Kia Rio 1.0 T-GDI 120 Executive Line (2017)
Vlotte auto in alledaags jasje
De vierde generatie Rio is vooral een doorontwikkeling van het vorige model. Wel staat de achtersteven meer verticaal en dat betaalt zich terug in de flinke kofferruimte. De nieuwe Rio is langer en breder dan zijn voorganger, de wielbasis is ook iets groter. Die ruimtewinst komt terug op de achterbank, de beenruimte daar is zelfs erg goed voor deze klasse.
Het dashboard van de Rio lijkt in niets meer op dat van zijn voorganger. Het infotainmentscherm staat half zwevend op het dashboard. Leuk gedaan zijn de knoppen van de klimaatregeling, die als het ware aan de middenconsole hangen. De connectiviteit is met aansluiting voor 12V, aux en usb voorin prima voor elkaar.
Het onderstel van de nieuwe Rio is niet veel veranderd, maar voelt wel verfijnder aan dan zijn voorganger. De besturing biedt verrassend veel feedback en blijft in de middenstand heel rustig. De vering neigt naar het sportieve, zonder te hard te worden. Alleen op echt slecht wegdek gaat hij wat bonken, maar dat is voor een deel te wijten aan de 17-inch wielen. Tijdens de introductie reden we een exemplaar op 16 inch en daarmee wist de Rio aanmerkelijk beter raad met kuilen en hobbels. Toen reden we trouwens ook met de 100 pk sterke 1.0 T-GDI, die in ons land de dienst gaat uitmaken. Daar waren we al heel tevreden over, dus deze 120 pk-motor heeft weinig te vrezen van ons oordeel. Hij laat zich soms nogal nadrukkelijk horen, maar biedt ruim voldoende souplesse en kracht om vlot in het dagelijkse verkeer mee te komen. De handgeschakelde zesbak (in de 100 pk moet je je met vijf verzetten tevreden stellen) voelt secuur en robuust aan.
Oordeel
Goede rijeigenschappen en bovengemiddeld ruim.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Rio 1.0 T-GDI 120pk ExecutiveLine |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.925 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 172 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.065 mm / 1.725 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.060 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.110 kg / 450 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 5,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,8 s / 10,6 s |
Brandstofverbruik | 4,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 107 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (11) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.