Kia Ceed GT van Giacuzzo - Eerste rijtest
Kleur bekennen
Hyundai's met N-label zijn in Duitsland aardig ingeburgerd, maar dat ook Kia’s bij onze Oosterburen volwaardig meetellen, blijkt wel uit het feit dat tuners zich op de modellen storten. We gingen op pad met een gekietelde Ceed GT van tuner Giacuzzo.
Een Kia Ceed GT en het circuit, het lijkt wellicht niet de meest logische combinatie. Dat weerhield Stephan Giacuzzo van het gelijknamige tuningbedrijf er echter niet van om de Kia klaar te stomen voor circuitwerk. Het recept: een verlaagd onderstel, fraaie goudkleurige 19-inch wielen die van een oude DTM-racer lijken te stammen en een vermogenskit. En eerlijk is eerlijk, als we de sleutels van de testauto in ontvangst nemen, kijken we onze ogen uit. Stephan had er niet bij verteld dat de auto ook in felblauw zou worden gespoten. Het staat hem goed, en wie weet wordt hij er stiekem sneller door.
Maar omdat het leven niet alleen maar uit circuitwerk bestaat, moet de Kia eerst laten zien hoe hij in de praktijk van alledag presteert. Qua uiterlijk scoort hij in ieder geval goed. Subtiele spoilers voor en achter, een zwarte grille, een stoere diffuser aan de achterzijde, het smoelt goed. De Ceed GT is af fabriek wel een dynamisch ogende auto, maar echt opvallen doet hij niet. De Giacuzzo-kuur brengt daar resoluut verandering in.
De vering is wat aan de stoterige kant, maar desondanks zijn ook langere ritten geen marteling. Als we een blik op de vermogenscijfers werpen, denken we eerst dat de tuner een fout heeft gemaakt. Slechts 18 pk extra, maar tegelijkertijd 87 newtonmeter erbij? Hoe kan dat? Welnu, via de injectie-hoeveelheid en de turbodruk wordt de vulling en daarmee het koppel verhoogd. De extra pk’s zijn feitelijk slechts een bijproduct. En de ontwikkelaars van Race Chip vonden een hoger koppel veel belangrijker bij deze motor. De 1,6liter turbomotor is in standaardvorm al geen doetje, hij trekt tot 6.000 tpm lekker door en met een topsnelheid van 230 km/h kun je ook tijdens een snelle rit over de autobahn uit de voeten. De sprint van 0 naar 100 km/h is in 6,9 seconden gepiept.
MET WAT VERTRAGING
En hoe presteert de Ceed GT na de krachtkuur? Met de grote wielen en de goede grip van de Hankook-banden komt de potente Giacuzzo-creatie met wat vertraging uit de startblokken, maar desondanks is hij bij het sprintje al viertiende van een seconde sneller dan de reguliere Kia Ceed GT. Bij 160 km/h bedraagt de voorsprong exact een seconde, bij 200 km/h heeft hij al drie seconden van de standaardtijd afgesnoept. Het hogere koppel is bij de sprints duidelijk te voelen, maar nog meer bij de tussenacceleratie. Hier pakt de getunede auto een paar seconden voorsprong op de standaard-Ceed.
De € 549 die de vermogenskit kost, is dan ook een goede investering. De vermogensstijging is effectiever dan de getallen doen vermoeden. En ook het uitlaatsysteem is een aanrader. Het getrompetter overtreft het kunstmatig opgewekte motorgeluid in de Sport-modus. De Kia Ceed GT is in standaardvorm al een behoorlijk sportief rijdende auto, al heeft hij op de limiet te kampen met een behoorlijke dosis onderstuur. Met het onderstel van Giacuzzo is bochtenwerk echt een feest, het bocht gedrag wordt er zo goed als neutraal door. Een set brede banden en een verlaagd onderstel kunnen een wereld van verschil maken, zo blijkt maar weer. Al met al een knap staaltje tuningwerk.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Wegligging merkbaar verbeterd
- +Effectieve vermogenskit
- -Vering soms wat stoterig
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed 1.6 T-GDi GT |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.325 mm / 1.800 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.313 kg |
Laadvermogen | 557 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.410 kg / 600 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 153 g/km |