovenië – waar de kennismaking plaatsvindt – volwassener aanvoelt. Verder heeft Kia de bevestigingspunten van wiel-ophanging en transmissie verbeterd, waardoor het stiller aan boord zou moeten zijn.

Automaat

De gefacelifte Kia Sportage staat begin maart bij de Nederlandse dealers voor een instapprijs die € 24.995 bedraagt voor de 1.6 GDi Economy Line. De uitvoering die wij reden (2.0 Business Plus Line) kost € 34.995. De nieuwe motor is ook leverbaar met automaat en met de combinatie automaat-4WD. De 2,0-literdiesel wordt in ons land alleen met die combinatie gevoerd en in de dikste Executive Line-uitvoering.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Kia Sportage
Kia Kia Sportage

PRIVATE LEASE Kia Sportage

INFO
Athlon
Athlon
Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid ComfortLine (5D/6H)
€ 504
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid ComfortLine (5D/6H)
€ 524
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid ComfortLine (5D/6H)
€ 529
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid ComfortLine (5D/6H)
€ 504
 
Kia
Kia
Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid ComfortLine (5D/6H)
€ 524
 
Arval
Arval
Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD GT-Line (5D/6A)
€ 652
 
Kia Sportage in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Sportage 1.6 GDi 132pk DynamicLine | 7 Jaar Garantie | Navi by Apple CarPlay | Climate | Camera | Cruise | 17" velgen

    Kia Sportage 1.6 GDi 132pk DynamicLine | 7 Jaar Garantie | Navi by Apple CarPlay | Climate | Camera | Cruise | 17" velgen

    • 2021
    • 16.982 km

    € 28.930

    Kia Sportage 1.6 GDi 132pk DynamicLine | 7 Jaar Garantie | Navi by Apple CarPlay | Climate | Camera | Cruise | 17" velgen

    Kia Sportage 1.6 GDi 132pk DynamicLine | 7 Jaar Garantie | Navi by Apple CarPlay | Climate | Camera | Cruise | 17" velgen

    • 2021
    • 16.724 km

    € 28.920

    Kia Sportage 1.6 GDI First Edition Navi | Camera | Cruise | Trekhaak!

    Kia Sportage 1.6 GDI First Edition Navi | Camera | Cruise | Trekhaak!

    • 2016
    • 99.055 km

    € 19.740

Meer Kia Sportage occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia Sportage

    48
    • 18 februari 2022

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Sportage specificaties
  • Kia Sportage occasions
  • Kia Sportage video's
Advies en informatie
  • Kia Sportage tests
  • Kia Sportage gebruikersreviews
  • Kia Sportage index
PREMIUM
Honda CR-V (2014) - Kia Sportage (2015) - Dubbeltest

Honda CR-V (2014) - Kia Sportage (2015) - Dubbeltest

Wie van een wat hogere instap houdt en geen MPV wil, komt bijna automatisch bij een SUV terecht....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 2.0 CRDi X-clusive (2010)

    Kia Sportage 2.0 CRDi X-clusive (2010)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 1.6 GDI X-ecutive (2011)

    Kia Sportage 1.6 GDI X-ecutive (2011)

    2
    • 29 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT-PlusLine (2020)

    Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT-PlusLine...

    6
    • 10 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 1.6 GDI Plus Pack (2012)

    Kia Sportage 1.6 GDI Plus Pack (2012)

    6
    • 8 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 2.0 CVVT 2WD Executive (2005)

    Kia Sportage 2.0 CVVT 2WD Executive (2005)

    5
    • 20 april 2019
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 1.6 GDI DynamicLine (2017)

    Kia Sportage 1.6 GDI DynamicLine (2017)

    3
    • 23 december 2017
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 2.0 CRDi VGT 2WD X-ecutive (2007)

    Kia Sportage 2.0 CRDi VGT 2WD X-ecutive...

    1
    • 17 maart 2016
meer reviews
Rij-impressie Kia Sportage

Rij-impressie Kia Sportage

47

Een nieuwe motor voor de vernieuwde Kia Sportage: geen uk met een turbo, maar een atmosferische...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Kia's grootste SUV onder het mes

    Kia's grootste SUV onder het mes

    8
    • 23 februari 2022
  • Nieuws
    Kia Sportage Plug-in Hybrid komt elektrisch 70 kilometer ver

    Kia Sportage Plug-in Hybrid komt elektrisch...

    54
    • 17 februari 2022
  • PREMIUM
    Kia Sportage vs. Toyota RAV4 - Dubbeltest

    Kia Sportage vs. Toyota RAV4 - Dubbeltest

    • 8 februari 2022
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Kia Sportage moeilijk te duiden was

    Waarom de eerste Kia Sportage moeilijk...

    29
    • 9 januari 2022
  • Test: Kia Sportage

    Test: Kia Sportage

    57
    • 14 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Kia Sportage vanaf net geen €35.000

    Nieuwe Kia Sportage vanaf net geen €35.000

    41
    • 1 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Kia Sportage: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Kia Sportage: direct als plug-in...

    16
    • 1 september 2021
Merk
Merk
  • Test: Kia Niro EV

    Test: Kia Niro EV

    15
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    93
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe fabriek aan

    Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe...

    3
    • 18 mei 2022
  • Autotest
    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger...

    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

    212
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Kia XCeed - Back to Basics

    Kia XCeed - Back to Basics

    38
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden