Honda Civic 1.8 i-VTEC – 2006 – 405.613 km - Klokje Rond
Helemaal naar de maan
82 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het blijft een bijzonder ding: de achtste generatie Honda Civic, ook wel liefkozend ‘het ruimteschip’ genoemd. Die van Sanne Huijsman reed intussen een afstand die ruimschoots genoeg is om er helemaal mee naar de maan te reizen. Dat is echter niet het enige wat hem volgens Klokje Rond-keurmeester Tim de Leeuw bijzonder maakt.
Voor de allereerste keer hebben we een Honda Civic van deze generatie in Klokje Rond. Natuurlijk hebben er in het verleden genoeg Civics op deze pagina’s gefigureerd, net als andere Honda’s trouwens. Die maken altijd indruk met de uitstekende bouwkwaliteit. Sanne nam haar blauwe 1.8 inmiddels zeven jaar geleden voor een vriendenprijsje over van haar ouders. “Zij waren altijd erg tevreden met de Civic”, vertelt ze.
“Het grootste bewijs daarvoor is dat ze na deze auto twéé Civics terugkochten, beide witte diesels trouwens. Toen die weer van de hand werden gedaan, hebben ze me opnieuw gevraagd of ik interesse had. Maar zo mooi als ik deze Civic vind, zo lelijk is de generatie die hierna komt. Dus voor dat aanbod heb ik bedankt, al had ik best een diesel kunnen gebruiken met het aantal kilometers dat ik jaarlijks rijd. Het is ook de reden dat deze auto zo’n hoge kilometerstand heeft.”
Als we Sanne vragen naar hoe ze haar auto bijhoudt, is het even stil. “Ik breng hem eigenlijk altijd naar een andere garage, net welke er tijd heeft. Ik ga daar pas naar toe als ik iets hoor of voel wat niet in de haak is. Mijn prioriteiten met geld liggen ergens anders dan bij de auto”, lacht ze. Waar dan precies? “Ik heb een gecustomizede motor waar wel wat geld in gaat zitten. Dat is overigens een Kawasaki en geen Honda, maar ik ben aan het sparen voor een Honda in Repsol-uitvoering, want ik vind Honda inmiddels een mooi merk.”
Voor haar woon-werkverkeer rijdt Sanne zo’n 1.200 kilometer per week en met het onderhoud neemt ze het dus niet zo nauw. “Het is eens voorgekomen dat hij drie jaar lang geen onderhoudsbeurt heeft gehad. Nu merk je wel dat de wegligging wat minder wordt en ik heb het idee dat hij meer benzine en olie begint te verbruiken.” Als onze techneut Tim de Leeuw informeert hoeveel precies, blijkt het te gaan om een liter op vijfduizend kilometer. “Dat is helemaal niet gek bij zo’n kilometerstand hoor”, vindt hij. Als je zóveel rijdt, vul je dus wel elke maand een flaconnetje bij.
SCHEEF
Als Tim na de uitgebreide proefrit is uitgestapt, ziet hij een beetje witjes rond zijn neus. “De auto geeft allerlei foutmeldingen en ik kan je vertellen dat het ABS niet meer goed werkt. Als je hard remt, trekt hij helemaal scheef”, zegt hij. Sanne vertelt dat die foutmeldingen er ook al in zaten toen de Civic twee maanden geleden voor de apk ging. “Het is sinds kort zo dat bij auto’s van een bepaalde leeftijd het ABS-lampje gewoon mag branden voor een goedkeuring. En daar krijg je dit soort taferelen van”, legt Tim hoofdschuddend uit.
Dan de toestand van de motor. Tim heeft gemerkt dat die lang niet meer zo goed presteert als zou moeten. “Als ik dan hoor dat hij steeds meer olie en benzine verbruikt, krijg ik het vermoeden dat hij versleten is. Dan is de afdichting tussen de zuigerveren en de cilinderwand niet goed meer”, legt hij uit. Om dat idee kracht bij te zetten, haalt Tim de oliepeilstok uit de motor en laat hij een papiertje wapperen boven het gat. “Hiermee is aangetoond dat er door die slechte afdichting te veel dampen in de motor aanwezig zijn.”
Kijk, die huis-tuin-en-keukentip nemen we mee. “Jammer van de auto is het wel, want als Sanne regelmatig onderhoud had laten plegen en goede, verse olie had gebruikt, was het wellicht nog lang niet zo ver geweest”, vindt Tim. “Wat er nu gaat gebeuren, is dat het verbruik van brandstof en olie steeds een beetje toeneemt. Dan komt er een moment dat de uitstoot te hoog wordt om er nog mee door de apk te komen en dan is het tijd om afscheid te nemen van de auto wegens een versleten motor.”
LANGS DE ZIJKANT
Dat het voor het eerst is dat Tim zich buigt over een Civic zoals deze blijkt als hij er onderdoor loopt. Hij ziet daar wel een paar verbazingwekkende dingen. “Dit is allemaal wel heel bijzonder geconstrueerd. De uitlaat loopt helemaal langs de zijkant van de bodem. Dat is omdat de brandstoftank zo’n beetje onder de voorstoelen zit”, vertelt hij. Dat is dan weer gedaan om ruimte te maken voor de bijzondere achterbankconstructie, waarbij de zittingen naar boven kunnen worden opgeklapt en er een vlakke vloer achter de voorstoelen ontstaat. “Dat is bijvoorbeeld heel handig voor als mijn hond meereist”, zegt Sanne. “Die ligt dan heerlijk op die plek te slapen.”
Dan kijken we tot slot nog even naar de staat van de banden. Daarbij voelt Sanne de bui al hangen. “Ik wil daar meteen even bij zeggen dat binnenkort de winterbanden erop gaan en dat als zomerset al vier nieuwe banden klaar liggen”, vertelt ze. Dat is geen overbodige luxe, want rechtsvoor meet Tim een profieldiepte die onder het minimum voor de apk-keuring ligt. Behalve dat het rubber hard op weg is om versleten te raken, valt er helemaal niet zo veel op de banden van de Civic aan te merken. Hoewel haar auto niet zo goed uit de keuring komt als Sanne vooraf had verwacht, blijft ze bij het standpunt dat ze vooraf heeft verkondigd: “Helemaal afrijden en daarna zo’n zelfde terugkopen.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze auto is niet zo netjes. Het model heeft wel een paar heel grappige ontwerpkeuzes die ik nog nooit heb gezien. De Civic van Sanne is op het moment niet meer veilig, omdat het ABS niet correct functioneert en de voorbanden zijn versleten. Daarnaast voelt de motor zeer vermoeid aan.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic 1.8i-VTEC Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.799 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 174 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.248 mm / 1.765 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.635 mm |
Massa leeg | 1.165 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
Lezersreacties (82) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.