Honda CR-V 1.6 i-DTEC – 2014 – 267.647 km – Klokje Rond
Zeldzaam, maar niet zeldzaam goed
60 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De kilometerstand is niet eens zo bijzonder, want iets meer dan een kwart miljoen is zeker voor een diesel niet heel erg veel. Toch heeft deze Honda CR-V evengoed een zwaar leven, want bijna de helft van deze kilometers worden afgelegd met een aanhanger van 1.300 tot 1.800 kg. Logisch dat eigenaar Geert-Jan benieuwd is naar de staat van zijn Japanse SUV.
Wat is wijsheid? Heeft mijn Honda nog toekomst? Geert-Jan Dierdorp uit Eindhoven loopt met allerlei vragen rond en die pogen we vandaag te beantwoorden. Maar eerst een leuk idee: Geert-Jan biedt aan om Klokje Rond-keurmeester Joep Schuurman te laten luisteren naar de koude start van de Honda-diesel. “Auto’s komen voor deze rubriek altijd door en door warm aan bij het keuringsstation. Wat denk je ervan als ik met de autoambulance kom, met een koude Honda erop?” Dat hebben we nog nooit gedaan, dus kom maar op!
Geert-Jan heeft niet voor niets een autoambulance, want die verkoopt hij als importeur van – zoals hij het zelf noemt – ‘autovervoermiddelen’. Dat zijn aanhangers of vrachtwagens die vergelijkbaar zijn met het voertuig waarmee Geert-Jan vandaag op de proppen komt. De mannen van Carrec leggen even het werk neer en komen op deze zonnige dag naar buiten om naar de koude start te luisteren, maar vooral om die autoambulance te bewonderen. Het lossen van het vrachtje is namelijk nogal bijzonder om te zien. Het gaat helemaal automatisch!
Die koude start levert niets bijzonders op, want de Honda-viercilinder-diesel klinkt kerngezond. “Die autoambulance is een prachtig apparaat, maar die koude start voegt bij lange na niet zoveel toe als een gedegen proefrit”, zegt Joep. “Dus dat gaan we eerst maar even doen. Het motortje klinkt in elk geval goed.”
Prima trekker
Als importeur van zware aanhangers levert Geert-Jan zijn producten zelf af bij de dealers. Daarvoor reist hij het hele land door. Vandaar al die trekkilometers. Officieel mag de Honda 1.800 kilo trekken en aan die liniet komt de eigenaar geregeld. “Ik vind dat deze auto verbazingwekkend goed trekt, terwijl het maar een 1600 is van 120 pk. Daar komt nog eens bij dat Honda helemaal geen gevierde dieselbouwer is.” Geert-Jan koos bewust voor de kleinere zelfontbrander, omdat het sterkere alternatief is gekoppeld aan een automaat. Die wilde hij niet. Als hij niets achter de Honda heeft hangen, verbruikt de SUV ongeveer 1 op 17. “Met een zware aanhanger wordt dat 1 op 12. Dat vind ik nog netjes, want ik spaar hem niet. Ik rijd gewoon lekker door.”
De eigenaar is dus heel blij met zijn Honda, maar loopt wel tegen wat dingen aan die hem onrustig maken met het oog op de toekomst. Zoals het dealernetwerk, dat weinig kennis van deze schaarse Honda-diesel lijkt te hebben. “Ik had ooit een probleem in de buurt van Frankfurt. De Honda schakelde over op een noodloopprogramma zonder vermogen. Bij de plaatselijke dealer konden ze me niet helpen, want ze hadden nog nooit een CR-V diesel gezien!” Het kan echter nog erger: “Mijn Honda-dealer kan hem niet meer keuren, omdat hij niet meer wilde investeren in nieuwe apparatuur om diesels te testen. Dus ben ik op het punt gekomen dat ik keuzes moet maken. Doorrijden totdat ik de stad niet meer in mag? Dan is hij zeker niets meer waard. Investeren in een PHEV, omdat die aanhangers mogen trekken, of worden stekkerhybrides straks ook zwaar belast? Of toch overstappen naar een volledige EV en een bedrijfswagen erbij halen om de aanhangwagens te trekken?”
Verder is de verkrijgbaarheid van onderdelen voor een Honda CR-V-diesel bepaald niet gemakkelijk. Dat zit hem dwars. “Je zit bijna altijd vast aan originele fabrieksonderdelen, die behoorlijk aan de prijs zijn.” Inmiddels is Joep terug van de proefrit en kijkt daarop terug met gemengde gevoelens. “Ik heb bijna kramp in mijn linkerkuit, zo zwaar gaat die koppeling. En hij rijdt niet echt lekker, want hij trekt te veel naar rechts.”
Meer malheur
Op de brug demonteert Joep de motorbeschermingsplaat onder de krachtbron, want hij bespeurt olielekkage en wil uitvogelen waar die vandaan komt. Vervolgens blijkt de olielekkage tamelijk serieus te zijn. Geert-Jan: “Het blok is een keer schoongespoten, om te traceren waar de lekkage vandaan komt. Helaas is het nu weer helemaal smerig.” Maar er moet dus wel nu een keer iets aan gebeuren. Nog maar een keer schoonspuiten en dan meteen het lek opsporen, luidt Joeps advies.
Joep vindt daarnaast schokdempers die eraan zijn voor de moeite. Samen met diverse andere euvels, zoals de matige aircocondensor, zijn er behoorlijk wat onkosten in aantocht. Eigenaar Geert-Jan ziet het glas nog wel halfvol. “Die urgente dingen pak ik meteen op, want ik wil een goede, veilige auto. Wat betreft de keuzes voor de langere termijn ga ik er nog eens goed over nadenken, want het is nogal een investering, een nieuwe of een andere auto.”
Eigenaar Honda CR-V
Naam Geert-Jan Dierdorp
Bouwjaar 1963
Woonplaats Eindhoven
Beroep Importeur autotransporters
Eerste auto Subaru Justy 1.0
Vorige auto Toyota Avensis 2.0
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “De beschikbaarheid van onderdelen.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Slovenië.”
Onderhoudshistorie
De auto is van 2014, Geert-Jan stapte in 2017 in. Deze CR-V was aanvankelijk in onderhoud bij de Honda-dealer, maar omdat die geen diesels meer keurde, week hij uit. Meestal komt het onderhoud neer op olie, oliefilter, ruitenwisserbladen en een check van de banden.
- 114.000 km Beurt, remblokken achter, versnellingsbakolie
- 133.000 km Beurt, olie, filter
- 171.000 km Apk en beurt
- 192.000 km Olie
- 199.000 km Apk
- 209.000 km Olie, ruitenwisserbladen
- 219.000 km Olie
- 228.000 km Beurt
- 239.000 km Onderhoud plus versnellingsbakolie
- 249.000 km Apk
- 252.000 km Beurt
- Februari 2024 Apk plus remblokken achter
Wat mankeert eraan?
- Pedaalrubbers van de koppeling en rem zijn doorgesleten
- Koppeling is erg zwaar in de bediening
- Wisserbladen rondom zijn slecht
- Auto trekt naar rechts
- Versnellingsbak jankt en rammelt wat, maar dit zou een producteigenschap kunnen zijn
- Schokdempers achter zijn aanmerkelijk zwakker dan de voorste
- De aircocondensor wordt slecht
- De motor lekt flink olie
- De remschijven achter zijn tot onder de maat versleten
- Het linker achterlicht staat vol water
De mening van Carrec Technocenter
“Geen duimpje, want er zitten best wat dingen aan te komen en reparatie is niet goedkoop. De remmen en de koppeling zijn serieus aan de beurt, maar ook de motorlekkage is zorgelijk. Dat moet zeker snel worden aangepakt. Dan zijn er nog die schokdempers. Best een prijzig herstellijstje dus.”
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | CR-V 1.6 i-DTEC Comfort 2WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.570 mm / 1.820 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.511 kg |
Laadvermogen | 589 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 600 kg |
Banden | 225/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
PRIVATE LEASE Honda CR-V

Had je deze auto's al gezien?

Honda CR-V 2.0 AWD Executive TOPSTAAT! LEER! PANOSCHUIFDAK! NAVI! CRUISE! LM VELGEN!
- 2013
- 178.684 km

Honda CR-V 2.0 AWD Elegance -4X4-AUTOMAAT-STOELVERWARMING-NAVI-PDC V+A-TREKHAAK-1500 KG TREKGEWICHT-NETTE AUTO!
- 2013
- 135.314 km

Honda CR-V 2.0 AWD Executive VOLLEDIGE HISTORY EN ONDERHOUDEN TREEPLANKEN//VELGEN SPOILER BUMPER PAKKET/EERSTE EIGENAAR
- 2013
- 138.824 km
Lezersreacties (60) (gesloten)
Het Honda imago van hoge prijzen voor onderdelen speelt al heel lang. rij zelf geen Honda auto, ook nooit gedaan, maar wel een Honda motorfiets gehad. Daarvoor waren onderdelen prima verkrijgbaar, maar ook al schreeuwend duur.
Als ik bij VW 2 remschijven wil kopen zit ik al aan die prijs.
Gewoon OEM-merken kopen, en je komt al voordeliger uit, maar toch originele kwaliteit.
Na bijna 200000 km zitten de remmen er toch eens aan te komen (achterste remblokken zijn wel al eens vervangen).
Wel in ieder geval een flinke werkpaard geweest..!
Daar kan geen enkele auto ongeacht het fabricaat wat aan doen.
Als ik dan de onderhoudsgeschiedenis ga meenemen ben ik ook wel wat kwijt. De hoofdprijs waren de draagarmen voor die na 2 ton zijn vervangen omdat er speling op de rubbers zou zijn bij de APK.
Even gauw scrollen levert een bandbreedte van 170.000km tot 1,17 miljoen km (Citroen BX).
Voor die laatste zonder te bekijken: respect!
Ter compensatie: Wel jaarlijks volgeladen met kinderen op vakantie naar verre bestemmingen zoals Zuid-Italië. De kofferbak ruimte van de Tesla is groot te noemen.
Blijft de vraag gewoon openstaan: Waarom om de 2 uur rusten?
Dat betekent slijtage aan het interieur van de Tesla, snoeppapiertjes, pakjes drinken die kleven, luiers die ruiken, voetjes tegen de achterkant van de stoel. Dat zou zomaar een flinke slijtage gegeven kunnen hebben.
Voor een Japanse auto zou ik misschien iets beter verwachten, als ik iedereen hier bezig hoor.
Mijn VW T5 heeft net nog geen 2 ton gelopen, maar het motorblok is (buiten) kurkdroog. Enkel een zeer lichte lekkage (of eigenlijk meer zweten) aan de linker aandrijfas op de versnellingsbak.
Elke 2 jaar motorolie en motoroliefilter, pollenfilter en daar stopt het bij.
Heel af en toe moet ik eens een kleinigheidje vervangen, maar ja, hij wordt dan ook goed gebruikt.
Pakweg 9000km per jaar voor reizen, en de rest voor woon/werkverkeer.
De te lichte motor mag ook zwoegen om de bijna 3000kg veilig bergop en bergaf te krijgen. Ik denk dat ik nog 14 jaar zal moeten rijden om hem klokje-rond-waardig te krijgen, maar naar ik begrepen heb, willen ze alleen maar personenwagens, en geen bestelbussen/kampeerwagens?
Ik zal jullie wel op de hoogte houden.
Of was de herstelling het niet meer waard door de kosten?
Eigenlijk kun je (bijna) alles herstellen, maar op een bepaald punt kun je de overweging maken dat het voertuig de kosten niet meer waard zijn.
Heb wel het idee dat Honda die kwaliteit van vroeger niet meer waarmaakt tegenwoordig.
twee flink lekkages, en zo oud is de auto nog niet. Honda staat dan ook niet bekend om zijn diesels.
De enige Japanse auto met dieselmotor die ik zou kopen zou een Nissan zijn.
.
Momenteel staat de Honda bij de garage en is de oorzaak van de olielekkage bekend. Het komt voort uit een lekkage via de tapeinden van de EGR koeler en er is zelfs een Honda service bulletin voor en een update set. Helaas wordt die set dan weer niet meer geleverd door Honda!
.
Er is wel een andere oplossing, dus dat valt t.o.v. een (of 2) mogelijke krukaskering(-en) mee.
Door leidingen waarop het lekt verspreid het zich enorm.
.
Nieuwe schokbrekers achter worden gemonteerd, schijven ook.
Dan blijft de koppeling. Daar de krukaskering niet vervangen moet worden, hoeft die zijde niet open. Ik laat de koppeling dan ook nog zitten, hij slipt niets en ik weet niet beter dan de huidige (te?) zware bediening.
.
De airco condensor laten we ook zitten tot hij het begeeft, vervangen is nu of dan even duur.
Start - stop werkt trouwens ook gewoon met code op dashboard. Code komt en gaat onregelmatig.
Start stop kun je overigens ook weg laten programmeren, elke tuner kan dit voor je doen voor een paar tientjes.
Omdat foto’s delen hier niet kan, enkele vanuit mijn Facebook pagina. Ook bij mij gaat de sleurhut over 4 weken erachter. Dat zijn wel veel minder km‘s dan zakelijk.
https://www.facebook.com/share/ewBE1ZGJrfy28HA4/?mibextid=WC7FNe
.
https://www.facebook.com/share/MJycQn19jDXQtExq/?mibextid=WC7FNe
.
https://www.facebook.com/share/GNvB32PDYgPVYKXJ/?mibextid=WC7FNe
.
https://www.facebook.com/share/kKsCPMTBJGGP8mWk/?mibextid=WC7FNe
.
https://www.facebook.com/share/5RCKBnTbUHyDLzmP/?mibextid=WC7FNe
Nu heb ik een Honda op benzine gekocht.
Maar ik heb ook verontrustende verhalen van andere erg goede diesels gelezen, waaronder een prachtige BMW en een Volvo in top conditie.
Wel moet ik eerlijk bekennen, benzine is verreweg fijner. Ruikt lekker, de olie ruikt lekker en door de moderne technieken kom ik net zover als op een liter diesel.
Nu HR-V hybride, was erg moeilijk te krijgen maar gelukkig de demo kunnen kopen. Lekker zuinig en comfortabel.
Honda mag wel eens beter voor zijn Europese klanten zorgen!
Het is een fraaie auto om te zien, ik zou een prijsopgave vragen om hem weer helemaal OK te krijgen, is dat meer dan een mille of vier, vijf, dan inruilen op bijvoorbeeld een Toyota RAV4 hybrid AWD. Die zijn er uit 2020 zo rond de 25, 30 mille wel te vinden.
.
Verder lijkt het prima op de versleten koppeling en olielekkage na, wat tgv is van continu zware lasten trekken.
.
Valt mij erg tegen dat onderdelen voor een Honda duur zijn. Ik hou het voortaan dat Toyota het beste automerk is qua kwaliteit.
Daarnaast, ik weet nu wat ik heb, de investeringen vallen mee t.o.v. investeren in iets nieuwers.
Een Honda fan
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.