Infiniti M30d S Premium (2011)
Heerlijk geraffineerd
De M heeft een heel uitgesproken uiterlijk. Sommigen vinden het maar niets, maar veel anderen vinden de auto juist prachtig. Eén ding is zeker: hij oogt groot en massaal. Dat is hij ook, maar de kolossaliteit wordt versterkt door de vele bogen en bollingen in het ontwerp. De flanken zijn hoog als vestingmuren en samen met de lage raampartij opzij doet dat de auto robuust ogen. De scherp gevouwen bogen over beide spatborden zijn karakteristiek voor Infiniti. De neus komt tamelijk bonkig over. De achterkant is dankzij de brede lichtunits net wat ranker, maar het blijft een wat forse achtersteven.
Bij het interieur lijkt het erop dat de binnenhuisarchitect van Infiniti zijn hele potlooddoos er doorheen heeft gedraaid toen hij de M deed. Het is een wirwar van vlakken, lijnen en bogen, en samenhang valt dan ook moeilijk te ontdekken. Het geeft je in elk geval de terechte indruk dat je in een buitengewoon dik uitgeruste auto zit. Zeker is dat er prima materialen zijn gebruikt. Het leer voelt duur aan en zit strak om de stoelen heen gespannen. Grote vlakken zwart hoogglans maken het dashboard wat druk. Opvallend is het bijna horizontaal liggende paneel met bediening voor onder meer verwarming en navigatie. Het is wel moeilijk af te lezen en de multifunctionele knop zit daar vanuit ergonomisch oogpunt verkeerd. De stoelen zijn werkelijk riant en als je instapt, trekt de stuurkolom zich netjes terug om meer plaats te bieden aan je lichaam. Uiteraard zijn de stoelen veelvoudig elektrisch verstelbaar.
Enorme souplesse
De drieliter-V6 is gebaseerd op het blok van de Renault Laguna Coupé. Wel is er door Infiniti nog flink aan gesleuteld, met als gevolg een snufje (3) meer pk's en veel (100 Nm) meer koppel. Opvallend is de enorme souplesse van deze motor. Al vanaf 1.750 tpm is hij in de kracht van zijn leven en schiet hij de niet geringe 1.845 kg in 7,6 tellen naar de honderd. Hij gaat daarbij soepel door de verzetten van de zeventrapsautomaat heen.
We rijden ditmaal de S en dat betekent vierwielbesturing. Tot 60 km/h sturen de achterwielen tegen, teneinde een kortere draaicirkel te bewerkstelligen. Daarboven gaan ze meesturen met de voorwielen, waardoor de koersvastheid wordt verhoogd. Het zorgt voor minder vermoeiend stuurwerk in de stad, terwijl de auto op snelheid wat stabieler aanvoelt. En dat zijn winstpunten op de toch al erg fijn sturende M. Het maakt de auto in snelle bochten bovendien nog minder onderstuurd. De karakteristiek van de auto is bovendien nog eens op je eigen smaak af te stemmen met een grote draaiknop. De standen zijn Snow, Eco, Normal en Sport. Daarmee beïnvloed je het gedrag van de automaat en de mate van stuurbekrachtiging. Ook de gaspedaalrespons is variabel, waarbij je in Eco echt merkt dat je meer weerstand onder je rechtervoet hebt.
Wie Infiniti inmiddels een beetje kent, weet dat het overwegen en aanvinken van extra's geen tijdrovende zaak is. Je kunt kiezen uit enkele uitrustingsniveaus en die variëren van rijk tot riant. Onze M zit aan de gerieflijke kant van dat spectrum en heet dan S Premium. Je kunt het zo gek niet bedenken of de auto heeft het. Alleen metallic lak en een reservewiel zijn opties.
Signalement
Merk | Infiniti |
---|---|
Model | M30d S Premium |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 78.140 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 175 kW / 238 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 550 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.945 mm / 1.845 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.845 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,3s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.