Jaguar XKR-S Coupé (2012)
Heerlijke hooligan
Jaguar toverde afgelopen jaar een nieuwe troef uit de hoge hoed in de vorm van de XKR-S. Deze extra hardcore versie van de toch al niet tamme XK-R wist ons eerder al in te palmen met zijn heerlijke karakter. Voor in zijn prachtige ronde neus zeult de XKR-S een vijfliter V8 mee, die met dank aan een mechanische compressor 550 pk naar de achterwielen stuurt. Veertig paarden meer dus dan een standaard XK-R, wat vooral te danken is aan aangepaste software in de motor.
De Jaguar heeft een conventionele zestrapsautomaat aan boord. Die schakelt behoorlijk soepel en redelijk snel, maar haalt het niet bij de moderne transmissies met dubbele koppeling. Zeker bij het terugschakelen, vlak voordat je een bocht inzet, merk je dat de software niet helemaal alert is. Het komt regelmatig voor dat je net te vroeg of te laat in de juiste versnelling zit. Wel is het fijn dat je echt helemaal zelf mag bepalen wanneer je schakelt. Veel instellen kun je daarbij niet. De automaat, uiteraard in goede Jaguar-traditie bediend met de omhoog rijzende ronde Drive Selector, heeft slechts twee standen (D en S). Verder kun je ook nog een winterstand selecteren – om in de sneeuw gemakkelijker weg te komen – en beschikt de XKR-S over een Dynamicstand waarmee je de gasrespons iets kunt aanscherpen. Ten slotte heeft het stabiliteitssysteem nog een circuitstand.
Gezonde dosis respect
Deze Jag zorgt ervoor dat je constant op je hoede bent. De XKR-S is levendig en speels, maar ook een auto waarin het klamme zweet je af en toe uitbreekt. Je doet het uit zelfbescherming toch wat rustiger aan. Dat wil zeggen: omdat de Jag enorm venijnig kan reageren zodra je gaat rijden, wen je jezelf al snel aan het gaspedaal met een gezonde dosis respect te behandelen. Want voordat je het weet, blaast de supercharger de nodige lucht in de V8 en kwispelt de XKR-S onder al dat geweld vrolijk met zijn smaakvol vormgegeven heupen. Zelfs op een geheel droge weg zal deze anabolen-XK je af en toe verrassen: ga bij 100 km/h vol op het gas en de Jag schakelt meteen terug naar drie om je zonder uitzondering op doorslaande achterwielen te trakteren. Spectaculair natuurlijk, maar ook een uitstekend recept voor hartkloppingen in je keel.
Lukt het je eenmaal om de XKR-S Coupé te temmen, dan ontpopt de Jaguar zich echter als een formidabel sturende sportwagen. De manier waarop hij zich een bocht laat insturen, ligt op een erg hoog niveau voor een straatauto. Het gevoel in de besturing is om te beginnen mooi evenwichtig en klopt helemaal bij de manier waarop de auto vervolgens reageert op je input: de lange neus laat zich exact op het juiste punt van de bocht plaatsen, zonder dat de auto te veel in zijn veren duikt. Daarna schikt de achterkant van de auto zich keurig in het gareel. Alsof je één solide brok materiaal om je heen hebt. Laat je het gaspedaal los of trap je het juist dieper in, dan komt de achterkant – zeker met het ESP uit – voorspelbaar omzetten. Vervolgens kun je de XKR-S desgewenst lekker met het gas de bocht door jagen. Het mooist is dat deze hooligan dit alles doet zonder je met een keiharde vering te confronteren. Al met al kun je slechts concluderen dat deze Jag gewoon érg goed rijdt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XKR-S Coupé |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 192.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.000 cc |
Maximaal vermogen | 404 kW / 550 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 680 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.794 mm / 1.892 mm / 1.312 mm |
Wielbasis | 2.752 mm |
Massa leeg | 1.753 kg |
Laadvermogen | 392 kg |
Banden voor | 255/35R20Prijzen |
Banden achter | 295/30R20Prijzen |
Topsnelheid | 300 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s (fabrieksopgave: 4,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,2s |
Brandstofverbruik | 12,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 292 g/km |
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.