Test: Jaguar XE 20d AWD (2016)
Nóg meer grip
Eerdere kennismakingen met de Jaguar XE leerden ons al dat er niets mis is met de besturing en het onderstel, dat veel grip biedt. Het weerhoudt de Britten er niet van om een versie met vierwielaandrijving te introduceren: de XE 20d AWD.
Oei, wat stuurt die XE toch fijn! Natuurlijk komt die eigenschap optimaal tot zijn recht op de zalige Alpenwegen rond Kitzbühel, waar we achter het stuur zijn gestapt van een XE met All Wheel Drive. Kies je voor die optie, dan betekent dat automatisch de 180 pk sterkte tweeliterdiesel en de uitstekende achttrapsautomaat van ZF. Daarmee is de XE AWD € 5.600 duurder dan een vergelijkbare versie met alleen achterwielaandrijving. En 110 kg zwaarder. De concurrentie uit München, Stuttgart en Ingolstadt hebben respectievelijk xDrive, 4Matic en quattro en bieden meer keus in motorisering. De 'Ingenium' dieselmotor van het merk is bepaald geen straf, maar bij een bescheiden jaarkilometrage is dat niet altijd de beste optie. Jaguar gaat er nogal prat op dat er veel aandacht is besteed aan de gewichtsreductie. Toch is de XE AWD 105 kilo zwaarder dan een BMW 320d xDrive automaat, een behoorlijk verschil. De Jag is een paar centimeter langer en ook iets breder, dat zal ook een rol spelen. Het is overigens wel een goed geproportioneerde auto, met een sportief en onderscheidend uiterlijk, zonder schreeuwerig over te komen. De fikse wielbasis en de hoge taillelijn dragen bij aan de krachtige uitstraling. Mooie kleuren voor de XE zijn 'Caesium Blue' en 'Italian Racing Red'. De lijnen komen daarmee goed tot uiting, terwijl hij in zwart of zilvergrijs juist een beetje gewoontjes oogt. Kortom, kies voor een spannende kleur.
AWD: SOMS ZINVOL
Terug naar ons bochtenparcours. We weten van de achterwielaangedreven XE al dat de voortrein opvallend veel grip heeft. Ofwel: onderstuur blijft lang uit. Hij volgt de ingezette lijn feilloos en de exact werkende besturing geeft je veel zelfvertrouwen. De auto laat zich zuiver en gewillig plaatsen. Wat moet je dan nog met extra aandrijving op de voorwielen? Wel, op droog asfalt heeft de XE dat ook niet nodig. Daarom gaat onder vrijwel alle omstandigheden 90 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen, waardoor hij zijn achterwielaangedreven karakter behoudt. En dat is fijn. Op gladde ondergrond kan de verdeling 50/50 zijn of zelfs 90/10, waarbij dus bijna alle tractie naar de voorwielen gaat. De vierwielaandrijving zal zijn nut bewijzen als de weg nat of glad is en er op de limiet wordt gereden, zodat het ESP niet direct de rem erop gooit. Dat gebeurt niet heel snel, maar in bergachtig gebied kunnen de achterwielen onder winterse omstandigheden soms wel wat assistentie gebruiken. Maar ook bij een sportieve rijstijl biedt het systeem uitkomst. Vooral bij het uitaccelereren van bochten. Je kunt eerder en harder op het gas, de elektronica (Intelligent Driveline Dynamics) zorgt er samen met de tussenbak voor dat er zeer snel wordt gereageerd. En doordat er onder normale omstandigheden met vrijwel alleen achterwielaandrijving wordt gereden, is de auto zuiniger en de uitstoot lager. En minder CO2 betekent minder bpm.
HARTSLAG VAN EEN JAGUAR
De aandrijflijn geeft weinig reden tot klagen, of het moet al de soms luidruchtige dieselmotor zijn. Dat kan beter, zo weten we uit ervaring. De achttrapsautomaat is briljant en heeft altijd de juiste overbrenging te pakken. Het interieur van de XE is niet het ruimste in zijn soort. Voorin zit je prima, maar achterpassagiers hadden graag wat meer ruimte gehad. De functie heeft in dit opzicht een beetje onder de vorm geleden. De kofferbak is best groot, maar matig toegankelijk vanwege de kleine opening. Een aardige gimmick is de startknop, die met 72 slagen per minuut pulseert: de hartslag van een rustende jaguar. De draaiknop om de versnellingen te kiezen, komt na het starten vanuit de tunnel omhoog. Aardig, maar een gewone pook schakelt net iets gemakkelijker. Maar ach, je zet hem in D en verder heb je hem niet meer nodig. Kies je voor In Control Touch Pro, dan krijg je een 10,2-inch groot scherm, wifi, een 380 watt versterker (825 watt is ook leverbaar) en 10 GB opslag. De Adaptive Speed Limiter (optioneel) past zonodig automatisch de snelheidsbegrenzer aan, zodat je niet per ongeluk te snel rijdt. Omdat Jaguar hard aan de weg timmert om marktaandeel te winnen, wordt de XE niet alleen met drie jaar garantie geleverd, maar ook het reguliere onderhoud zijn de eerste drie jaren gratis, evenals Jaguar Road Assistance. Samen met die geweldige rijeigenschappen is dat best een aantrekkelijke deal. Of hij nu wel of geen AWD heeft...
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- +Stuurt geweldig!
- +Gratis drie jaar onderhoud
- -Krap op de achterbank
- -Geen lichtgewicht
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar XE 2.0 T Portfolio Trekhaak, navi, clima,in uitmuntende staat
- 2016
- 160.065 km

Jaguar XE 2.0 Portfolio / AUTOMAAT / LEER / NAVI / PANORAMADAK / 93dkm!
- 2016
- 93.845 km

Jaguar XE 2.0 Portfolio Aut.| R-Sport | Panorama | Stoelverwarming | Nette staat | Elek. Kofferklep | Dealeronderhouden | NL. Auto
- 2015
- 108.235 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.