Kia Cee'd 1.6 GDI Plus Pack (2012)
Hier is over nagedacht
Je ziet dat de nieuwe Cee'd stukken serieuzer is. Ten eerste vinden wij hem er goed uitzien. Een stoere snuit met een zelfverzekerde koets erachter, die aangenaam modern oogt. Het ontwerp van Peter Schreyer valt ook goed bij 'het publiek', een opmerkelijke kentering die al was ingezet door de recente Rio en Picanto.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je merkt aan alles dat Kia de Cee'd specifiek voor Europa ontwikkeld heeft. Neem de zitpositie achter het stuur, die in de nieuwe Cee'd prima voor elkaar is. Maar ook de indeling en de bediening van het dashboard: er zijn veel knoppen, maar de plaatsing is slim, de iconen zijn duidelijk en het bedieningsgemak is voorbeeldig.
De door ons geteste versie is voorzien van het Plus Pack en heeft daardoor onder meer een navigatiesysteem met aanraakscherm, en ook daarvan zijn de menu's eenvoudig en overzichtelijk. Maar ook zoiets kleins als de cruisecontrol, die je al na een paar kilometer op de tast leert bedienen: aan die details zie, merk en voel je dat Kia goed over deze Cee'd heeft nagedacht. Zo is de ruimte aan boord goed voor elkaar. Achter het stuur zit je zoals gezegd prima, met een redelijk ver verstelbaar stuurwiel en riante stoelen. Ook op de achterbank is het best uit te houden, en de bagageruimte is goed voor elkaar. Bovendien gooi je de achterbankleuning simpel plat; heel handig als je eens wat groter spul moet vervoeren.
Turboloos
Terwijl veel tegenstrevers een compacte turbomotor in hun neus hebben, maakt de Kia nog 'gewoon' gebruik van een ongeblazen machine met een inhoud van 1,6-liter. De GDI heeft – zoals z'n naam al verklapt – weliswaar directe benzine-inspuiting, maar maakt geen kwieke indruk. Vooral tijdens tussenacceleraties overtuigt de 1,6-liter niet. Wanneer je bijvoorbeeld wilt versnellen van 80 naar 120 km/h in de zesde versnelling neemt de Cee'd daar héél rustig de tijd voor. Je komt heus prima mee met het verkeer, maar bij ongeveer 4.000 toeren komt er pas écht muziek in de tent. Over de transmissie in de Kia hebben we weinig klachten; de zesbak werkt niet overdreven hakerig en blijkt prettig in de omgang. Opmerkelijk is dat je het start-stopsysteem te snel af kunt zijn. Wie de pook al een stukje opzij beweegt voordat het koppelingspedaal is ingetrapt, kan te maken krijgen met een zwijgende Cee'd. Even opletten dus!
Wanneer we het over de Kia Cee'd hebben, ligt het woord 'prima' voor op de tong. Want dat is-ie ook. Prima. Neem het weggedrag: de manier waarop de Cee'd rijdt, verlegt geen grenzen, maar is ook niet slecht. Wel is het jammer dat de vering en demping soms niet lekker samenwerken: op korte oneffenheden wil de Cee'd nog wel eens 'bonken' en gaat het rijcomfort achteruit, wat nog eens wordt versterkt door de stevig geveerde achteras. We missen verfijning, al zal dit gedrag bij kleinere wielen met iets hogere banden wellicht minder sterk merkbaar zijn. De (optioneel instelbare) besturing is daarbij behoorlijk kunstmatig.
De Cee'd wekt al met al geen groot enthousiasme met zijn rijgedrag, maar veroorzaakt ook geen irritatie. Gewoon een keurige middenmoter, al moet je geen wonderen verwachten.
Oordeel
De Kia maakt een forse sprong voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. Hij heeft goede allroundkwaliteiten en is gunstig geprijsd.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed 1.6 GDI Business Pack |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 cc |
Maximaal vermogen | 99 kW / 135 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 164 Nm bij 4.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.310 mm / 1.780 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.168 kg |
Laadvermogen | 652 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 600 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,3 s / 8,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,4 s / 19,3 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Lees ook
Vergelijkende Test: Nissan Pulsar - Kia Cee'd - Toyota Auris
Mazda 3 - Kia Cee'd - Peugeot 308 - Ford Focus - Toyota Auris
Opel Astra - Ford Focus - Kia Cee'd - Volkswagen Golf
Test: Kia Cee'd - Honda Civic - Peugeot 308 - Chevrolet Cruze
Dubbeltest Kia Cee'd vs Ford Focus
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.