Kia Ceed vs. Skoda Scala - Dubbeltest

Prijsvechters

82 reacties

Video
AutoWeek 29 2019
AutoWeek 29 2019

Je leest het in AutoWeek 29 2019

De grote Skoda Octavia blijkt meer en meer een goedkoop alternatief voor de echte middenklasse auto’s. Hierdoor is er ruimte voor een harde concurrent voor de populaire hatchbacks. En dus is hier de Skoda Scala. Maar hoe presteert hij tegen het succesvolle Koreaanse geweld?

Formaat zegt niet altijd alles. De segmenten in autoland lopen meer en meer door elkaar en met de komst van de vele SUV’s en cross-overs waarvan de terminologie ook geen eenduidige grens kent, wordt het er niet overzichtelijker op. Helemaal als er merken zijn die dwars door alle gebaande paden heen knallen. Zo heeft Skoda wel braaf zijn Citigo en Fabia, maar daarboven vonden we enkel de wat merkwaardige Rapid, voordat we uitkwamen bij de grote Octavia. Dat is een auto die volgens de regelen der marketing nog altijd een C-segment auto is, maar die qua formaat zonder moeite mee kan in het D-segment. Maar die segmenten bestaan uit meer dan lengte alleen. Het gaat ook om motortechniek, verfijning, kwaliteit van het interieur en meer van dat soort zaken.
Als we kijken naar zijn platform, motoren en kwaliteitsniveau, is de Octavia toch echt een C-segment auto. Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor een model erbij. De lange auto met zijn vijfde deur zal veel mensen aanspreken, maar anderen willen juist een compacte hatchback van het niveau Golf of Astra. Daarom vult Skoda dat gat nu alsnog op met de Scala: formaat Volkswagen Golf, maar dan op een Skoda-manier. Een logische auto als je het Skoda-gamma op een rijtje zet. Uiteraard willen de Tsjechen concurreren op value for money, dus zoeken wij een auto die daar goed bij past. De nieuwe Kia Ceed bijvoorbeeld. De
Ceed is kwalitatief erg gegroeid, zodat hij met gemak meekan met de Europese modellen die eveneens met gunstige prijzen de klant de showroom in hopen te lokken. Voor Nederland is de 1.0 TSI zonder meer de belangrijkste motor voor de Scala. De 1.0 GDI die Kia in de Ceed levert, past daar perfect bij. Laten we die auto-motor-combinatie nu net als duurtester hebben.

Verder lezen?
Het volledige artikel kost normaal €1,49, maar wordt tijdelijk gratis aangeboden als u ingelogd bent met een AutoWeek account. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Kia Ceed vs. Skoda Scala - Dubbeltest

Prijsvechters

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Kia Ceed vs. Skoda Scala - Dubbeltest

Prijsvechters

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Skoda Scala

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (82) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.