Honda Civic - Peugeot 308

Op een dood spoor?

AutoWeek 25 2018
AutoWeek 25 2018
AutoWeek 25 2018

Je leest het in AutoWeek 25 2018

Mede door de grootschalige fraude bij het Volkswagen-concern zit de dieselmotor momenteel in de hoek waar de klappen vallen. Slecht nieuws voor Honda en Peugeot, die juist flink hebben ge-investeerd in nieuwe zelfontstekers. Of valt er toch nog wel wat te zeggen voor de Civic 1.6 i-DTEC en de 308 1.5 BlueHDI?

Nog niet zo lang geleden zagen veel merken de dieselmotor als een uitstekende manier om aan de strenger wordende CO2-wetgeving te kunnen voldoen. Een diesel stoot immers minder kooldioxide uit en dankzij de technologische ontwikkeling van de afgelopen twintig jaar kunnen andere schadelijke stoffen, waar dieselmotoren vaak wel meer van uitstoten, grotendeels worden teruggedrongen. De recente commotie bij Volkswagen en andere fabrikanten, die in verschillende mate theorie van praktijk scheidden door middel van frauduleuze software, heeft de redding van voorheen echter in het verdomhoekje geplaatst. Of diesels feitelijk nu wel of niet vervuilender zijn, doet er niet meer toe, want er hangt al een zweem van viezigheid omheen. Ondertussen hebben Honda en Peugeot net een nieuwe diesel aan het gamma van de Civic en de 308 toegevoegd.

Als we met de Civic rijden, maakt die een heel positieve eerste indruk. De 1.6 i-DTEC is een doorontwikkeling van de 1,6-liter viercilinder van de vorige generatie en bewijst zich als een prettige krachtbron voor Nederlandse omstandigheden. Hoewel 120 pk op een wagengewicht van ruim 1.300 kilo geen vuurwerk oplevert, weet de 300 Nm koppel dat heel aardig te verbergen. In het toerengebied waar je onder normale omstandigheden in blijft, is er daardoor altijd ruim voldoende kracht voorhanden. Vanaf 1.500 toeren begint de 1.6 er lekker aan te trekken, maar ook daaronder pakt de motor zonder morren op. Zoals wel vaker bij diesels heeft doortrekken boven de 3.500 toeren niet zo heel veel zin, want het vet is er dan wel een beetje van af. Schakelen met de handgeschakelde zesbak geeft door de lichte, maar mechanische werking van de pook echter zo veel voldoe- ning dat je automatisch vaak al wat actiever gaat rijden en dus niet vaak buiten het optimale toerenbereik valt. Dankzij voldoende isolatie blijven wanklanken uit de motorruimte effectief buiten, dus in de praktijk scoort de aandrijflijn eigenlijk heel erg goed.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren