Ford Mustang Mach-E - Welkom duurtest
Het dichten van de Atlantische kloof
34 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ford is zichzelf opnieuw aan het uitvinden voor de Europese markt. Terwijl we wachten op een golf aan nieuwe elektrische Ford-modellen voegen wij de enige EV van het merk toe aan de duurtestvloot.
Geen dikke V8
Een Ford Mustang in de duurtestgarage zou sommige redactieleden nog maar een paar jaar geleden hebben vervuld met vreugde, maar nu het zover is, voelt het niet helemaal zoals beloofd. De Mustang Mach E heeft namelijk maar weinig te maken met de lage muscle car met de prettig roffelende V8. Het gebruiken of misbruiken van die heilige naam heeft dan ook flink wat wenkbrauwen doen fronsen. Dat leidde soms wat af van het feit dat de auto best goed is. Hij rijdt zonder meer als een Ford met zijn sportieve karakter en is best ruim vanbinnen. Hoewel geen ongeslagen strijder wist hij meerdere vergelijkende tests te winnen, onder meer tegen een Skoda Enyaq en een Volvo XC40.
In de Europese Ford line-up is de Mustang Mach E evengoed een merkwaardige eend in de bijt, die weinig lijkt op hier gangbare modellen als de Puma, de Kuga en tot voor kort de Mondeo en de Fiesta. Ford heeft echter meer in de planning. Er komt een fors elektrisch offensief aan, met onder meer een nieuwe elektrische Ford Explorer. Een wat langer samenzijn met de Mach E is wat ons betreft een goede manier om op te warmen voor wat komen gaat. De auto blijft een half jaar bij ons, waarna hij plaats maakt voor zo’n gloednieuwe elektrische Ford.
Meer motoren, zelfde vermogen
De Mustang Mach E is er in een aantal varianten: met een groot of kleine accupakket en met achterwiel- of vierwielaandrijving. Hierbij is wel iets opvallends aan de hand. Meestal krijg je met vierwielaandrijving op een EV ook meer vermogen, want er ligt een extra motor in, maar bij de Ford is het afhankelijk van welk accupakket je kiest. De basisversie met achterwielaandrijving en het kleine pakket van 75 kWh heeft 269 pk. De vierwielaangedreven versie met deze accu heeft echter ook 269 pk! Heel apart, want er ligt een extra motor in. Dit heeft vermoedelijk te maken met de hoeveelheid stroom die de batterijen kunnen leveren. Neem je de Extended Range met een 98 kWh accu en achterwielaandrijving, dan krijg je met die enkele motor 292 pk.
Neem je hier vierwielaandrijving, dan krijg je wél meer vermogen, namelijk 354 pk. De GT-versie heeft diezelfde accu en 4WD, maar met een forse 487 pk. Dat is voor ons nogal overkill, dus we kozen voor de RWD met 98 kWh en 292 pk. Die kost net geen € 60.000 en is goed voor een WLTP-actieradius van 610 kilometer! Nu gaan we dat in de praktijk niet redden, maar je hebt met deze basis wat marge. Met de temperaturen in de vroege herfst komen we in elk geval altijd boven de 500.
Weinig opties
De Extended Range is altijd een Premium-uitvoering, waardoor er weinig extra’s meer nodig zijn. De Ford heeft alles wat je maar wilt al standaard erop zitten, van stoelverwarming en een vernieuwd multimediasysteem tot 19-inch wielen en veel ADAS-systemen, inclusief autopilot en adaptieve verlichting. Los van de gave kleur van €1.400 is de enige aanwezige optie een Technology Pack+, waardoor we een B&O-audiosysteem hebben met tien speakers en een meervoudig instelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie. De Mach E is prettig ruim vanbinnen, maar de kofferbak van 483 liter valt een beetje tegen gezien het forse formaat van de auto. Gelukkig hebben we ook een behoorlijk frunk, waar naast de laadkabel nog wel wat andere spullen in passen.
Uiteraard gaan we komende maanden goed kijken wat de temperaturen richting de winter gaan doen met de actieradius van de auto en of hij het beloofde snellaadvermogen van 150 kW wel haalt. Hoe dan ook wordt het interessant om te zien of de nieuwe generatie Ford-EV’s over een half jaar veel verder gaat dan deze elektrische Mustang of dat de Mach E zijn tijd al ver vooruit was.
Confrontaties
Los daarvan gaan we de eigenaar van een klassieke Mustang confronteren met deze nieuwe elektrische versie. Pruimen die oldschool-liefhebbers deze nieuwe generatie Mustang? Ook mag de Ford aantreden in een vergelijkende test tegen een andere gast in de duurtestgarage: onze Volvo C40. Interessant, want de Mach E won zoals gezegd eerder van een XC40, maar de Volvo’s hebben deze zomer een belangrijke update gehad: ze kregen achterwielaandrijving en zijn bovendien een stuk efficiënter geworden. Hierdoor is de actieradius flink toegenomen. Kan de Zweed nu op tegen het Amerikaanse accugeweld? We gaan het zien.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mustang Mach-E 98kWh RWD Premium |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 53.900 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 216 kW / 294 pk |
Maximaal koppel | 430 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 99 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.713 mm / 1.881 mm / 1.625 mm |
Wielbasis | 2.984 mm |
Massa leeg | 2.060 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,2 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 600 km |
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.