Ford Mustang Mach-E versus Ford Explorer EV: twee werelden, wereld van verschil?
Ford versus Volkswagen-Ford
Wat elektrische auto’s betreft is Ford geen koploper. Toch heeft bijna geen ander merk zoveel verschillende EV-platformen in gebruik. De elektrische Ford Explorer die op Duitse leest is geschoeid ontmoet zijn oudere Amerikaanse grote broer: de Mustang Mach-E. Welk recept levert het lekkerste gerecht op?
Ford bracht al in 2012 een elektrische variant van de Focus op de markt, maar loopt nog niet mee in de EV-voorhoede. Toch heeft het merk een veelvoud aan platformen op de planken liggen voor zijn elektrische modellen. De E-Transit Custom, de Ford Puma Gen-e, de Capri, de Explorer (EV) en de Mustang Mach-E delen hun merknaam, maar geen schroefje, moertje, stekkertje of snoertje met elkaar. De Capri troont net als onze duurtest-Explorer op het MEB-platform van Volkswagen. De Mustang Mach-E die al wat jaartjes langer meedraait, staat op het GE1-platform dat feitelijk een grondig doorontwikkelde en omgebouwde versie van het C2-platform is dat je kent van onder meer de Focus en de Kuga. De Mustang Mach-e is er vanaf zo’n 47 mille, de Explorer vanaf een dikke €40.000. Waar gaat het prijsverschil naartoe?
Hoogwaardig
Allereerst naar uitstraling. Ford heeft bij het tekenen van de elektrische Explorer goed zijn best gedaan om enige Volkswagen-overblijfselen weg te moffelen. De Explorer heeft een eigen front, maar oogt bij lange na niet zo dynamisch als de Mustang Mach-E. Die laatste moet zijn naam dan ook eer aandoen. Hij heeft een gemeen de wereld in turende voorkant, een sterk aflopende daklijn, in de C-stijlen verborgen handgrepen en een achterlichtpartij die hem visueel aan de échte Mustang linkt. De handgrepen zijn in tegenstelling tot die van de Explorer aan het zicht onttrokken, de auto valt – helemaal Ford USA – met behulp van een in de B-stijlen in te voeren cijfercode te ontgrendelen én de elektrische Mustang heeft soft-close portieren. Allemaal zaken die niet écht relevant zijn, maar die je wel het gevoel geven iets hoogwaardigs te rijden.

Zowel de sleutel als diverse knoppen van de Explorer zijn afkomstig van Volkswagen.
Over hoogwaardig gesproken: dat de Mustang Mach-E duurder is dan de Explorer, merk je weer niet direct aan het materiaalgebruik ín de auto. Want dat is in beide modellen prima in orde en staat in de hoogpotige Mustang niet op een noemenswaardig hoger niveau. Wél is het volledig ontbreken van knoppen die je van Volkswagen-producten kent goed voor het onderscheidend vermogen, evenals het gigantische infotainmentscherm met daarop fraai aangebrachte ronde draaiknop. Het oogt meer eigen dan het binnenste van de Explorer, al is dat overigens niet een-op-een uit een Duits product overgenomen. Dat de Mustang Mach-E een slag groter is dan de Explorer, merk je. De hoofdruimte achterin is rianter dan in de Explorer, ondanks de aanzienlijk sterker aflopende daklijn.

Achter in de Mustang Mach-E heb je - zelfs met panoramadak - meer (hoofd-)ruimte dan in de kleinere Explorer.
Die daklijn moet het sportieve karakter van de Mustang Mach-E benadrukken. Rijdt hij als op rails? Welnee, maar voor zijn afmetingen en gewicht is hij wél verrassend speels. De Mustang Mach-E is relatief stug, stuurt zoals het een Ford betaamt snaarstrak en heeft zelfs een heus rauw randje. De achterkant van de Vapor Blue gespoten achterwielaangedreven Mustang Mach-E Standard Range durft in snel genomen bochten zelfs een eenvoudig te corrigeren stapje opzij te doen. De Explorer EV verloochent zijn Ford-badge niet en is zeker dynamisch, maar niet zo levenslustig als zijn grote broer. Het speelse van de Mustang wordt nog even aangezet door een jolig ‘Untame’ geheten rijmodus waarin je het kunstmatige geluid van een V8 over de speakers kan laten klinken. Leuk voor even.
Echt Ford
Dat de Mustang Mach-E een échte Ford is, merk je aan de aanwezigheid van Fords semi-autonome rijsysteem – BlueCruise genaamd – waarmee je in daarvoor aangewezen ‘blauwe zones’ de handen praktisch van het stuurwiel kunt halen. Ook opvallend is de hoeveelheid instellingen die de Mustang Mach-E biedt. Nagenoeg alles is instelbaar én behalve voor adaptieve cruisecontrol kun je ook voor traditionele cruisecontrol kiezen. Zoveel vrijheid geniet je in de Explorer niet. One-pedal-driving is daarin ook niet mogelijk.

In het grote fraaie scherm biedt de Mustang Mach-E je ongekend veel keuzemogelijkheden.
Dat de Mustang Mach-E wat positionering, ervaring en prijsstelling betreft op een hoger niveau staat dan de Explorer, blijkt ook uit de aandrijflijnen waarmee je het hem kunt krijgen. Hoewel je in de elektrische Explorer met vermogens van 170 tot 340 pk in geen enkel geval kracht tekortkomt, biedt de Mustang Mach-E veel meer kans tot trappen in je rug. De instap-’Stang in dit verhaal is al 268 pk sterk, maar er zijn er ook 294 pk, 370 pk en zelfs 487 pk krachtige varianten.
Wat laadvermogen betreft is de Explorer EV wél in staat zijn Mustang-broer af te troeven. Wie voor de 340 pk krachtige Extended Range-variant met vierwielaandrijving gaat, kan met 185 kW snelladen. In de Mustang Mach-E moet je altijd genoegen nemen met 150 kW.
Twee werelden
De twee Fords zijn afkomstig uit twee verschillende werelden. In de ene hangt het temperament in de lucht en voel je je dagelijks net even specialer. In de andere heersen meer ratio en nuchterheid, maar kun je je ook zeker vermaken, nota bene voor minder geld. En: de EV-platformchaos is bij Ford nog niet compleet. De Explorer EV en de Capri blijven de enige elektrische Fords op VW’s MEB-platform. Toekomstige elektrische modellen van Ford komen weer op volledig nieuwe hardware te staan. Ditmaal wél weer van eigen makelij.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mustang Mach-E Extended AWD 98 kWh NL-AUTO | DEALER OH | AFN. TREKHAAK | WINTERPACK | TECHNO PACK PLUS | CAMERA | BLIS | LEDER | LED | PRACHTIGE STAAT!
- 2021
- 58.867 km

Ford Mustang Mach-E Extended RWD 98 kWh ✅ Pano ✅ B&O ✅ ACC
- 2021
- 94.954 km

Ford Mustang Mach-E 91kWh 294pk RWD Aut. Premium
- 2025
- 250 km
Lees ook
Deze Ford Mustang Mach-E heeft meer dan een Rolls-Royce Cullinan aan downforce
In dit stukje Duitsland is het net alsof je in Amerika rijdt
Ford Explorer en Capri uitgekleed: minder luxe, lagere vanafprijzen
Ford Mustang Mach-E: nieuwe kleuren en standaard warmtepomp
Ford Explorer is elektrische opvolger Focus maar Willem rijdt al 9 jaar Focus Electric, hoe zit dat?
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.