AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • Jazz
25

In de maat lopen

Honda Jazz Hybrid

Honda Jazz Hybrid Honda Jazz Hybrid Honda Jazz Hybrid Honda Jazz Hybrid Honda Jazz Hybrid
  • Stéphan Vermeulen
  • Autotest
18 december 2020 om 08:57
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 31 2020
AutoWeek 31 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 31 2020

De Honda Jazz is compleet vernieuwd. Terwijl zijn nieuwe broertje, de E, er alleen met puur elektrische aandrijflijn is, heeft de nieuwe versie van het vertrouwde model altijd een hybride aandrijflijn. Hoe de Honda Jazz voortborduurde op het concept van zijn voorgangers en zo uitgroeide tot een uiterst doordachte auto.

Het concept van de Jazz staat al sinds 2002. Er keerde toen een modelnaam terug die ook in de jaren tachtig al op een kleine Honda stond. De compacte hatchback met wat MPV-trekjes kenmerkt zich al 18 jaar door een vrij hoge daklijn, een recht aflopende achterzijde en een slimme opzet van het interieur. Door de plaatsing van de benzinetank onder de voorstoelen ontstaat achterin veel ruimte, terwijl de zogenaamde Magic Seats daar veel gebruiksgemak brengen. Bij de tweede generatie introduceerde Honda al een versie met een hybride aandrijflijn. Bij de vorige Jazz was die optie weer vervallen, maar nu heeft de Jazz altijd de combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor die op benzine loopt.

Honda bewandelt weer heel nadrukkelijk zijn eigen weg, niet alleen qua techniek, maar ook qua vormgeving. Momenteel kan het in het B-segment niet hip genoeg zijn, getuige de frivole vormpjes en uitbundige stijlelementen. Daarbij is de Peugeot 208 het ultieme voorbeeld van een uiterst fris en guitig design, maar Honda kan er zelf natuurlijk ook wat van met de E, een retroachtige knipoog naar de eerste Civic. Met de Jazz nam het merk designtechnisch geen risico, al oogt hij door de vormen van de koplampen en de verlichtingsringen wel wat vriendelijker dan zijn voorganger. Het lijkt of het Jazz-designteam iets meekreeg van de joligheid van de designers een deur verderop, die behoorlijk losgingen op de E. De Jazz oogt klein vanbuiten, maar open het portier en je zult versteld staan van de ruimte. Het lichte materiaal van de stoelen voelt aan zoals het oogt: zacht! Je zakt er een stukje in weg, terwijl deze Executive-uitvoering je onderdompelt in luxe. Over het dashboard loopt een brede strook leerachtig materiaal en ook de knoppen en kunststoffen stralen kwaliteit uit. Zeker de knoppen voor de klimaatregeling voelen hoogwaardig aan.

 

Een beetje MPV-gevoel

Voor de bestuurder zit een relatief klein display, dat uitblinkt in overzichtelijkheid. Dit instrumentarium geeft de gebruikelijke informatie. Een toerenteller ontbreekt, maar het toerental is door de opzet van de aandrijflijn ook niet relevant. Wel vind je er veel info over het verbruik en de energiestromen. We krijgen voorin nog steeds een beetje een MPV-gevoel, doordat de voorruit ver van de voorstoelen af staat en er tussen de A-stijl en de voorportieren vrij grote glasoppervlakken zitten. Je zit niet op de bok, waardoor de zitpositie neigt naar die in een hatchback, al zal voor een wat strammer wordend lijf de instap wel hoog genoeg zijn. Het dashboard blinkt uit in ergonomie, waarbij de grote knop links van het instrumentarium, voor het aanpassen van de felheid van de schermverlichting, een fraai voorbeeld is van gebruiksvriendelijkheid. Hoe vaak we tegenwoordig voor dergelijke acties niet moeten swipen in een schermmenu! Houd de bediening simpel, dat was duidelijk de missie. Waarschijnlijk bedien je ook daarom de aandrijflijn niet met een funky draaiknop of schakelaar, maar met een oude, vertrouwde automaatpook. Aan opbergmogelijkheden is geen gebrek. Er zijn bijvoorbeeld portiervakken en er zijn zelfs twee dashboardkastjes.

Het wordt de hoogste tijd om de Magic Seats te bespreken. Honda blijft aan die achterstoelen vasthouden in de Jazz. Je kunt de zittingen van de achterbank omhoog klappen, waardoor een hoge laadruimte ontstaat tussen de voorstoelen en de tegen de leuningen geklapte zitvlakken. Moet je een keer een ingeklapte rolstoel, een kinderfiets, een kamerplant of iets dergelijks vervoeren, dan zul je de Japanners dankbaar zijn voor deze vinding. In de bagageruimte past 309 liter en dat is iets minder dan de vorige Jazz te bieden had. Onder de laadvloer is nog een diep vak voor kleine spullen. Heb je geen spullen maar mensen te gast achterin, dan zullen die, dankzij het functionele design van deze auto, meer dan genoeg hoofd- en beenruimte hebben.

 

Atkinson-principe

Een nog groter kunststukje dan de Magic Seats is de hybride aandrijflijn. Ook daar kiest Honda voor een eigen oplossing. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor en een 1.5-benzinemotor. Er is geen sprake van een planetair tandwielstelsel, wel van een vaste overbrengingsverhouding tussen elektromotor en benzinemotor, waarbij er via een koppeling ook sprake kan zijn van rechtstreekse aandrijving van de 1.5 op de wielen. Dat laatste is vooral op de snelweg het geval. De 1.5 functioneert volgens het zogenaamde Atkinson-principe. Door de combinatie met de elektromotor kan deze benzinemotor zoveel mogelijk opereren in het toerengebied waarin hij het meest tot zijn recht komt. Mooi verlopen ook de keuzes om de Jazz ofwel stukken geheel elektrisch te laten rijden, ofwel de 1.5 als generator voor de elektromotor te laten werken. Is de accu voldoende bijgeladen, dan zal de Jazz in eerste instantie elektrisch van zijn plek komen. Snel daarna, of al eerder bij een minder geladen accu, springt de benzinemotor bij. Dan hoor je dat de motor een constant toerental draait, om er als generator voor te zorgen dat de elektromotor wordt gevoed. Bij hogere snelheden vindt er wel een koppeling van de 1.5 met de voorwielen plaats. Zit je de aandrijflijn met een systeemvermogen van 109 pk en 253 Nm vol op de huid, dan dringt het motorgeluid hard naar binnen. Bij vol accelereren veinst de techniek korte schakelmomenten. De versnelling mag er dan wel degelijk zijn. Binnen 9,5 seconden spurt de Jazz vanuit stilstand naar 100 km/h. Nog veel belangrijker is natuurlijk hoeveel benzine de Jazz met zijn geëlektrificeerde aandrijflijn verbruikt. Wij komen uit op 1 op 20,6, de fabrieksopgave vermeldt 1 op 21,7 volgens WLTP-cyclus.

 

Flink gewicht

De combinatie van zachte stoelen en een zachte onderstelafstemming zorgt voor een comfortabele rijbeleving, waarbij verder opvalt dat rij- en rolgeluiden van buitenaf voor een auto in deze klasse ook behoorlijk buiten het interieur blijven. De demping is soft en de auto helt in bochten over, maar de besturing wekt vertrouwen en je voelt goed wat er met de auto gebeurt. Het onderstel weet prima raad met drempels. Alleen korte dwarsrichels zijn goed voelbaar voor de inzittenden, maar dat komt door het flinke gewicht van 1.300 kilo. Een hybride aandrijflijn maakt een auto immers zwaar.

Wie het uiterlijk van de Jazz te bedaagd vindt, kan kiezen voor de Crossstar-uitvoering, waarbij zaken als aangepaste bumpers, wielkastranden en dakrelingen hem een cross-overachtige uitstraling moeten geven. Wat de uitrusting betreft is de Jazz als 1.5 Hybrid Executive riant voorzien. Rijassistentiesystemen als adaptieve cruisecontrol in combinatie met lane assist en lane keeping zijn aanwezig, waarbij die laatste beter op de snelweg werkt dan op provinciale wegen. Daar is het stuur te veel naar de witte lijnen op het wegdek aan het zoeken. Stoel- en stuurwielverwarming zijn ook standaard.

Signalement

Merk Honda
Model Jazz 1.5 Hybrid Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.045

Specificaties

Brandstof elektro/benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 131 Nm bij 4.500 tpm
Accu capaciteit 1 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.044 mm / 1.694 mm / 1.526 mm
Wielbasis 2.517 mm
Massa leeg 1.204 kg
Laadvermogen 506 kg
ongeremd 0 kg
Banden185/55R16Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,4s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km (fabrieksopgave: 3,7 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 104 g/km
Uitgebreide specificaties

Eindoordeel

4 sterren

Het concept van de Honda Jazz is onveranderd. Door de slimme opzet van het interieur biedt hij voor het compacte segment veel ruimte en gebruiksgemak. Voortaan beschikt de Jazz altijd over een hybride aandrijflijn, die de auto krachtig en zuinig maakt. De comfortabele rijeigenschappen en de mooie materialen in het interieur maken de Jazz een bijzonder aanbod in het B-segment, waar dynamiek en een hip uiterlijk steeds belangrijker worden. De Jazz is overigens geen prijspakker, want je betaalt forst voor al die hoogwaardigheid.

  • Houd me op de hoogte over de Honda Jazz
    Honda Honda Jazz Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      1.3i V-TEC ELEGANCE - AUTOMAAT - NAVIGATIE - WINTERSET

      Honda Jazz 1.3i V-TEC ELEGANCE - AUTOMAAT - NAVIGATIE - WINTERSET

      • 2016
      • 86.034 km

      € 16.450

      1.2 Cool

      Honda Jazz 1.2 Cool

      • 2014
      • 46.710 km

      € 8.940

      1.2 S | Airco | Trekhaak | Centrale vergrendeling |

      Honda Jazz 1.2 S | Airco | Trekhaak | Centrale vergrendeling |

      • 2013
      • 65.089 km

      € 7.940

    Meer Honda Jazz occasions

    Lezersreacties (25) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Honda Jazz specificaties
    • Honda Jazz occasions
    • Honda Jazz video's
    Advies en informatie
    • Honda Jazz tests
    • Honda Jazz gebruikersreviews
    • Honda Jazz index
    PREMIUM
    Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris - Triotest

    Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris - Triotest

    Jarenlang hadden Honda en Toyota het rijk alleen als het ging om hybride aandrijving, zeker...

    Lees meer
    Honda Jazz Hybrid - Rij-impressie

    Honda Jazz Hybrid - Rij-impressie

    84

    Tegelijk met de guitige Honda E staat de compleet nieuwe Honda Jazz in de showrooms. Een auto...

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Autonieuws
      Honda Jazz en N-Van opgedirkt

      Honda Jazz en N-Van opgedirkt

      11
      • 11 januari 2021
    • Autonieuws
      Honda schroeft productie terug wegens tekorten

      Honda schroeft productie terug wegens tekorten

      10
      • 8 januari 2021
    • Review
      Honda Jazz 1.4 Hybrid Elegance (2011)

      Honda Jazz 1.4 Hybrid Elegance (2011)

      6
      • 29 december 2020
    • Review
      Honda Jazz 1.4 Exclusive (2010)

      Honda Jazz 1.4 Exclusive (2010)

      18
      • 28 december 2020
    • Autonieuws
      Vijf Euro NCAP-sterren voor Honda Jazz en Mazda MX-30

      Vijf Euro NCAP-sterren voor Honda Jazz...

      9
      • 12 november 2020
    • PREMIUM
      Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris - Triotest

      Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris...

      • 3 november 2020
    • Review
      Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2020)

      Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2020)

      14
      • 13 oktober 2020
    Merk
    Merk
    • Autonieuws
      In het Wild: Honda Accord (2001)

      In het Wild: Honda Accord (2001)

      20
      • 24 januari 2021
    • Review
      Honda Civic Type R 2.0i-VTEC Race (2007)

      Honda Civic Type R 2.0i-VTEC Race (2007)

      5
      • 21 januari 2021
    • Autonieuws
      Hybride Honda HR-V komt in februari

      Hybride Honda HR-V komt in februari

      19
      • 18 januari 2021
    • Review
      Honda CRX 1.6 VTi (1993)

      Honda CRX 1.6 VTi (1993)

      3
      • 17 januari 2021
    • Autonieuws
      Honda E-Drag is voor dragstrip verbouwde Honda E

      Honda E-Drag is voor dragstrip verbouwde...

      14
      • 15 januari 2021
    • Autonieuws
      Honda HR-V uit productie

      Honda HR-V uit productie

      9
      • 14 januari 2021
    • Autonieuws
      Honda E als elektrisch sprintkanon

      Honda E als elektrisch sprintkanon

      31
      • 11 januari 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • RSS
    • Twitter
    • Youtube

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • AutoWeek Private Lease
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep