Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?

Japanse tijdcapsule

Mitsubishi L300 Camper

In de jaren 90 gold de Mitsubishi L300 als een kleiner en goedkoper alternatief voor de welbekende Volkswagen Transporter en de daarvan afgeleide campers. Dit exemplaar heeft de tijd zonder restauratie doorstaan. We nemen de oude Japanner met veel plezier onder de loep.

Voor ongeveer €17.000 kun je een Mitsubishi L300 met camperombouw kopen. Dit exemplaar komt uit 1993. Hij heeft vier slaapplaatsen en met zijn lengte van 4,28 meter kun je prima op krappere plekken uit de voeten. Telkens wanneer we oudere campers van nabij bekijken, valt gek genoeg vooral op hoezeer de groei van de gemiddelde nieuwe camper uit de bocht is gevlogen. Dat maakt het verschil des te groter met deze bescheiden Mitsubishi L300 Camper, die 31 jaar geleden op kenteken is gezet. Op een oppervlak dat vergelijkbaar is met dat van een moderne compacte auto biedt hij genoeg ruimte om een volledige camperopbouw te herbergen.

Iets anders dan af fabriek, aangepast door vorige eigenaar

De hier getoonde opbouw is anders dan hoe de wagen uit de fabriek kwam; hij is door de vorige eigenaar aangepast (wat kwam door leveringsproblemen bij specialisten), maar het is toch bepaald geen Frankenstein geworden. Hoewel hij slechts 4,29 meter kort en 1,69 meter smal is, zul je de Mitsubishi L300 Camper toch niet zo snel over het hoofd zien. Daarvoor zorgt het imposant hoge dak van Reimo, dat niet alleen een stahoogte van 1,85 meter oplevert, maar ook voldoende ruimte voor een volledige camperinrichting. Deze L300 is afkomstig van de eerste eigenaar en het blijkt dat de compacte Japanner duidelijk veel meer heeft stilgestaan dan gereden: de teller is bij maar 37.551 kilometer blijven steken. Dat heeft er waarschijnlijk toe bijgedragen dat de dramatische roestproblemen, die bij veel van zijn soortgenoten vaak al binnen tien jaar de kop opstaken, hem gelukkig bespaard zijn gebleven. Aan de bodem, portieren en kleppen is niet gelast en die zijn dan ook kerngezond, op een plekje oppervlakkige roest hier en daar na.

Mitsubishi L300 Camper

Mitsubishi L300 Camper

Twee schuifdeuren, dus lekker gemakkelijk instappen

De Mitsubishi heeft een puur functionele opzet, zonder esthetische ambities. Dankzij twee schuifdeuren kun je achter in de L300 zonder meer gemakkelijk instappen. Ondanks zijn geringe lengte bevindt zich voorin een zitgroep met twee heupgordels en een tafel in het midden, die met wat geduld is om te bouwen tot een volwaardig tweepersoonsbed. Daarachter is achterin een L-vormige kastenwand met bergvakken en een keukenblok verstopt. Meer dan een gaskookplaat, een inbouwkoelkast en een spoelbak zit er niet in deze camper, maar dat had het gros van zijn concurrenten destijds evenmin. Waar onmiddellijk ingrijpen nodig is, is aan het meubelfront. Om precies te zijn bij de kastfrontjes. Dat bevestigt de vriendelijke verkoper ook zonder omwegen; de opgeplakte folies met houtmotief zien er echt niet meer uit. Ze hebben in de afgelopen dertig jaar flink te lijden gehad, zijn gescheurd en hier en daar zelfs duidelijk gekrompen. Hier moet je wel met flink wat restauratiewerk rekening houden, als je tenminste de huidige multiplex meubels wilt redden. Ook de elektra behoeft verbetering. De kabelgoten en de soms zwevend opgehangen kabels voldoen niet meer aan de eisen van tegenwoordig. Een badkamer is niet aan boord, bij gebrek aan ruimte. Bovendien zijn de watertanks te klein. Gadgets als een markies, een fietsendrager of een zonnepaneel ontbreken eveneens. Dat beperkt het comfort van deze rollende herberg wel.

Mitsubishi L300 Camper

Zitten op de voorwielen, schakelen met stuurversnelling

Het rijden met zo’n ouderwetse Japanse bus is bepaald niet alledaags. Het is vreemd om weer eens bovenop de voorwielen te zitten in plaats van er veilig een heel eind achter. Schakelen gaat met een stuurversnelling, wat heel anders is dan met een pook die gewoon op de grond staat of uit het dashboard komt. De frontstuur-bouwwijze van de L300 levert samen met de korte wielbasis wel een uitstekende handelbaarheid op; de draaicirkel van 10,60 meter is bijvoorbeeld ronduit prima. Die medaille heeft wel een keerzijde, want bij snelheden vanaf 100 km/h doet de L300 je weer beseffen hoe aangenaam een vlekkeloze koersstabiliteit kan zijn. Met andere woorden: het kost op de snelweg nogal wat moeite om de auto in het rechte spoor te houden.

Mitsubishi L300 Camper

Niet harder dan 100 km/h rijden

Je moet geconcentreerd rijden en zeker niet harder gaan dan die 100 km/h. De krachtreserves van de 2,0-liter viercilinder benzinemotor onder de voorstoelen zijn voor een oudje wel absoluut in orde. Volgas-exercities moet je niettemin zoveel mogelijk vermijden, omdat je anders door de verbruiksgrens van zomaar eventjes 15,0 l/100 km breekt. De overige rij-indrukken noteren we als ‘analoog’: het gebeurt in absentie van airbags, ABS en ESP, terwijl je echt niet op parkeer- en rijassistenten hoeft te rekenen. Daarvoor moet het royale glasoppervlak rondom in combinatie met de compacte afmetingen voldoende zijn.

Zeldzaam zonder roestplekken

De bedaagde L300 heeft zo zijn charme als betaalbare minimalist met robuuste techniek. Goede exemplaren zonder roestproblemen zijn echter zeldzaam. Vooral de potente versie met vierwielaandrijving is verbazingwekkend kostbaar.

Mitsubishi L300 Camper

Historie

Dankzij zijn bescheiden basisprijs was de L300 geliefd bij om- en opbouwspecialisten. Naast de benzinemotoren waren er ook zuiniger dieselmotoren. Op de markt vind je nu behalve campers met een hoog dak of een hefdak ook alkoofmodellen van gerenommeerde bedrijven als Reimo, Frankia en Hymer voor minder dan €10.000. Bijzonder gewild zijn de versies met vierwielaandrijving, waarin de aandrijftechniek van de terreinwagen Pajero is verwerkt. Er zijn genoeg fans en clubs die je maar al te graag bij het onderhoud helpen.

Let hier op bij aanschaf

1 Is de aansluiting van het opbouwdak op de carrosserie nog waterdicht?
2 Dit exemplaar heeft er nauwelijks last van, maar een L300 kan toch echt flink roesten.
3 Is de onderhoudshistorie sluitend of is er sprake van achterstallig onderhoud?
4 Bij dit exemplaar lekt er geen olie, maar de koppakkingen zijn berucht.
5 De rubbers van de lagers op de vooras slijten bovengemiddeld snel.
6 De synchromesh-ringen van de versnellingsbak raken soms verzwakt.

Mitsubishi L300 Camper

Mitsubishi L300 Camper

Mitsubishi L300 met 4x4.

Bekijk hier het aanbod campers ouder dan 30 jaar. 

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.