Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Vergelijkende Test

Op het juiste modderspoor

42 reacties

Video
AutoWeek 3 2021
AutoWeek 3 2021

Je leest het in AutoWeek 3 2021

Het heeft even geduurd, maar het voormalige redneck-petrolheadmerk Jeep heeft een plug-in hybride in het gamma. Een confrontatie met de Volvo XC40 T5 Recharge.

Zowel de Jeep Renegade als de Compass is voortaan leverbaar als plugin hybride en wij gaan op pad met de grootste van de twee, de Compass. De timing is wat ongelukkig, want twee maanden geleden maakte Jeep bekend de Compass te gaan faceliften (weliswaar in China, waar hij wordt gebouwd evenals in Mexico, India en Brazilië, maar we verwachten de wijzigingen later ook in Europa), maar het PHEV-nieuws is ons te groot om op die facelift te wachten. Bovendien was de vorige facelift nog geen twee jaar geleden, dus het is nou ook weer niet zo dat we hier met een zwaar verouderde auto rondrijden. De Compass werd in 2006 aan de wereld voorgesteld als ’de kleine Jeep’, deelde een paar jaar die titel met de Patriot en moest daarna in zijn tweede generatie niet alleen zichzelf, maar ook de Patriot vervangen. Die twee verschilden te weinig om beide bestaansrecht te hebben, oordeelde de inmiddels overleden topman Sergio Marchionne destijds.

Net als veel andere merken heeft ook Jeep beloofd dat er spoedig van elk model een geëlektrificeerde versie beschikbaar is. Dit model kun je dus beschouwen als de eerste stap in die richting. Dat doet Jeep meteen in twee smaken, of eigenlijk vier, want zowel de Renegade als de Compass plug-in hybride is er met een systeemvermogen van 190 en 240 pk. De motorisering is afhankelijk van het uitvoeringsniveau en aangezien wij nu met de Trailhawk rijden, hebben we 240 pk onder de rechtervoet.

PAASEIEREN

Kleine Jeep of niet, de Compass heeft een robuuste uitstraling, al zit hem dat voor een deel ook in onze uitvoering met zijn staalblauwe lak, zwarte accenten, matzwarte motorkap en donkergrijze 19-inch wielen. De zeven sleuven in de grille verwijzen nog steeds naar de oer-Jeep en dat doen ook tal van onverwachte, verborgen afbeeldingen van de Willys, zogenaamde eastereggs. Vanbinnen is de Compass al wel wat achterhaald en het is dan ook niet voor niets dat daar de grootste wijzigingen van de aanstaande facelift zitten. Het dashboard is vrij rommelig opgezet, met vrij weinig samenhangende lijnen, sterk wisselende materiaalkwaliteiten en net wat te veel Fiat-componenten om geloofwaardig de Amerikaan te kunnen uithangen. Afgezien daarvan zijn de klokken prettig afleesbaar.

Opmerkelijk is dat de snelheid digitaal wordt aangegeven, terwijl het (zeker bij een PHEV met automaat) minder relevante toerental wel een eigen meter heeft. De ruimte die de analoge snelheidsmeter achterlaat, is gevuld door een teller die aangeeft of je elektriciteit verbruikt of juist terugwint. Een groot display tussen de klokken geeft alle overige informatie weer.

Jeep is ruimhartig met aansluitmogelijkheden. Voorin heb je usb, 12V en zelfs analoog AUX. Achterin vinden we naast eigen ventilatieroosters ook nog eens een tweede usb-aansluiting en zelfs een 230V-wisselstroomstekker. Dat maakt het leven daar extra aangenaam, bovenop de royale interieurruimte. Ook de kofferruimte is met 458 liter heel behoorlijk en die ruimte is uit te breiden naar 1.269 liter met de achterbank plat. De achterklep wordt in deze uitvoering elektrisch bediend. De knop om hem weer dicht te doen zit niet zoals bij de meeste auto’s in de klep, maar in de zijwand van de bagageruimte. Wel zo handig voor de kleinere mensen onder ons.

JONGER PUBLIEK

De Volvo XC40 neemt binnen het gamma een bijzondere plaats in. Anders dan zijn meer statig ogende broers XC60 en XC90 is dit model frivool en minder behoudend getekend. Volvo wil met deze auto dan ook een jonger publiek aantrekken, mensen die dan later, naarmate hun uiterste houdbaarheidsdatum dichterbij komt, in een grotere Volvo kunnen worden gelokt. Niettemin zijn de Volvo-genen onmiskenbaar, onder meer door de typische achterlichunits en de Thor-hammer koplampen. Verder is de XC40 met zijn hoekige voorkomen en speelse C-stijlen een buitenbeentje in het actuele Volvo-progamma. Ook het interieur is tamelijk non-conformistisch. Het zit vol met slimme handigheden (je zou bijna ’simply clever!’ roepen), zoals een uitklapbaar haakje aan het dashboardkastje, gele hesjes onder de matten en enorme opbergbakken in de portieren, die mogelijk zijn gemaakt door de speakers naar het dashboard te verhuizen. Minder clever is dat de laadaansluiting in het voorscherm zit, dat lost Volvo ten dele op door een lekker lange kabel mee te leveren, zodat je toch achteruit kunt inparkeren bij de laadpaal.

Het infotainment is bereikbaar via een groot, staand scherm dat door zijn complexiteit de nodige gewenning vergt maar dat daarna erg prettig werkt. Het staat iets naar de bestuurder toegedraaid. Erg fraai is de designpook. Steeds meer fabrikanten hebben dat klassieke besdieningsorgaan tot kunst verheven en Volvo gaat lekker mee met die trend. In de bediening is die pook overigens minder indrukwekkend. In plaats van een deblokkeringsknop om ongewenst bedienen te voorkomen, moet je deze voor elke verandering tweemaal aantikken. Net als de rest van het interieur is ook het klokkencluster rustgevend vormgegeven.

Niet alleen voorin biedt de Volvo XC40 een prettige, als je wilt zelfs vrij lage zitpositie. Ook achterin is het goed toeven, met keurige beenruimte en nog betere hoofdruimte. De kofferruimte is met 405 net iets minder ruim dan die van de Jeep, maar dat verschil is amper merkbaar.

OFFROAD

Een groot pluspunt van de Jeep is zijn configuratie. Bij de XC40 gaat alle kracht naar de voorwielen, maar de Compass heeft een elektromotor die de achteras aandrijft. Daardoor is hij, als beide krachtbronnen worden gebruikt uiteraard, vierwielaangedreven. Een competentie die hij uitdraagt met zijn typeaanduiding: 4XE. Op de middentunnel zit zelfs een veelbelovend knoppencluster met offroad-functies als ’snow’, ’sand/mud’, ’hill descent control’, ’4WD Lock’ en zelfs ’4WD Low’. Nou zoek je de tussenbak die dat laatste insinueert natuurlijk tevergeefs, maar desondanks mogen we verwachten dat deze Compass in het terrein verder komt dan de gemiddelde cross-over.

Behalve de elektromotor op de achteras zit ook aan de verbrandingsmotor nog een elektromotor gekoppeld die niet alleen bij grote krachtbehoefte meehelpt, maar ook als generator dient voor de achterste motor wanneer je in 4x4 wilt rijden en de accu daarvoor onvoldoende is opgeladen. Dat zijn allemaal kwaliteiten waarmee de Jeep de Volvo op achterstand zet, maar daar staat tegenover dat de samenwerking tussen de systemen in de Compass minder naadloos verloopt. De overdracht van het werk tussen elektra en benzine voel je vaak wat te nadrukkelijk en ook de automaat schakelt niet heel verfijnd. Dat laat verder onverlet dat de auto overall prettig rijdt.

De besturing is wat aan de lichte kant, maar doet precies wat je wilt en ook in snellere bochten weet het onderstel de toch vrij zware auto mooi horizontaal te houden. De aandrijflijn heeft bakken met kracht en het is zonder meer prettig om weer eens een echte viercilinder aan het werk te horen, in tijden waar driecilinders steeds meer marktaandeel krijgen.

DRIEPITTERTJE

Dat brengt ons bij de Volvo, die inderdaad zo’n driepittertje heeft. Daar voel je bij normale belasting weinig van, alleen bij flink aanpoten hoor je dat typerende roffeltje wat nadrukkelijker. De transmissie van de XC40 is een stuk verfijnder dan die van de Compass. De schakelmomenten zijn minder merkbaar. Verder krijg je in de Volvo meer gevoel bij het rijden en voelt hij ook wat lichtvoetiger en daarom sportiever aan. Daar staat tegenover dat je oneffenheden in het wegdek nogal hard voor je kiezen krijgt, maar dat is mede debet aan de vrij platte (245/45 R20) banden. Anders dan de Compass is de XC40 puur voorwielaangedreven. De Zweed heeft maar één elektromotor en die zit gezellig tegen de benzinemotor aan geschurkt. Wanneer je caravanner bent, met je paarden door het land rijdt of anderszins zware vrachten aan de haak slaat, is het goed te weten dat de Volvo 1.800 kg geremd mag trekken , tegenover 1.250 kg voor de Jeep.

De Compass bracht ons met een volledig opgeladen accu 39 km ver. Dat hebben we gemeten met een erg rustige rijstijl, bij zo’n 5 graden Celcius op een traject met een stuk provinciale weg (eerst 100, later 80 km/h) en ongeveer evenveel binnenwegen met 50, 60 en 80-stukken. Datzelfde traject hebben we afgelegd met de volledig opgeladen XC40 en die wist het nét een kilometer minder vol te houden zonder benzine. Het is wel opvallend dat de Volvo geen keiharde EV-modus heeft. Als je toch volledig elektrisch wilt rijden, moet je hem in ’Pure’ zetten en dat gaat goed zolang je met een ei onder je schoen gasgeeft.

ALL INCLUSIVE

De Jeep Compass Plug-In Hybrid Electric (zoals hij officieel voluit heet) is leverbaar in drie versies waarbij opmerkelijk is dat de instapper, de Limited Business, een minder krachtige benzinemotor heeft, zodat het systeemvermogen op 190 pk blijft steken. Wil je de 240 pk die onze testauto heeft, dan moet je minstens voor de Trailhawk gaan, die € 46.990 kost. Onze S staat voor € 47.990 in de prijslijst en dan ben je er ook, want alles wat je op onze testauto ziet, is standaard op de S. Gescheiden klimaatregeling, leren bekleding, elektrische stoelverstelling op beide voorstoelen, stoelen stuurverwarming, elektrisch bedienbare achterklep, Alpine hifi-systeem en dodehoekdetectie plus zijwaartse camera’s achter. Met € 47.990 voor dat hele pakket heb je met de Compass toch aardig wat spullen voor je geld.

Onze Volvo XC40 duurtester is uitgevoerd als R-Design, die als sportieve tegenvoeter samen met de meer op luxe gerichte Inscription de toppositie van de prijslijst bezet. Neem je met minder genoegen, dan word je voor € 47.995 eigenaar van een Business Pro. De R-Design kost € 50.995 en onderscheidt zich onder meer door verlengbare zittingen, sfeerverlichting, 19-inch wielen, nappaleren bekleding, sportonderstel, zwarte hemelbekleding, Pilot Assist en optische verfraaiingen. Onze duurtester heeft nog wat extra’s, waaronder 20-inch wielen, en staat daardoor voor € 56.382 in de boeken.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Jeep heeft echt zijn best gedaan om in de plug-in configuratie wat van de oude Jeep-genen te stoppen, waardoor de Compass meer is dan een opgehoogde stationwagon. Het is niet alleen een praktische auto, hij biedt ook een hoop luxe voor je geld. Wat hem in deze confrontatie op een tweede plek zet, is onder meer het wat verouderde interieur en de wat minder verfijnde aandrijflijn. Wat betreft dat interieur is de redding nabij in de vorm van een facelift, waarbij het dashboard volledig op de schop gaat. Nu nog hopen dat die facelift ook naar ons land komt. Overall gaat onze voorkeur naar de Volvo, maar de offroad-programma’s van de Compass kunnen voor menigeen een sterk argument zijn daar anders over te denken.

    Lezersreacties (42) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum