Jeep Grand Cherokee 5.7i HEMI V8 Limited (2005)

Grote spierballen

Jeep Grand Cherokee 5.7i HEMI V8 Limited
De Jeep Grand Cherokee is een grote jongen en hij heeft ook flinke spierballen. Hij rijdt voor dit type auto verrassend goed op de weg, maar hij gaat ontloopt uiteraard het ruige terrein ook niet. 't Is tenslotte een Jeep.

De Jeep Grand Cherokee is vierkant, met uitzondering van de neus, die getooid is met ronde koplampen. De welvingen in de motorkap volgen de rondingen van de lampen en het geheel oogt geslaagd. De hellende voorruit geeft de Cherokee 'n dynamische look. De traditionele grille met zeven sleuven is een belangrijk Jeep-herkenningspunt.

De besturing voelt verrassend precies aan voor een auto van dit type. Het onderstel is stevig, maar de achterhand is door toepassing van een starre achteras soms een beetje deinerig. Oneffenheden worden goed geabsorbeerd.
De V8 blijft te allen tijde voorbeeldig stil. De 5,7-liter Hemi-motor is voorzien van het Multi Displacement System (MDS), dat onder bepaalde omstandigheden vier van de acht cilinders uitschakelt en de bediening van de kleppen stillegt. Uiteraard heeft de fabrikant met deze voorziening een lager brandstofverbruik voor ogen, maar een zuinigheidswonder is deze krachtbron niet. Gedurende de testperiode noteren we een gemiddeld verbruik van 1 op 5,1.
Met een maximumvermogen van 326 pk heeft de Jeep fikse spierballen. Bij alle acceleratieproeven dendert de 'indiaan' in 8 seconden van 0 naar 100 km/h. De Jeep spurt in 3,5 seconden van 50 naar 80 km/h. De inhaalsprint op een buitenweg kan ook veilig plaatsvinden, want hij heeft slechts 6,1 seconden nodig om van 80 naar 120 km/h te versnellen.


Imposant
Naast de gebaande paden is de Jeep tot imponerende prestaties in staat. Jeep zou Jeep niet zijn als het niet nadrukkelijk aandacht zou geven aan aandrijftechniek. De 5,7-liter Hemi heeft permanente vierwielaandrijving. Hij is voorzien van het Quadra-Drive II-systeem dat de aandrijving per as of zelfs per wiel regelt. Via meerdere differentiëlen wordt de aandrijving bliksemsnel naar het wiel of de wielen met de meeste adhesie gestuurd. Quadra-Drive II werkt met plaatkoppelingen. Deze Electronic Limited Slip Differentials (ELSD) in de voor- en achteras detecteren in een fractie van een seconde gripverlies en reageren door onmiddellijk het koppel optimaal te spreiden. Quadra-Drive II omvat ook een actieve fulltime tussenbak. De ondergrond moet wel bijzonder ruig zijn, wil de Jeep de pijp aan Maarten geven.
Het strakke dashboard ziet er overzichtelijk uit.

Qua materiaalgebruik heeft Jeep 'n fikse stap voorwaarts gedaan, al hebben de kunststoffen niet de hoogwaardige uitstraling van Europese auto's. De koepel over het instrumentarium en de bovenkant van de middenconsole zijn met leer overtrokken en dat maakt dat het dashboard toch chic oogt. Het interieur is grijs en toont somber en zakelijk. De stoelen zijn voor verbetering vatbaar. In de Grand Cherokee kun je via elektrieke weg de pedalen naar je toe halen of ze juist verder van je verwijderen. Het stuurwiel kan alleen in hoogte worden versteld, maar de hoek waaronder het stuur gemonteerd is ten opzichte van het dashboard
blijft gelijk.

Achterin is het zitcomfort niet optimaal. Op de achterbank schuif je van links naar rechts als de bestuurder enthousiast rijdt; slechts je gordel houdt je op je plaats. Ruimte is er meer dan voldoende. Er is meer dan voldoende plaats voor bagage omdat de Jeep twee zitrijen heeft; de kofferbak is met 978 liter ruim bemeten.

Signalement

Merk Jeep
Model Grand Cherokee 5.7 HEMI V8 Limited
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 77.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.654 cc
Maximaal vermogen 240 kW / 326 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.870 mm / 1.740 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 2.150 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.360 kg / 750 kg
Banden245/65R17Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 7,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,1s
Brandstofverbruik 15,4 l/100km
CO2-uitstoot 366 g/km