en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Ceed 1.4 T-GDi DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 5.300 km |
Na 7 jaren Cee’d2 1.6-GDI manual een nieuwe Ceed 3 de 1.4T-GDI automaat. De Cee’d 2 is ingeruild vanwege zijn beroerde flex steering, een dweil op de weg. Het vervangen van de stuurkolom Cee’d 2 was een vooruitgang echter er bleef ontevredenheid.
CEED 3.
STUREN Het sturen is een verademing, zeer tevreden maar er is een addertje onder het gras. Op KM stand 5200 is hij naar de dealer geweest wegens incidenteel onbetrouwbaar stuurgedrag door LKA (lane keeping assist), tevens vastzittende remmen (na stilstand 1 of meerdere dagen). Ook vanwege de melding handen aan het stuur door LFA (lane following assist). Genoemde klachten zijn door de dealer weggewuifd, uw probleem.
SNELHEID. De Cee’d2 moesten wij regelmatig (5000) toeren maken om mee te komen in Duitsland, genoemde Ceed3 is voldoende snel met lagere toerentallen.
LKA, corrigeert om in de rijbaan te houden, nog eens getest. Het systeem schakelt bij starten voertuig (helaas) automatisch in. Verschillende belijningen getest en kwam tot de conclusie dat het systeem in minder dan 10% van de gevallen zijn werk doet. Wel geeft het systeem incidenteel een ruk aan het stuur of stuurt naar links terwijl ik naar rechts wil. Dus een systeem waardoor de Ceed3 minder betrouwbaar is. Omdat de dealer het mijn probleem vindt misschien experimenteren door tijdens een test de camera af te plakken.
LFA, past het stuur automatisch aan door het voertuig in het midden tussen de lijnen te houden. Systeem inschakelbaar. Dit systeem werkt volgens het boekje. Dus het is normaal dat op een brede 60 KM weg zonder middenlijn je midden over de weg gaat rijden. Autoweg: helaas komt regelmatig de melding: handen aan het stuur houden waardoor het systeem onbruikbaar is.
Uiteraard heb ik handen aan het stuur. Volgens de dealer mijn probleem en uiteraard van mijn vrouw.
Een vriend van mij heeft de verschrikkelijke ziekte Parkinson (handen beven) en dan komt de melding, handen aan het stuur houden, niet.
CRUISE CONTROL er is keuze uit CC (cruise control) ACC (adaptive cruise control) en LCC (limit cruise control). Er zijn aandachtspunten voor ACC. Simpel instelbaar is de afstand die je wilt t.o.v. je voorganger. Daarnaast in het menu aanpasbaar de reactiesnelheid, deze staat op langzaam. ACC is niet bruikbaar op, smallere wegen binnen de bebouwde kom, dan ziet het systeem kabouters. Een voorbeeld over prima ACC, voorganger auto gaat langzamer, ACC gaat heel soepel snelheid verlagen, richting aangeven voor rijstrook veranderen, ACC gaat soepel de snelheid verruimen. ACC reageert wisselend op snijdende voertuigen en zal niet reageren op een reeds stilstaand voertuig voor u.
PARKEERSENSOREN. Helaas is in NL geen parkeersensoren voorzijde, de door de dealer gemonteerde parkeersensoren voorzijde zijn op zijn boerenfluitjes gemonteerd en voldoen niet.
Stuurverwarming, stoelverwarming, verwarming, airco, audio, regensensor, snelheidborden herkenning geen bijzonderheden.
NAVIGATIE. De navigatie zit eindelijk op de juiste hoge plek en verbeterd door extra informatie komende acties. De kaarten zijn matig up to date, opleidingen zijn meestal up to date. Tevens een gratis Simkaart aanwezig voor actuele weerinformatie en (app melding) controle op open of gesloten voertuig.
BANDEN Tijdens het rijden met de af fabriek gemonteerde banden, Michelin Energy Saver, valt op dat deze banden 2 verschillende irritante toonhoogtes produceren. Nu rijden wij, met tevredenheid, de oude velgen met winterbanden van de Cee’d 2. Het valt op dat de Ceed 3 stiller is maar meer aandrijfgeluiden. De Cee’d 2 had TPMS in de wielen, onze Ceed 3 heeft dat niet, dus via ABS. Voordeel via ABS andere wielen probleemloos, nadeel geen aanwijzing welke van de 4 banden een mogelijk defect heeft.
VERBRUIK. Het verbruik volgens display is tussen 1:10 (plaatselijke winkel) en 1:17 (80KM/h). Het verbruik rit Sauerland V.V. , 100/ 130/ 150 km/h, met tankbeurt was 1:15. In NL is 1: 16 – 1: 16,5 geen probleem in zomer periode.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.