Jeep Compass - Opel Grandland X - Vergelijkende Test
Ital-Amerikaans of Frans Duits
Begin dit jaar vergeleken we de nieuwe Jeep Compass met de Renault Kadjar. Dat was een dieselduel, ditmaal hebben we een Compass met benzinemotor. Die confronteren we met een andere concurrent, de Opel Grandland X.
We zullen in deze test ons oordeel over de aandrijflijnen slechts licht laten meewegen in het eindoordeel. Op dat gebied verschillen deze twee uitvoeringen te veel van elkaar. We wilden de Compass voor de verandering met 4WD, maar dat is bij de Grandland X geen optie. Verder is de vierwielaangedreven Compass altijd gekoppeld aan een automaat en een sterkere versie van de in de 2WD-versie 140 pk leverende 1.4 MultiAir. Ondanks dat alles is de Grandland X beslist een passende concurrent voor de Compass en als je dan naar de prijzen kijkt, zitten deze twee auto’s ook aardig in elkaars vaarwater. De Jeep Compass zoals we die vandaag rijden, is niet alleen de tweede generatie van de Compass, maar ook van de Patriot Mk2. Deze laatste werd na zijn verscheiden in 2011 namelijk niet in directe zin opgevolgd en toen de huidige Compass werd aangekondigd, heette die ook het gat te vullen dat door de Patriot was achtergelaten.
De Compass wordt in Mexico (laat president Trump het niet horen), Brazilië, India en China gebouwd en hij deelt zijn techniek met onder meer broer Renegade en neef Fiat 500X. Ten opzichte van zijn voorganger springt de tweede Compass er vooral uit door zijn veel vlottere zijaanzicht, dat hij met name te danken heeft aan de gestileerde C-stijl. De verchroomde krulstrip doet wat denken aan Opel en laat zien dat de Compass weer helemaal meeloopt met de trend van deze tijd. Tegelijkertijd moet het model natuurlijk wel herkenbaar blijven als Jeep en daarom heeft ook de nieuwe Compass het stijlelement dat Jeeps al sinds de Willys verbindt: meestal zeven verticale sleuven als grille.
Vanbinnen is de Compass netjes, maar behoudend. Een boel zwarte hoogglanspanelen trekken het geheel weer een beetje op. Het bedieningspaneel van de airconditioning is vrij druk en het stuur heeft aardig veel knoppen. De startknop huist in de stuurkolom, waar bij minder luxe uitvoeringen het contactslot zit; dat ziet er wat knullig uit. Een conventionele, forse pook steekt pontificaal uit de cardantunnel en daarvoor is een draaiknop voor de verschillende terreinprogramma’s geplaatst. Daarnaast zijn er enkele aansluitingen, waaronder tot onze vreugde een analoge aux, het steeds vaker weggelaten, storingsvrije alternatief voor de meestal moeizame communicatie tussen infotainmentsystemen en digitale muziekdragers. De klokken zijn gemakkelijk afleesbaar en de zitpositie is prettig hoog. Het zicht rondom is mede daardoor prima, alleen kijk je tegen de C-stijlen aan. Wanneer we een rij naar achteren schuiven, maken we kennis met misschien wel het sterkste punt van deze Jeep: de ruimte achterin. De hoofdruimte is goed, de beenruimte zelfs flink bovengemiddeld. Wat het achterin nog prettiger maakt, is dat je eigen uitstroomroosters voor de ventilatie hebt en naast een usbaansluiting ook nog een 230V-stopcontact. De kofferruimte meet een keurige 458 liter en dat is uit te breiden tot 1.269 liter.
OPEL-KRUL
Ook bij de Grandland X is het voornamelijk de C-stijl die het zijaanzicht van de koets bepaalt, maar opmerkelijk genoeg is de typische ‘Opel-krul’ die we op de Jeep zien op de Opel zelf niet terug te vinden. Al met al is het design van de Grandland X wat minder uitgesproken en, als gevolg van meer rondingen, minder stoer dan dat van de Compass. Wat verder opvalt, is dat Opel van de Grandland X, hoewel het technisch grotendeels een Peugeot 3008 is, optisch een echte Opel heeft weten te maken. Dat geldt voor het exterieur en in onverminderde mate ook voor het interieur. Je kunt het saai en somber noemen, maar trouwe Opelrijders zullen zich er meteen thuis voelen en het staat qua materialen en afwerking duidelijk een trede hoger dan dat van de Compass.
Net als Jeep heeft ook Opel de verwantschap met de concerngenoot goed weten te verhullen. Het dashboard en alles er omheen ademt Opel; geen vleugje Peugeot te bekennen. Strakke, duidelijke klokken, een mooi geïntegreerd navigatiescherm en een overzichtelijke bediening van de airco. De ergonomie is dik in orde. Het stuur ligt goed in de hand en is op tien voor twee stevig geprofileerd. De Grandland X heeft de fijne, stevige stoelen die we van Opel gewend zijn en biedt een keurig zicht rondom. Wat betreft de connectiviteit heb je voor en achter een usb-aansluiting en achter nog 230V. Helaas is de aux-aansluiting wegbezuinigd.
AFSTANDELIJK
Onderweg is het Italiaanse bloed van de Jeep Compass (hij is onderhuids gelijk aan de Fiat 500L en X en wordt ook door Fiat gebouwd) duidelijk te merken. Het is zeker niet de meest verfijnde auto in zijn klasse, maar hij mist dat onbehouwen van vroegere Amerikaanse Jeeps. Daardoor biedt hij het comfort dat je van een cross-over verwacht; hij is alleen wat te afstandelijk in de besturing. Bij plotselinge stuurbewegingen duikt hij merkbaar minder dan de diesel die we eerder dit jaar reden. De negentrapsautomaat lijkt af en toe wat besluiteloos, maar de verzetten zijn mooi over het spectrum verdeeld, waardoor je steeds in het optimale toerenbereik zit. De 170 pk sterke 1.4 turbomotor klinkt en voelt wel wat rauw wanneer je hem flink aanspreekt.
De Opel Grandland X heeft een twee-eiige tweelingbroer in de vorm van de Peugeot 3008; ze worden zelfs in dezelfde Franse fabriek in elkaar gezet. Dat betekent dat je in grote lijnen dezelfde uitstekende rijeigenschappen mag verwachten. De ingenieurs van Opel hebben hun best gedaan er nog een eigen schwung aan te geven. Het zachte karakter dat we van de 3008 kennen, is niet helemaal verdwenen, maar net wat aangescherpt, waardoor de Grandland X lekker dynamisch aanvoelt. Het stuurgevoel is vooral rustig, zonder veel concessies te doen aan de scherpte. Op verkeersdrempels en slecht asfalt betaal je echter de tol voor de grote 19-inch wielen (een optie, standaard heeft deze uitvoering 18 inch); daarvan krijg je flinke klappen in je rug. Over de 1.2-turbomotor van PSA hebben we al vaker de loftrompet gestoken en complimenten zijn dus ook hier weer op hun plaats. De bescheiden driecilinder met 130 pk levert zijn maximale koppel van 230 Nm vanaf 1.750 tpm en houdt dat lang vast, waardoor hij erg soepel is. Dat alles doet hij zonder van de daken te schreeuwen dat het een driecilinder is; een knappe prestatie. De handgeschakelde zesbak is tamelijk precies en laat zich gemakkelijk bedienen.
TERUGREKENEN
De Jeep is flink duurder dan de Opel, maar zoals eerder gezegd: de auto’s zijn op dit gebied nu moeilijk vergelijkbaar. Om dat toch op een eerlijke manier te doen, rekenen we de Compass even terug naar een versie met voorwielaandrijving en handgeschakelde transmissie. Die heeft dan meteen 140 in plaats van 170 pk en dat komt ook nog eens dichter in de buurt van de 130 pk die onze Grandland X op de rollenbank zet. Dan komen we uit bij bijvoorbeeld een 1.4 MultiAir Sport voor € 30.799 of een Longitude voor € 33.690 en dat verschilt maar enkele tientjes met de vergelijkbare instappers van de Grandland X.
Maar goed, verwen je jezelf toch met automaat en vierwielaandrijving, dan kom je uit bij de Limited met 170 pk. Die transmissie, dat vermogen (benzine) en die uitvoering gaan altijd samen en kost € 43.490. Onze Opening Edition is een tijdelijke aanbieding op basis van de Limited en kost € 42.440. De Limited is standaard uitgerust met onder meer lichtmetalen 18-inch wielen, passieve rijbaanhulp, parkeersensoren achter, Uconnect-infotainment, Apple CarPlay en Android Auto, navigatie, automatische gescheiden klimaatregeling, stuurverwarming, elektrische lendenverstelling van de voorstoelen en sfeerverlichting. De Opening Edition heeft ook nog zaken als een 230V-stopcontact achter, BeatsAudio-muziekinstallatie, een aanhangerstabiliteitssysteem en cruisecontrol.
EARLY ADOPTERS
De Opel Grandland X is er met deze aandrijflijn vanaf € 30.799. Onze Innovation is de tweede op de drietredige luxeladder en kost € 33.799. Hij heeft gescheiden automatische klimaatregeling, sfeerverlichting, elektrische bediening van de achterklep met voetsensor, parkeersensoren voor en achter, Opel Eye (actieve rijbaanhulp, vermoeidheidsherkenning, botspreventie met voetgangersherkenning), lichtmetalen 18- inch wielen, infotainment met IntelliLinknavigatie en stembediening en Apple CarPlay.
Onze Grandland X heeft nog een paar stevig geprijsde pakketten. Eén daarvan, dat € 3.000 kost, betreft het meubilair: leer, elektrische stoelverstelling links, stoelverwarming en -ventilatie voor, verlengbare zittingen voor, een verwarmbare achterbank en een verwarmbare voorruit. De early adopters worden beloond met het Innovation-introductiepakket. Voor € 1.249 krijg je dan 360-graden-parkeercamera, parkeersensoren rondom, stoelverwarming achter en actieve parkeerassistentie. Verder heeft onze Grandland X nog extra’s als het zwarte dak, 19-inch wielen, een inductielader voor de smartphone en een Denongeluidssysteem en dan heb je een auto van € 40.539 op de stoep staan.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De nieuwe Jeep Compass is een mooie aanvulling in dit druk bevochten segment en met zo’n klinkende naam zal hij beslist heel wat kopers over de streep trekken. De Opel Grandland X is echter op bijna alle vlakken wat verfijnder. De driecilinder voelt bijna als een vierpitter en het onderstel is mooi in balans. Ook is de Opel wat rijker uitgerust voor dezelfde prijs, ook wanneer je terugrekent naar handschakeling en tweewielaandrijving in de Jeep. Allemaal zaken die de Opel de kopositie bezorgt. Niettemin is er nog een heel goed argument om voor de Compass te gaan. Heb je grote kinderen, dan moet je zeker de Jeep overwegen. De Opel biedt veel ruimte achterin, maar de Jeep doet dat nog stukken beter.