Ford S-Max 2.0 TDCi 180 Titanium automaat (2015)

Eersteklas rijtuig

Ford S-Max
Ooit, toen wegvervoer met paardenkoetsen ging, was reizen per trein de ultieme luxe. De nieuwe Ford S-Max komt dicht bij de spoorweelde van weleer.

De fullsize-MPV lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Dat zie je aan de huidige Espace en dat zag je eerder aan de Ford S-Max die de Galaxy sinds 2006 in verkoopaantallen overtreft. Die aantallen zijn geslonken, dus de nieuwe generatie is welkom bij de Ford-dealer. Ford is erg behoedzaam aan het tekenen geweest. Vooral het zijaanzicht is amper veranderd. De achterlichten zijn ranker geworden, met meer kleurloos glas, en aan de voorkant heeft de S-Max nu de Aston Martin-achtige grille van zijn familieleden.

De S-Max biedt een royale doorstap om op de derde zitrij te komen en op de tweede rij zit je ronduit vorstelijk. Achterpassagiers hebben hun eigen aircobediening, en achterin zijn aansluitingen voor zowel 12 als 230 volt. Opbergruimte is er volop. Voorin valt de S-Max ons wat tegen. De kunststoffen op de middenconsole ogen nogal goedkoop en hard. De ergonomie is prima op orde. De Ford laat zich intuïtief bedienen – geen verrassingen betekent ook geen onaangename verrassingen – en de klokken zijn duidelijk. De stoelen geven goede zijdelingse steun en kunnen ver omlaag. Het onderstel voelt voor een grote MPV opvallend sportief aan. Je voelt goed wat er onder de wielen gebeurt, de koets reageert mooi strak en direct op de stuurbewegingen. Pas bij heel hard insturen duwt het gewicht van het motorblok de neus naar buiten. Een adaptieve stuurbekrachtiging stemt de benodigde kracht af op de omstandigheden. Een nieuwe multilink-achterasconstructie reduceert rolbewegingen van de koets en maakt het ook helemaal achterin prettig toeven, zelfs bij slecht wegdek. Met zijn 180 pk en 400 Nm, die al ruim onder de 2.000 toeren beschikbaar zijn, is de S-Max vlot en soepel. De zestraps Powershift-automaat met dubbele koppeling draagt daaraan bij door razendsnel en bijna naadloos te schakelen.

Titanium is de enig leverbare uitrusting met deze motor. Je beschikt standaard onder meer over lichtmetalen 19-inchwielen, licht- en regensensoren, grootlichtassistent, rijbaanhulp, verkeersbordherkenning, led-sfeerverlichting en cruisecontrol. Dan kost hij € 51.040, maar ons exemplaar heeft 20-inch, zijcamera's, achteruitrijcamera, navigatie, klimaatregeling met drie zones, verwarmbaar stuur en voorstoelen, leren bekleding, derde zitrij, panoramadak en donkere ruiten achter. De totaalprijs is dan € 61.565.

Video

Oordeel

4 sterren

Wie van dynamisch rijgedrag houdt, maar tegelijkertijd veel ruimte nodig heeft, kan niet om de Ford S-Max heen. Hij gaat verrassend strak de bocht om en de aandrijflijn is krachtig en bij de les.

Signalement

Merk Ford
Model S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 52.385

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm
Wielbasis 2.849 mm
Massa leeg 1.778 kg
Laadvermogen 762 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum