AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hyundai i30 CW 2.0i CVVT i-Catcher (2008)

Dertig-plus

Hyundai i30 CW 2.0i CVVT i-Catcher
Nog nooit was Hyundai dichter bij de gevestigde orde dan met de i30. Het was dus logisch dat er ook een stationwagon op basis van deze compacte middenklasser kwam: de CW, wat staat voor Crosswagon. Is deze Koreaanse station net zo goed als z'n hatchback-broertje?

Het fijne van een compacte stationwagon als de i30 CW is dat hij lekker veel laadruimte biedt in verhouding tot zijn grootte. Met zijn rechte achterkantjes biedt de Koreaan een lekker bruikbare bagagebak. Volgens de fabrieksgegevens heeft de Hyundai 1.395 liter aan bagageruimte tot zijn beschikking. In de praktijk blijken droge cijfers echter niet zaligmakend. De Hyundai zit namelijk relatief snel vol. Omdat het bagagecompartiment in de i30 CW wat smal is, passen er minder koffers naast elkaar. Daarbij scharniert de achterklep van de CW vrij ver aan het einde van het dak, waardoor de laadopening verhoudingsgewijs wat krap is.


Persoonlijk comfort
De wielbasis van de Hyundai i30 CW is vijf centimeter groter dan die van de Kia Cee'd Sporty Wagon, met wie hij hetzelfde platform deelt. Hyundai heeft er voor gekozen om die winst compleet ten goede te laten komen aan de mensen op de achterbank. Persoonlijk comfort ging daarbij dus voor extra bergruimte. Op zich is dat geen vreemde beslissing, want door die extra lengte kun je inderdaad prima zitten op de achterbank.
De i30 CW heeft standaard een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel aan boord, maar jammer genoeg is het verstelgebied niet groot genoeg. Wij zouden het stuurwiel in de i30 graag verder naar ons toe trekken, want nu blijft het rad net wat te ver van ons af staan. Bovendien kunnen de stoelen voor lange Europeanen niet ver genoeg naar achteren, waardoor je snel met je knie tegen het dashboard zit. Wat betreft de ondersteuning aan de ledematen schieten de stoelen in de Hyundai tekort. De met leer beklede zetels in onze testauto zijn wat zacht en door het gebrek aan vorm bieden ze onvoldoende zijdelingse steun. Het komt dus geregeld voor dat je in een bocht een beetje van de stoel af glijdt. De stoelen zijn trouwens wel lekker groot en dat is een hele verademing vergeleken met de krap bemeten 'krukken' die we in vroegere Koreaanse producten nogal eens zagen.
Onder de motorkap vinden we een 2,0-liter viercilinder met een vermogen van 143 pk. Vanuit stilstand trekt de 2.0i CVVT in 9,8 seconde naar de honderd. Daarmee is de Hyundai aardig snel. Jammer dat de Hankook-banden dan al vrij snel hun grip verliezen. Het onderstel houdt zich vrij redelijk, al veert de CW relatief ver in, waardoor de auto graag op één oor gaat hangen. Toch valt de i30 CW heel redelijk onder controle te houden.


Bomvol
We reden de i30 met het uitrustingsniveau i-Catcher (geinige marketingnaam trouwens...). Die heeft standaard lederen zetels aan boord en daaruit blijkt meteen dat de i30 tot de rand toe is gevuld met opties. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er op. Leer, stoelverwarming, ESP, 17-inch lichtmetalen velgen, klimaatcontrole; het is er allemaal. Bovendien heeft iedere CW standaard navigatie met aanraakscherm aan boord en dat is behoorlijk uniek in deze klasse. Natuurlijk moeten we wel in gedachten houden dat deze i-Catcher de topversie is, maar dan nog bewijzen de Koreanen dat je voor ongeveer een kwart ton in een bomvolle middenklasser kunt rijden.

Signalement

Merk Hyundai
Model i30 CW 2.0i CVVT i-Catcher
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.245

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.975 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 186 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.475 mm / 1.775 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.271 kg
Laadvermogen 619 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 550 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 10,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 13,7 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum