Kia Niro Hybrid - Afscheid duurtest
Kia heeft hybride goed voor elkaar
22 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Kia Niro Hybrid gaat terug naar de importeur. Bij de aftrap van deze duurtest zeiden we dat we vooral het geheim van de Niro wilden ontrafelen, want de eerste was een onverwacht succes in Nederland. Kan deze nieuwe generatie dat voortzetten?
De huidige Niro rukte ook al snel op in de top 10 van de verkopen, al is hij nog niet zo zichtbaar als de eerste generatie. Dat komt overigens ook doordat de nieuwe Sportage het veel beter doet dan de vorige. De vorige Niro zorgde ervoor dat de vorige Sportage in Nederland veel minder werd verkocht, maar dat model zie je nu ook in de top 20 staan. Overigens trokken we al bij het afscheid van de Sportage als duurtester de conclusie dat de nieuwe Niro en de nieuwe Sportage veel meer een aanvulling op elkaar zijn. Dat bleek ook uit de rechtstreekse vergelijking van die twee modellen.
Tegen welke concurrenten is de Kia Niro Hybrid getest?
De Niro is een wat kleinere cross-over die aan de bovenkant van het B-segment zit. Wat zijn dan concurrenten? Denk aan de Mitsubishi ASX, de Captur dus. Die ASX met hybride aandrijflijn hebben we dan ook opgehaald voor een vergelijkende test met deze Niro Hybrid en ook de Suzuki S-Cross met hybride aandrijflijn mocht meedoen. Uitslag van die triotest? De Mitsubishi ASX (dus de Captur) rijdt beter, maar het totaalpakket van de Niro is zo overtuigend dat de zege naar de Kia ging. Hij heeft een comfortabele, voorspelbare hybride aandrijflijn en is ook echt zuinig. In de testweek haalden we de 1 op 18,3, maar in de duurtestperiode van vier maanden komen we daar niet op uit, want de auto is ook door concullega's meegenomen naar Frankrijk voor een test met een caravan erachter. Met die kleine caravan erachter was het verbruik onder de 1 op 10 en daardoor kwamen we uit op 1 op 14,8 gemiddeld.
Wat verbruikt de Niro Hybrid wanneer je harder dan 100 km/h rijdt?
We keken ook nog wat het doet met verbruik wanneer je in Duitsland flink doortrapt. We gingen met 150 op de klok naar Frankfurt en kwamen toen uit op 1 op 11,5. Terug deden we het rustiger aan en reden we maximaal 130, waarbij we een keurige 1 op 17,6 haalden. Onder normale omstandigheden in Nederland, waarbij 100 rijden de norm is, zit 1 op 18 tot 1 op 19 er gemakkelijk in. We zien dat twee rijders van de nieuwe Niro Hybrid het praktijkverbruik bijhouden in de AutoWeek Verbruiksmonitor. Die zitten gemiddeld zelfs op 1 op 19,6.
Niro Hybrid betrekt je niet bij rijden
Is er dan helemaal niets op de Niro aan te merken? De zitpositie kan op langere tijd gaan irriteren. De auto is ideaal voor als je moe instapt en gedachteloos van A naar B wilt rijden, maar wil je lekkere betrokkenheid bij het rijden met veel stuurgevoel, dan is een Toyota-hybride leuker om te rijden, dus een Yaris Cross, een C-HR of een Corolla Cross.
Dan is de Niro er ook nog als Electric, de honderd procent elektrische versie. Zoals wel vaker bij modellen die je als honderd procent EV kunt krijgen en met een andere aandrijflijn blijkt ook bij de Niro de EV de lekkerste versie van dit model. Die is leuker om te rijden, met een gretiger respons en krachtiger acceleratie. Zonder deze Niro Hybrid af te vallen overigens, want Kia heeft de hybride aandrijflijn prima onder de knie en de hybride Niro is een prima wegbereider op weg naar elektrisch rijden, voor mensen die de stap naar honderd procent elektrisch nog niet aandurven. O ja, er is ook nog een Niro plug-in hybride, maar die versie speelt maar een heel kleine rol in de verkopen.
Nog even over dat trekken van een caravan: deze hybride mag 1.300 kilo trekken en dat is meer dan bijvoorbeeld de grotere Toyota Corolla Cross met 1.8 of 2.0 hybride aandrijflijn erachter mag hebben. Dat maakt de Niro Hybrid natuurlijk ook geliefd in Nederland. En als die 1.300 kilo te weinig is, dan is er natuurlijk nog de Sportage, de grotere SUV die in een eerdere duurtest al zo goed beviel.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.880 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.580 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.420 mm / 1.825 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.368 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 106 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine|Navi|Keyless-Entry/Go|Stoel/Stuurverwarming|Adaptive-Cruise|Virtual-Dash|Cityscape Green
- 2023
- 35.100 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine | Schuifdak | Camera | Elektr achterklep | Zondag open!
- 2023
- 21.000 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Launch Edition | Navi | Head-up display | Clima | Camera | Stoel-/stuurverwarming | El. achterklep
- 2022
- 36.002 km
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.