Ford S-Max 2.0 TDCi 180 Titanium automaat (2015)
Eersteklas rijtuig
De fullsize-MPV lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Dat zie je aan de huidige Espace en dat zag je eerder aan de Ford S-Max die de Galaxy sinds 2006 in verkoopaantallen overtreft. Die aantallen zijn geslonken, dus de nieuwe generatie is welkom bij de Ford-dealer. Ford is erg behoedzaam aan het tekenen geweest. Vooral het zijaanzicht is amper veranderd. De achterlichten zijn ranker geworden, met meer kleurloos glas, en aan de voorkant heeft de S-Max nu de Aston Martin-achtige grille van zijn familieleden.
De S-Max biedt een royale doorstap om op de derde zitrij te komen en op de tweede rij zit je ronduit vorstelijk. Achterpassagiers hebben hun eigen aircobediening, en achterin zijn aansluitingen voor zowel 12 als 230 volt. Opbergruimte is er volop. Voorin valt de S-Max ons wat tegen. De kunststoffen op de middenconsole ogen nogal goedkoop en hard. De ergonomie is prima op orde. De Ford laat zich intuïtief bedienen – geen verrassingen betekent ook geen onaangename verrassingen – en de klokken zijn duidelijk. De stoelen geven goede zijdelingse steun en kunnen ver omlaag. Het onderstel voelt voor een grote MPV opvallend sportief aan. Je voelt goed wat er onder de wielen gebeurt, de koets reageert mooi strak en direct op de stuurbewegingen. Pas bij heel hard insturen duwt het gewicht van het motorblok de neus naar buiten. Een adaptieve stuurbekrachtiging stemt de benodigde kracht af op de omstandigheden. Een nieuwe multilink-achterasconstructie reduceert rolbewegingen van de koets en maakt het ook helemaal achterin prettig toeven, zelfs bij slecht wegdek. Met zijn 180 pk en 400 Nm, die al ruim onder de 2.000 toeren beschikbaar zijn, is de S-Max vlot en soepel. De zestraps Powershift-automaat met dubbele koppeling draagt daaraan bij door razendsnel en bijna naadloos te schakelen.
Titanium is de enig leverbare uitrusting met deze motor. Je beschikt standaard onder meer over lichtmetalen 19-inchwielen, licht- en regensensoren, grootlichtassistent, rijbaanhulp, verkeersbordherkenning, led-sfeerverlichting en cruisecontrol. Dan kost hij € 51.040, maar ons exemplaar heeft 20-inch, zijcamera's, achteruitrijcamera, navigatie, klimaatregeling met drie zones, verwarmbaar stuur en voorstoelen, leren bekleding, derde zitrij, panoramadak en donkere ruiten achter. De totaalprijs is dan € 61.565.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Wie van dynamisch rijgedrag houdt, maar tegelijkertijd veel ruimte nodig heeft, kan niet om de Ford S-Max heen. Hij gaat verrassend strak de bocht om en de aandrijflijn is krachtig en bij de les.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 52.385 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm |
Wielbasis | 2.849 mm |
Massa leeg | 1.778 kg |
Laadvermogen | 762 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,8s |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (33) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.