Jeep Compass 2.4 Limited (2007)
De Jeep-factor
Jeep was jarenlang het merk van de avonturiers, die met hun terreinbeulen elk onbegaanbaar pad bedwongen en voor wie geen berg te hoog was. Ondertussen verschenen steeds meer Jeep-achtigen die nooit van hun leven dieper zouden waden dan de plas langs de stoeprand. En ze werden nog goed verkocht ook! Sommige hadden niet eens vierwielaandrijving! Maar imago is tegenwoordig vaak belangrijker dan de capaciteiten van een auto.
Met de komst van de Compass heeft Jeep nu ook een 'softroader', een auto die het vooral op asfalt goed doet. Het is bijna vloeken in de kerk, maar het model is in Amerika óók leverbaar met 'slechts' voorwielaandrijving. Nog niet zo lang geleden was dat ondenkbaar.
De keuze van de Nederlandse importeur om uitsluitend de 4x4-versies van de Compass hierheen te halen, is te verklaren. Daarmee onderscheidt deze Jeep zich namelijk van de Dodge Caliber, die onderhuids nagenoeg hetzelfde is maar z'n aandrijving alleen op de voorwielen heeft. Hoewel de Compass in de basis ook een voorwielaandrijver is, zorgt een systeem met de naam 'Freedom Drive' er via een elektronisch differentieel voor dat de achterwielen bij tractieverlies een handje helpen. Tractiecontrole verdeelt de aandrijfkrachten over de wielen met de meeste grip. Wanneer de Compass serieus aan de bak moet, kun je het differentieel vastzetten met een hendeltje op de middentunnel, waardoor alle vier wielen continu evenveel aandrijving krijgen toebedeeld.
Voldoende communicatie
De 2,4-liter viercilinder benzinemotor brengt 170 pk en 220 Nm koppel op de been. Aan vermogen geen gebrek dus, maar de continu variabele transmissie voorkomt dat je de Compass sportief zult rijden. Het is een prima kameraad voor wie veel op de snelweg en/of in de file vertoeft. Lekker relaxed, je wordt niet opgejaagd.
Als de boel koud is, moeten motor en bak nog even aan elkaar wennen, de samenwerking verloopt dan wat onrustig en schokkerig.
Een rondom onafhankelijke wielophanging is bevorderlijk voor het weggedrag op asfalt, en de Compass rekent dan ook af met ladderchassis en starre assen. Jeep heeft bij de afstemming van de besturing duidelijk rekening gehouden met een groot deel van het potentiële koperspubliek: vrouwen. Op lage snelheid laat het stuurwiel zich bijna belachelijk licht verdraaien – wel zo makkelijk bij parkeermanoeuvres. Toch blijft er, eenmaal op snelheid, ruim voldoende communicatie in de installatie over tussen bestuurder en voorwielen.
Lelijk plastic
De Compass heeft geen zijairbags en automatische airco is niet leverbaar. Het meeste knappen we echter af op de matige afwerking en de treurige kwaliteit van de kunststof waaruit het binnenste van de Compass is opgetrokken. Aardig daarentegen zijn de opklapbare iPod- of telefoonhouder in de middenarmsteun, de uitneembare zaklamp/bagageruimteverlichting en het 458 watt sterke Boston Acoustics-audiosysteem met uitklapbare luidsprekers in de achterklep.
Ook aan de buitenkant is bepaald niet geïnvesteerd in hoogwaardig plastic; de voorbumper is bijvoorbeeld zo slap als een vaatdoek. Toch is deze Jeep Compass een aardige aanvulling op het bestaande aanbod SUV's, al is de Amerikaan compacter dan we gewend zijn. Het is eigenlijk meer een flinke hatchback en zo rijdt 'ie ook.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Compass 2.4 Limited |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 30.450 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.359 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.405 mm / 1.810 mm / 1.630 mm |
Wielbasis | 2.635 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 440 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 450 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,1s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 226 g/km |