Hyundai Lantra Wagon 1.9 D GLS (1998)

Meer last- dan rijdier

Hyundai Lantra Wagon 1.9 D GLS
Omdat in de middenklasse stationcars veelgevraagd zijn, stapte ook Hyundai met een Wagon-versie van zijn Lantra in die klasse. Voor de aandrijving van de diesel ging men bij Peugeot te rade. Hoe rijdt dat nu, zo'n Franse Koreaan?

Ondanks een recente "facelift" (een grille-opening boven de bumper die er eerst niet was) ziet een Hyundai Lantra er nog steeds vertrouwd uit. Een nette auto, maar niets opvallends.
De zachtgeronde lijnen van het Lantra-interieur zijn bijdetijds, maar het blijft ietwat treurig donkergrijs plastic plus donkere stofbekleding wat de klok slaat. Onopvallend dus. Hyundai heeft zelf nog geen bruikbare diesels bij de hand, een goede uitweg leek om de hooggewaardeerde 1.9 D-motor van Peugeot in te kopen. Die diesel is overigens niet direct van het nieuwste soort. Geen directe injectie, geen turbo. Rond de 70 pk is voor een hedendaagse middenklasser bij wijze van spreken bijstandsniveau; het zou echter genoeg moeten zijn. Aan een top van om en nabij 160 hebben we hier zat. Een 0 tot 100 sukkeldrafje van ruim 17 seconden volgens fabrieksopgaaf doet echter denken aan vervlogen dieseldagen.
De motor start vlot, maar in de verste verte niet onopgemerkt. Het concert van de sambaballen vol losse bouten en moeren mindert iets als de motor warmgedraaid is, maar het blijft een geluid dat in dieselland niet meer geheel van deze tijd is. Rustig of snel rijden, accelereren of constant kruisen, de Hyundai-motor blijft nadrukkelijk aanwezig.
De trillingen van de diesel brengen onaangename vibraties over op het gaspedaal tijdens de rit, en maken het beeld in de meetrillende binnenspiegel vaag. Heb je in een Peugeot of Citroën met deze motor niet, het ontbreekt de Hyundai duidelijk aan de vereiste geluids- en trillingsisolatie. Wie maalt er dan nog om af en toe een kraakgeluid uit de achtervering in de Lantra?
Gezien het geluidsniveau wil je de Hyundai zo laag mogelijk in toeren houden, dus veel en vroeg opschakelen. Helaas, lekker doortrekken van onderuit is er niet bij, dus maar weer terugschakelen. Helpt ook niet veel, de Lantra D laat zich op geen enkele wijze tot spoed aanzetten. In de praktijk nam hij dan ook ruim 18 seconden om naar 100 km/h te galopperen, van 80 naar 120 versnellen in de vierde versnelling kost evenveel tijd. Daarbij verstookte de Wagon een liter per 15,4 kilometer, netjes maar niet spectaculair zuinig in ruil voor zo bescheiden prestaties. In vijf trekt hij overigens voor geen meter meer.

Niet genieten

Motorisch gezien valt er niet veel te genieten in onze Wagon. Bovendien werkt de schakeling ongevoelig, en meermaals werkte de eerste gang niet mee bij het inschakelen. De Hyundai is consequent, ook in de besturing zit weinig gevoel. De remmen zijn voldoende, meer niet.
Overduidelijk heeft deze Wagon geen sportieve aspiraties. In bochten helt hij vrij sterk over en daarnaast vertoont hij een krachtige dosis onderstuur; met gas erop duwt de neus naar de buitenkant van de bocht, laat je ter correctie plompverloren het gas geheel los dan wordt de achtersteven ineens heel zwaar en wil die rechtdoor. Het is dus zaak bochten met niet te hoge snelheid te benaderen.
We noemden eerder al dat het er in de Hyundai nogal donker uitziet, maar hoe staat het in praktisch opzicht? Wat betreft de bediening en opbergruimte is er weinig mis. Al ontbreekt een intervalstand op de achterwisser. Tevens zijn er vlakke stoelen met wat korte leuningen, en ontbreken de hoofdsteunen achterin. Hoogteverstelling op chauffeursstoel en stuur is standaard, zodat veruit de meeste bestuurders de gewenste zithouding wel vinden. Achterin is er voldoende been- en hoofdruimte. En achter de achterbank, met 60/40 gedeelde zitting plus leuning, is een redelijke inhoud: 360 liter.
Diesels zijn bedoeld om veel te rijden, dan mag een beetje uitgebreid comfort wel. Een Hyundai Lantra Wagon GL heeft dakrails, centrale vergrendeling, elektrische spiegel- en raambediening voorin, en een in hoogte verstelbaar stuur. De geteste GLS, f 3000 duurder, doet er nog twee airbags bij, plus hoogte- en lendesteun-verstelling op de bestuurdersstoel, en elektrische raambediening achter.
Al met al mankeert er weinig aan de Lantra Wagon. Behalve die diesel, waar nodig iets beters en moderners voor moet komen. En Hyundai moet vooral nogeens terdege studeren op de bij een diesel broodnodige geluids- en trillingsdemping.

Signalement

Merk Hyundai
Model Lantra Wagon 1.9 D GLS
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.448

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.905 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.450 mm / 1.700 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.175 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 550 kg
Banden175/65HR14Prijzen
Topsnelheid 158 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 18,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 18,4 s / 21,6 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km