Hyundai Kona Electric - Ioniq Electric - Vergelijkende Test
Aanvullen of aanvallen?
Veel merken hebben net één elektrisch model in de aanbieding, maar Hyundai heeft er twee. Zijn het aanvullingen op elkaar, of is het een regelrechte aanval (OP WAT?)? We zetten ze eens naast elkaar.
Is het raar dat een merk meer dan één model heeft met elektrische aandrijving? We vinden het nu ongetwijfeld nog opmerkelijk, aangezien het aanbod van EV’s nog vrij klein is, maar staan er niet bij stil dat er bij de conventionele auto’s soms zes verschillende motoren per model leverbaar zijn. En dat bij een ander model van hetzelfde merk diezelfde motoren nogmaals op de lijst met mogelijkheden staan. Want zoveel mensen, zoveel wensen. Is dat niet ook de reden waarom er zo gruwelijk veel verschillende modellen zijn? Dat zullen we beslist ook bij EV’s gaan zien.
Vanwege de relatieve nieuwigheid van het elektrisch rijden vergelijken we echter tóch twee auto’s van hetzelfde merk. Om er vervolgens achter te komen dat ze enorm verschillen, met als enige overeenkomst dat ze allebei een stekker hebben.
SNELLADEN
De Kona is een, zoals dat in autovaktermen heet, cross-over uit het B-segment. Ofwel een auto uit de klasse van de Polo en Clio. De Ioniq is van een klasse daarboven, het C-segment, dus die van de Golf en Mégane. Als je kijkt naar de prijzen van de auto’s, zou je echter denken dat de Kona boven de Ioniq staat. Er zit een gat van € 8.000 tussen, in het voordeel van de Ioniq (€ 37.495 tegenover € 45.795). Overigens gaan we bij deze vergelijking uit van de modellen zoals we ze hebben gereden, en dat is in het geval van zowel de Kona als de Ioniq de meest complete versie. Er zijn andere uitrustingsvarianten beschikbaar.
Het prijsverschil laat zich voor het grootste deel verklaren door het accupakket. De Ioniq sleept een pakket met zich mee dat 28 kWh groot is, terwijl de Kona riant het dubbele aan kilowatturen meesleept: 64 kWh. Dat accupakket is veruit het duurste onderdeel van een EV. Het is ook het onderdeel dat je als potentiële koper het meest zal interesseren: het bepaalt namelijk welke afstand je kunt afleggen. De Ioniq heeft bij voorjaarsweer een praktijkactieradius van rond de 200 km, de Kona heeft een reikwijdte van zo’n 450 km. Beide auto’s zijn geschikt voor snelladen en de wereld ligt dus aan je voeten als je bereid bent wat extra tijd in te ruimen om bij te laden bij een snellader onderweg. Een vrijwel lege Ioniq laadt in een halfuur op tot 80 procent bij een laadsnelheid van 50 kWh.
Vanwege de grotere accu duurt datzelfde opladen bij de Kona zo’n 75 minuten. Technisch is er nog een ander belangrijk verschil. De elektromotoren van de grotere Ioniq leveren minder vermogen dan die van de Kona. Het is 120 pk tegen 204 pk. De Kona is al met al dus vlotter en komt veel verder.
BINNENRUIMTE
De Ioniq is de auto die iets meer binnenruimte heeft. Vier volwassen kunnen erin, en in geval van nood kan er ook best een vijfde mee. De daklijn van de auto loopt wel flink schuin af, zodat mensen langer dan 1,85 m achterin algauw met hun hoofd tegen het dak zitten. De beenruimte houdt niet over, maar is acceptabel, dat is ook typisch voor het segment. Dat de Kona een compactere auto is, is alleen te merken voor de achterpassagiers, want hoewel de breedte van de auto’s vrijwel gelijk is – de Kona is een fractie breder vanbinnen – staan de voorstoelen merkbaar dichter op de achterbank. De hoofdruimte is iets rianter voor de Kona-passagiers. De bagageruimte ontloopt elkaar ook al niet zo gek veel, maar die van de Ioniq kan iets meer liters bergen. En o ja, wanneer gaan fabrikanten van EV’s nu eens iets verzinnen waardoor je die losse laadkabels snel, simpel en compact kunt opruimen? Nu schuift dat tijdens het rijden de hele tijd maar heen en weer door de bagageruimte.
De meeste punten voor de rijeigenschappen gaan ook naar de Ioniq. Die auto geeft het meeste rijplezier en het comfortabelste weggedrag. Beide auto’s rijden goed en hebben voordeel van het lage zwaartepunt, maar de Ioniq is het meest uitgebalanceerd. De Kona is nogal soft afgesteld en demping en vering laten veel beweging toe. Van hoge snelheden in bochten houdt de elektrische Kona niet erg, de Nexen N Fera-banden beginnen snel te kermen en de auto glijdt snel over zijn voorwielen naar de buitenzijde van de bocht. De besturing gaat licht en biedt weinig weerstand. Op deze punten doet de Ioniq het net even beter.
Beide auto’s hebben instelbare rijmodi, die het karakter van de auto beïnvloeden. De Kona heeft er vier (de meest gebruikte Comfort, daarnaast Eco, Eco+ en Power) en de Ioniq heeft er drie (Comfort, Eco en Sport). In de Eco-stand lijkt het alsof de auto’s aan de lijn worden gehouden. Als je het pedaal flink intrapt, reageren de auto’s heel loom, maar als je het pedaal lift, is de vertraging fors. In de Sportof Powerstand is dat precies andersom. Met flippers aan het stuur kun je de mate van afremmen op de motor (waarmee je de batterij oplaadt) zelf regelen.
TOTAALPAKKET
Terug naar het begin. Hoe verhouden deze auto’s zich tot elkaar? De Kona pakt gemakkelijk de meeste punten met de acceleratie en vooral de grotere actieradius. Wie iets meer (bagage)ruimte wenst en het geen punt vindt om af en toe een snellader langs de autosnelweg te pakken, zit goed in de Ioniq, die net iets lekkerder rijdt. Maar we moeten eerlijk zijn: het totaalpakket van de Kona is gewoon beter, ondanks het behoorlijke prijsverschil. En dat is voor de meeste rijders alleen maar zichtbaar in de vorm van zo’n € 15 meer of minder maan delijkse bijtelling.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.