Kia Ceed 1.4 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

Kia Ceed
Kia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia Ceed

UitvoeringCeed 1.4 T-GDi DynamicPlusLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

De laatste KIA?

Na 7 jaren Cee’d2 1.6-GDI manual een nieuwe Ceed 3 de 1.4T-GDI automaat. De Cee’d 2 is ingeruild vanwege zijn beroerde flex steering, een dweil op de weg. Het vervangen van de stuurkolom Cee’d 2 was een vooruitgang echter er bleef ontevredenheid.
CEED 3.
STUREN Het sturen is een verademing, zeer tevreden maar er is een addertje onder het gras. Op KM stand 5200 is hij naar de dealer geweest wegens incidenteel onbetrouwbaar stuurgedrag door LKA (lane keeping assist), tevens vastzittende remmen (na stilstand 1 of meerdere dagen). Ook vanwege de melding handen aan het stuur door LFA (lane following assist). Genoemde klachten zijn door de dealer weggewuifd, uw probleem.
SNELHEID. De Cee’d2 moesten wij regelmatig (5000) toeren maken om mee te komen in Duitsland, genoemde Ceed3 is voldoende snel met lagere toerentallen.
LKA, corrigeert om in de rijbaan te houden, nog eens getest. Het systeem schakelt bij starten voertuig (helaas) automatisch in. Verschillende belijningen getest en kwam tot de conclusie dat het systeem in minder dan 10% van de gevallen zijn werk doet. Wel geeft het systeem incidenteel een ruk aan het stuur of stuurt naar links terwijl ik naar rechts wil. Dus een systeem waardoor de Ceed3 minder betrouwbaar is. Omdat de dealer het mijn probleem vindt misschien experimenteren door tijdens een test de camera af te plakken.
LFA, past het stuur automatisch aan door het voertuig in het midden tussen de lijnen te houden. Systeem inschakelbaar. Dit systeem werkt volgens het boekje. Dus het is normaal dat op een brede 60 KM weg zonder middenlijn je midden over de weg gaat rijden. Autoweg: helaas komt regelmatig de melding: handen aan het stuur houden waardoor het systeem onbruikbaar is.
Uiteraard heb ik handen aan het stuur. Volgens de dealer mijn probleem en uiteraard van mijn vrouw.
Een vriend van mij heeft de verschrikkelijke ziekte Parkinson (handen beven) en dan komt de melding, handen aan het stuur houden, niet.
CRUISE CONTROL er is keuze uit CC (cruise control) ACC (adaptive cruise control) en LCC (limit cruise control). Er zijn aandachtspunten voor ACC. Simpel instelbaar is de afstand die je wilt t.o.v. je voorganger. Daarnaast in het menu aanpasbaar de reactiesnelheid, deze staat op langzaam. ACC is niet bruikbaar op, smallere wegen binnen de bebouwde kom, dan ziet het systeem kabouters. Een voorbeeld over prima ACC, voorganger auto gaat langzamer, ACC gaat heel soepel snelheid verlagen, richting aangeven voor rijstrook veranderen, ACC gaat soepel de snelheid verruimen. ACC reageert wisselend op snijdende voertuigen en zal niet reageren op een reeds stilstaand voertuig voor u.
PARKEERSENSOREN. Helaas is in NL geen parkeersensoren voorzijde, de door de dealer gemonteerde parkeersensoren voorzijde zijn op zijn boerenfluitjes gemonteerd en voldoen niet.
Stuurverwarming, stoelverwarming, verwarming, airco, audio, regensensor, snelheidborden herkenning geen bijzonderheden.
NAVIGATIE. De navigatie zit eindelijk op de juiste hoge plek en verbeterd door extra informatie komende acties. De kaarten zijn matig up to date, opleidingen zijn meestal up to date. Tevens een gratis Simkaart aanwezig voor actuele weerinformatie en (app melding) controle op open of gesloten voertuig.
BANDEN Tijdens het rijden met de af fabriek gemonteerde banden, Michelin Energy Saver, valt op dat deze banden 2 verschillende irritante toonhoogtes produceren. Nu rijden wij, met tevredenheid, de oude velgen met winterbanden van de Cee’d 2. Het valt op dat de Ceed 3 stiller is maar meer aandrijfgeluiden. De Cee’d 2 had TPMS in de wielen, onze Ceed 3 heeft dat niet, dus via ABS. Voordeel via ABS andere wielen probleemloos, nadeel geen aanwijzing welke van de 4 banden een mogelijk defect heeft.
VERBRUIK. Het verbruik volgens display is tussen 1:10 (plaatselijke winkel) en 1:17 (80KM/h). Het verbruik rit Sauerland V.V. , 100/ 130/ 150 km/h, met tankbeurt was 1:15. In NL is 1: 16 – 1: 16,5 geen probleem in zomer periode.

Onderhoud 1

Wegens 1 jaar oud is er vorige week onderhoud bij Van Mossel uitgevoerd aan de Ceed 3 bj. 2020. Helaas ben ik er ontevreden over wegens een reset naar fabrieksinstellingen, onvolkomenheden, fouten, verouderde navigatiekaarten en wijzigingen van bedieningselementen. Dus TIENTALLEN zaken waarvan ik er enkele zal toelichten.
Wegens nog geen 6000 KM was het een zgn. oliebeurt kosten € 169,25 , vermeld is volgend onderhoud binnen 25000KM of 1 jaar. Kosten inclusief o.a. de gratis pechhulp. Keurig meegeleverd is een verslag van het uitgevoerde onderhoud. Na anderhalf uur onderhoud ben ik op het juiste telefoonnummer volgens mijn profiel gebeld echter het is al jarenlang niet mogelijk om een onjuist telefoonnummer in de interne bedrijfsadministraties te laten wijzigen.
Voordat ik bij de dealer weg ben gereden de Ceed visueel gecontroleerd: is mijn auto nog schoon (smetteloos schoon afgeleverd) antw. bijna. Correct door monteur achter gelaten: Nee, de bekabeling van 1 dashcam is gedemonteerd en bungelt erbij. Na het starten kwam in beeld de ellenlange gebruikers en privacy voorwaarden. Na acceptatie bleek het navigatiesysteem en de bediening zodanig gewijzigd (onvoldoende stemvolume) dat ik een geplande rit die dag niet meer kon maken. (stemvolume niet meer aan te passen met de volumeknop, adresboek verwijderd, straks meer)
Onderhoud verslag: (a) gratis navigatie update uitvoeren, de kaarten zijn nog steeds verouderd, voorbeeld, op de autoweg staat op de kaart en display auto 130 of 120 terwijl overdag max 100 is. Update was naar navigatiegeneratie 5 type 2 (de paarse). Hieruit volgt vele bedieningselementen zijn gewijzigd. Het invoeren van de bestemming inclusief het opslaan is verder verslechterd, invoeren met stem gaat meestal goed. Alle instellingen, inclusief bestuurdersdisplay, zijn gereset naar fabrieksinstellingen, dus de klok staat op wintertijd, meerdere eenheden gewijzigd en zelfs het volledige adresboek is verwijderd. Grootste ergernis: stemvolume navigatie was met draaiknop, deze functie werkt niet meer. Bediening als volgt: kaartmap zichtbaar, druk op navigatiescherm menu, druk nogmaals op hetzelfde scherm menu, maak keuze op het scherm uit pop-ups en kies uit luidspreker, instelling scherm navigatiegeluid verschijnt, wijzig met + of – het volume navigatiegeluid, keer terug naar de navigatiemap.
Vervolg (a), vermeld is: ververst 4 liter olie, koelvloeistof 0.2 liter en zelfs 1 liter ruitensproeiervloeistof bijgevuld. De bandenspanning/ sensoren vermeld: op spanning gebracht, de waarde ontbreekt en ik heb zelf gecontroleerd en kwam tot de conclusie de winterbanden zijn van 2,4 naar 2,6 Bar gebracht. Ik merk zelf op, deze Ceed heeft geen TPMS sensoren in de banden (voor en nadelen bekend) en vraag mij af: wat is er dan gecontroleerd “sensoren”. Vervolg (b) de remmen achter zijn “wegens klacht vastzitten na stilstand” een anti piep behandeling uitgevoerd. Extra opmerkingen: LKA schakelt automatisch in, dit is normaal en kan niet uitgeschakeld worden. Is al eerder verteld. Vervelend om voor elke rit de LKA uitteschakelen wegens onveiligheid. LKA heb ik nogmaals onderworpen aan uitgebreide testen. De werking LKA is wispelturig en daarom ongewenst. De door Kia Ceed 3 geclaimde “autonoom klasse 2” wordt niet gehaald. Vervolg (c,d,e,f,g) geen bijzonderheden. Vervolg (h) hier is vermeld de winterbanden, merk/ type/ maat/ profieldiepte. Vraag mij af waarom het merk vermeld is, maar als je het doet dan dien je ook het juiste merk te vermelden hetgeen niet het geval is.
Eigen opmerking: helaas rijden wij nog met winterbanden, velgen inclusief banden afkomstig van onze vorige auto de Cee’d 2. Probleem met de Energy Saver ( af-fabriek gemonteerd) is niet zozeer het forse aantal dB (ik kan geen verschil meten in dB van de winterbanden en de Energy saver) maar de combinatie Energy saver en Ceed 3 waardoor er 2 frequentiebanden ontstaan. Door de 2 frequentiebanden zijn de Energy Saver voor ons onbruikbaar, jammer want door de winterbanden gaat het brandstofverbruik onnodig omhoog.
Overig inspecties dealer: 58 punten gecontroleerd en in orde bevonden.

klein onderhoud

Nu 2 jaren oud is bij km 14000 klein onderhoud uitgevoerd. Kosten € 346,30 exclusief interieurfilter.
De oorspronkelijke banden Michelin Energy saver 16 inch maken veel kabaal en zijn daarom vervangen. Nu Goodyear 4Seasons Gen-2 aanmerkelijk stiller wel brandstofverbruik +10%. Update navigatie was ok. Jammer dat de software van de rijhulpsystemen niet verbeterd is dus uitschakelen blijft noodzakelijk. Het verbruik is in deze periode tussen 1 : 15 - 1: 17.

Olie beurt 2023 en update

Oliebeurt 2023, KM stand 21000. Kosten € 287,16 waarvan € 35,83 voor vervangen interieurfilter en € 48,38 voor wisselen wielen voor/ achter ( op verzoek ) .

Bijzonderheden werkplaats rapportage: vermeld navigatie update (gratis). Advies: kentekenplaathouder ( geen idee wat daar mee mis is ).
Opvallend: bandenspanning wordt nooit door KIA vermeld.
Niet goedgekeurd door klant: navigatie Usb in gebruik ( geen idee wat dit is, de Usb is nog nooit in deze auto gebruikt.

Er zijn het afgelopen jaar geen storingen geweest. Wel werkt de GPS minder nauwkeurig dan voorheen. Regelmatig heeft de GPS een afwijking tot 100 meter.
Het gemiddeld verbruikt is ongeveer 1 : 16 ( met 16 inch wielen en B energielabel All seasons ) waar wij zeer tevreden over zijn.
Het rijden voldoet aan de verwachtingen maar er zijn wel verbeterpunten. De adaptieve cruise control werkt, uitsluitend geschikt voor “buiten de bebouwde kom”, volgens verwachting.
De LKA ( lane keep assist ) dient voor aanvang van elke rit uitgeschakeld te worden wegens verminderde veiligheid van de auto. Helaas is er (nog) geen update voor.
KIA staat er ondertussen algemeen om bekend dat de auto’s minder stil zijn dan je mag verwachten. De huidige banden All seasons zijn stiller dan de oorspronkelijke Michelin Energy Saver ( A energielabel ). Misschien dat KIA daarom gekozen heeft voor het “puberale” uitlaatgeluid ( maskering ? ) .
Een andere uitlaatdemper, minder geluid Graag. ( volgens een onafhankelijke universele garage is de huidige uitlaat in orde, nogmaals gecontroleerd wegens mijn opdracht reparatie/ vervangen uitlaatdemper ).

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.