Test: Kia Rio (2015)

Retoucheren volgens Kia

Kia Rio
Kia RioKia RioKia RioKia RioKia Rio
AutoWeek 9 2015
AutoWeek 9 2015

Je leest het in AutoWeek 9 2015

Kia heeft de Rio opgefrist, althans de auto is nu leverbaar met een navigatiesysteem en de bumpers zijn hertekend. De techniek is ongemoeid gelaten. Kan Kia zich zo'n kleine facelift permitteren?

De Kia Rio is in z'n huidige incarnatie al weer sinds 2011 op de markt, voor Kia reden om hem een tussentijdse opfrisbeurt te geven. Erg veel meer dan een lichte retouche is het niet. Blijkbaar zijn ze in Zuid Korea redelijk tevreden over het karretje want alleen met een geoefend oog valt waar te nemen dat de grille en de bumpers hertekend zijn. En wanneer we naar de specificaties kijken dan valt eigenlijk alleen op dat het navigatiesysteem verbeterd is. Alles verder volgens het al oude adagium "zolang het functioneert moet je er niet aankomen".

Elektronische navigator

De facelift van de Rio is de eerste van een reeks die Kia dit jaar in het gamma zal doorvoeren, de Cee'd, Picanto en Venga zullen nog volgen. Het Rio-interieur oogt nog altijd keurig, alleen de materialen die Kia hiervoor gebruikt zijn vrij hard en maken een minder hoogwaardige indruk dan wat inmiddels gangbaar is in het B-segment. Het neemt echter niet weg dat het dashboard mooi overzichtelijk is ingedeeld en vooral ook de knoppen van de airco zich lekker makkelijk laten bedienen. In het dashboard treffen we meteen ook de enige functionele vernieuwing: een eenvoudig te bedienen en goed af te lezen navigatiesysteem met een zeven inch touchscreen. Het systeem wordt standaard geleverd op de ExecutiveLine - de meest luxueuze uitvoering - en voor een meerprijs van € 495 is de navigator ook op de DynamicLine-uitvoering bij te bestellen.

Vertrouwde vierpitters

Motorisch blijft alles bij het oude. Dat betekent dat er weer één dieselmotor is, de 75 pk sterke 1.1 CRDi, en twee benzinemotoren: een 85 pk 1.2 CVVT en 109 pk 1.4 CVVT. De laatste is behalve met een handbak ook verkrijgbaar met een automaat. Om het geheugen even op te frissen zijn we op pad gegaan met de 1.2 CVVT. Op de vlakke Nederlandse wegen voldoet deze machine nog altijd prima, al zijn z'n reserves beperkt. Voor een vlotte inhaalactie is terugschakelen noodzakelijk, bij lagere toerentallen sprankelt de motor weinig. Maar goed, zolang je 'm niet te veel in de toeren jaagt is het verbruik binnen de perken te houden.

De Rio is nog altijd niet de scherpst sturende in het segment, evenmin heeft-ie het meest dynamische onderstel wat we kennen. Maar goed, wie voor een sportwagen in de markt is moet z'n heil gewoon ergens anders zoeken. De Rio ligt gewoon keurig op de weg, stuurt nog altijd licht en is mooi comfortabel, althans zolang het wegdek niet al te hobbelig wordt anders wordt-ie stoterig.

Zakelijke ambities

Kia heeft de ambitie om met de Rio te groeien in het zakelijk segment. Of dat zal lukken? Van Fiesta tot Clio en van C3 tot Polo, allemaal hebben ze uitvoering die in aanmerking komen voor het lagere bijtellingstarief van 14 procent. Dat zit er bij Kia niet in. Zowel met diesel- als benzinemotor wordt het met de Rio niet gunstiger dan 20 procent en daarmee is het lastig om de concurrentie van repliek te dienen in de zakelijke visvijver. Wellicht dat een kleine downsize-dieselmotor soelaas had kunnen bieden. Later dit jaar zal wel een compacte 1.0 driecilinder turbobenzinemotor z'n opwachting maken in de Cee'd. Opmerkelijk dat deze niet voor de Rio op de rol staat, bij zustermerk Hyundai zal een 120 pk en 172 Nm leverende versie van de driepitter wel in de nauw aan de Rio verwante i20 debuteren. Maar goed, dat hiermee de CO2-uitstoot wel onder de voor 14 procent bijtelling benodigde 82 gram per kilometer zou uitkomen … Nee, dat is niet realistisch.

Voor de zakelijke klanten mag het gemis van een versie met 14 procent bijtelling dan jammer zijn, voor de particulier markt (waar bijna driekwart van de Rio's z'n weg naartoe vindt) maakt het niet veel uit. Daar is de zeven jaar garantie die Kia biedt een veel belangrijker verkoopargument, geen enkele concurrent die daar aan kan tippen.

Een ander sterk punt van de Rio is z'n prijs, die is in basis al behoorlijk scherp. En daar bovenop zit-ie volgens de uitrustingslijstjes lekker in z'n spulletjes. Verder biedt Kia de vernieuwde Rio tijdelijk aan in First Edition-uitmonstering. In basis is dit de DynamicLine, maar dan voorzien van 17 inch lichtmetaal in plaats van 15 inch staal met kunststof sierdeksel. Voor het comfort hoef je het niet te doen, dat wordt van de grotere wielen niet beter. Maar goed, het oog wil ook wat. De tussentijdse update resulteert in elk geval tot weinig schokkende veranderingen, de Rio was een nette auto en dat is-ie nog steeds.

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.