Honda Civic - Mazda 6

Upgraden naar businessclass

AutoWeek 42
AutoWeek 42
AutoWeek 42

Je leest het in AutoWeek 42

Vanwege het wegvallen van de Accord vervult de Honda Civic Sedan voortaan de rol van topsedan in onze markt. En daar is zijn prijs ook naar. Het maakt de Civic even duur – of zelfs duurder – dan de Mazda 6. Tijd om te zien of de Honda in dat segment past.

Van een Honda weet je twee dingen van tevoren bijna zeker: ze zijn degelijk gebouwd en stevig geprijsd. Die twee houden natuurlijk verband met elkaar, maar met de nieuwe Civic Sedan maakt Honda het zelfs naar eigen maatstaven tamelijk bont. Hoewel de buitenmaten overeenkomen met die van een C-segmenter als de Mazda 3, ligt de prijs van de enige aangeboden benzinemotor veel dichter bij die van de 6, die een segment hoger speelt. Sterker nog, het kost weinig moeite om de twee auto's zo uit te rusten dat de Mazda mínder kost. De topversie van de Civic Sedan kruipt zo naar de grens van 40 mille, dus daar moet dan wel wat tegenover staan.

Gelukkig heeft Honda letterlijk wel wat inhoud aan de Civic gegeven. Ondanks de bescheidener buitenmaten kun je namelijk méér bagage in de Honda proppen dan in de Mazda 6. Er staat maar liefst 519 liter tot je beschikking. Overigens moet je daar wel wat van aftrekken, want de beugels zitten open en bloot in de kofferbak, wat betekent dat eventuele bagage eronder geplet kan worden. Met hendeltjes kan de achterbank platgelegd worden, handig wanneer je bij de bouwmarkt een lang voorwerp wilt vervoeren. Honda heeft de opening groot genoeg gemaakt om het inladen te vergemakkelijken. Dan zal de ruimte op de achterbank zeker wel beperkt zijn? Nee, door de aflopende daklijn houdt de hoofdruimte niet over en met de voorstoel in een normale stand blijft er minder beenruimte over dan in de 6, maar voor normaal uitgevallen volwassenen is de zit goed. Nóg verder naar voren laat de Civic een gemengde indruk achter. Aan het materiaalgebruik of de afwerking ligt het niet, die zijn beide buitengewoon solide en het geheel oogt een stuk coherenter dan in de voorgaande generaties. Ergonomisch houdt het echter niet over. Vooral het centrale touchscreen blinkt niet uit in overzichtelijkheid en snelheid. Maar ook de hoofdruimte valt in combinatie met het schuif-/kanteldak tegen, zeker voor bestuurders die dichter bij het stuur willen plaatsnemen. Het digitale instrumentarium voor je neus is wel in orde; het ziet er modern uit en is snel genoeg om de toerentellernaald vloeiend te laten meebewegen met de motor.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren