Kia EV6 - 2021 - 121.000 km - Accudegradatietest
Alle cellen verzamelen
119 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Kia maakt samen met moedermerk Hyundai indruk met het bestormen van de EV-markt. Helaas zijn gebruikte exemplaren nog schaars. Hoewel … deze komt er misschien aan. Het is een auto die dienst doet als leswagen met nu 121.000 kilometer op de klok, van november 2021. Gaat dit intensieve gebruik in betrekkelijk korte tijd ten koste van de capaciteit van de accu?
'Mijn kinderen zijn opgegroeid in een EV'
Heel leuk die EV’s, maar wat kosten ze een geld. Koen Sweers (53) uit Tiel werkt als zelfstandig rijinstructeur binnen Rijschool De Betuwe en kocht in 2021 deze rode EV6 Plus. “Hij was toen nog net onder de vijftig mille”, vertelt Koen. Hij reed een Renault Zoe (zijn derde) en zit al vanaf 2013 in een elektrische auto met automaat. “Mijn kinderen zijn erin opgegroeid. Ik ben gespecialiseerd in het geven van rijles aan mensen die genoodzaakt zijn een automaat te rijden. Die hebben vaak iets meer begeleiding en geduld nodig. Mijn vorige lesauto, de Zoe, was zelfs aangepast voor rijles voor mensen met lichamelijke beperkingen, maar dat werd voor deze Kia veel te duur.”
Aan kinderziekten geen gebrek
Koen was Zoe-rijder van het eerste uur. Ook voor de EV6 is hij pionier en dat heeft zijn prijs. “Van beide nieuwe elektrische auto’s heb ik de kinderziekten mee mogen maken. Dat is niet fijn als je je boterham moet verdienen met een rijdende auto. Met de allereerste Zoe, die een 20 kWh accu had, waren er voortdurend kleine dingen. Problemen met opladen, de laadpaal die eruit sloeg omdat de auto te veel ampère vroeg, allemaal van die irritante verschijnselen. De dealer stond altijd voor me klaar, maar je werd er erg moe van. De tweede en de derde Zoe werden steeds iets beter.”
Met het opgroeien van de kinderen ontstond de behoefte aan een grotere auto. “Ik heb 100 euro aanbetaald toen de Kia EV6 werd aangekondigd, waarbij ik afging op de foto. Toen ik hem eenmaal in het echt zag staan, stond ik wel even te kijken. Wat een ding! Hij heeft ook een flinke parkeerplek nodig, maar het overzicht vanaf de bestuurderspositie is goed. Daardoor is goed in te schatten hoe breed hij is terwijl je rijdt.”
Ook de Kia EV6 is niet zonder problemen
Evengoed waren er ook bij de Koreaan kinderziekten. “Net als bij de Zoe blijf je nooit echt staan met die auto, maar leuk is anders. Zo deed de verwarming het niet in de winter. Ik moest nota bene krabben en dat had ik nog niet eerder meegemaakt met een elektrische auto. En waar ik ook tegenaan liep, waren de software-updates; de dealer moest die allemaal uitvoeren. Daar zit je als ondernemer niet op te wachten.”
Bovendien duurde het lang voordat die updates beschikbaar waren. Ook de normale 12V-accu ging stuk in de nagenoeg nieuwe Kia. “Die kon het simpelweg niet aan. Bij Kia monteren ze dan weer een andere, die het ook niet aankan, dus heb ik er buiten Kia om een andere accu in laten zetten.”
Bruikbare actieradius
Nog meer kinderziektes: loslatende stuurwielrandjes en de haperende memoryfunctie van de stoelverstelling. “Daar werd ik ook gek van. Altijd moest je de boel weer handmatig verstellen”, zo kijkt Koen terug. Hij vindt de gewelfde wielkasten vóór van de Kia prachtig, de achterkant minder geslaagd. “Maar die zie ik toch nooit.”
Nu nog wat meer goed nieuws: snelladen kan die Kia als de beste en dat is een groot voordeel. “Ik heb gekozen voor de Kia vanwege drie dingen: het trekgewicht, de prijs en dat je ’s winters minimaal 350 kilometer per laadbeurt zou kunnen rijden”, zegt hij. Dat is een zeer bruikbare actieradius voor hem. Die belofte maakt de Kia gelukkig op overtuigende wijze waar. “Ik haal zelfs op mijn allseason-banden de 410 kilometer, met de cruisecontrol op 106 km/h.”
Keurig resultaat
Een prachtige 96 procent scoort de accu van de bordeauxrode Kia EV6, na 120.000 kilometer. “Daar ben ik blij mee,” zegt Koen, “want ik moet van mijn vrouw nog wel wat langer door met deze auto. Die derde Zoë heb ik sneller ingeruild dan de bedoeling was.”
Hij komt er dus voorlopig nog niet aan, Koens EV6 als occasion …
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | EV6 77.4kWh Plus |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 56.465 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 168 kW / 229 pk |
Maximaal koppel | 350 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 77 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.680 mm / 1.880 mm / 1.550 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.885 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,5 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 528 km |
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 Light Edition 63 kWh Elektromotor 125kW (A) | Stoel / stuurverwarming | Adaptive cruise controle | Parkeercamera / sensoren voor en achter |
- 2024
- 10 km

Kia EV6 Plus Advanced 77.4 kWh
- 2022
- 27.543 km

Kia EV6 Light Edition 63 kWh Elektromotor 125kW (A) | Stoel / stuurverwarming | Adaptive cruise controle | Parkeercamera / sensoren voor en achter |
- 2024
- 10 km
Lezersreacties (119) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.