Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Vergelijkende Test
Einde van een tijdperk
De huidige Ford Mondeo en de Mazda 6 gaan al jaren mee, maar voor de Ford valt het doek in 2022. De recentste Mondeo-wijziging betreft de ST-Line X, een uitloopmodel vol verwennerij. Is het in combinatie met de standaard hybride aandrijflijn een aantrekkelijke aanbieding? En wat stelt de Mazda 6 Sportbreak daar tegenover?
Voor de Ford Mondeo is het letterlijk vijf voor twaalf. Na 29 jaar verdwijnt in 2022 zo goed als zeker de naam Mondeo uit de prijslijst. Vervolgens is het maar de vraag of deze auto opvolging krijgt van eenzelfde type middenklasser. De kans is aanwezig dat er een cross-over-achtig model klaarstaat met een andere naam. De Ford Mondeo gaat in Europa in zijn huidige vorm sinds 2014 mee, daarvoor was hij al bijna twee jaar in de VS leverbaar. Het traditionele D-segment staat sinds de opkomst van de SUV onder druk, en die trend was al ingezet toen deze Mondeo op de markt kwam. Dat zien we terug in de verkoopcijfers. Deze modelreeks speelt vanaf zijn introductie slechts een rol in de marge en vanaf 2018 zakte in ons land het aantal jaarlijks aan de man gebrachte Mondeo’s zelfs onder de 800 stuks. Zet dat eens af tegen de Mondeo-verkopen: in het topjaar 1996 vonden er in Nederland bijna 15.000 een koper en tussen 1994 en 1998 waren het er altijd minimaal 12.000. Fordverkopers denken ongetwijfeld met weemoed terug aan die tijden. De situatie van de laatste jaren bracht Ford ertoe het gamma drastisch in te perken tot één carrosserievariant en één motor. Een Mondeo is intussen altijd een Wagon met een hybride aandrijflijn.
Ford heeft in het verleden vaker aangetoond dat het modellen aan het eind van hun levenscyclus goed kan opleuken met aantrekkelijke uitrustingen. De geteste Mondeo is een ST-Line X. Dat betekent extra verwennerij bovenop het ST-Linepakket voor een ronduit aantrekkelijke prijs. Voor € 39.900 staat hij voor je deur: een luxueuze lel van een stationwagon met een 187 pk sterke aandrijflijn. Bij Mazda heeft de koper nog volop keus; het model is nog in de kracht van zijn leven. In deze test zoeken we uit of dat ook echt zo is. Er zijn drie benzineversies, waarbij wij uitkomen op de krachtigste van de twee tweeliters: de SkyActiv-G met 165 pk. Voor een automaat rekent Mazda sinds kort niets extra’s als je de Business-uitvoering neemt. Zo komen we uit op een 6 Sportbreak van € 42.290.
DIK
De Ford Mondeo heeft in de afgelopen jaren wat bescheiden facelifts ondergaan, maar je ziet de leeftijd er intussen wel aan af. Dankzij het ST-Line-pakket – herkenbaar aan de grille met een grof profiel en de vele zwarte accenten – staat er een auto die je zou kunnen typeren als ‘dik’. De 18-inch wielen zijn naar huidige maatstaven niet echt groot meer. Moderner oogt de Mazda 6, die elk jaar wordt fijngeslepen met bijvoorbeeld verchroomde accenten en andere ledverlichting. Bij deze auto zijn de 17-inch wielen anno 2021 wat iel voor zo’n kloeke middenklasser.
Vanbinnen springt de generatiekloof tussen de Mondeo en modernere Fords nog meer in het oog. Zo zien we een zee aan knopjes op de middensectie van het dashboard. Het bovenin geplaatste Sync3-multimediasysteem is het minst ouderwetse deel. Het heeft een aanraakfunctie en komt zeker niet gedateerd over. Omdat deze uitvoering werkelijk afgeladen is met opties, zijn er extra veel bedieningsfuncties, zoals knoppen voor de stoelverwarming. Opmerkelijk genoeg bedien je de stuurverwarming via een touchknop in het scherm. De forse keuzehendel van de automatische transmissie doet ook al zo klassiek aan. Toch verpozen we hier aangenaam, dankzij de fraaie leren stoelen met mooie stiksels. Je waant je bijna in een auto van allure. Het instrumentarium kent een simpele opzet. Zo ontbreekt een toerenteller en eist vooral de info over je rijstijl de nodige aandacht op. Het is typisch zo’n gadget die eind jaren nul in zwang was bij de hybrides die toen in groten getale op de markt kwamen. Wanneer de auto wordt uitgezet, verschijnt de tekst ‘Bedankt dat u hybride rijdt’ in het scherm.
PREMIUM
Mazda-interieurs bestempelen we al jaren als premium. De heerlijke overzichtelijkheid gekoppeld aan mooie materialen leveren een weldadige rust op. Hoewel het centrale scherm op het dashboard naar huidige maatstaven klein is, voelt de combinatie van een touchscreenfunctie bij stilstand en een iDrive-achtige bediening tijdens het rijden doordacht aan. Je moet dan dus altijd naar de draaiknop in de middenconsole grijpen en kunt niets met het scherm doen. De ergonomie doet denken aan die van BMW’s, terwijl de ambiance aan boord zeker niet onderdoet voor die van duurdere Duitse merken. In alle details zit vernuft. Neem alleen al het start-stopsysteem in combinatie met de automatische transmissie. Houd bij een rood verkeerslicht de voet lichtjes op het rempedaal en de 2,0-liter viercilinder benzinemotor blijft lopen; oefen er wat meer druk op uit en de motor slaat af.
De zitpositie is in de Mazda is hoger dan in de Ford en het stuur laat zich niet zo uitgebreid axiaal verstellen als dat van de Mondeo. Bovendien zit je op vlakkere stoelen. De Ford-zetels bieden zonder meer een betere ondersteuning. De Mazda heeft één accessoire dat de Ford ontbeert: behalve stoelverwarming biedt de 6 ook stoelventilatie. De Mondeo heeft dan wel weer stoelverwarming voor en achter. Het instrumentarium van de 6 oogt verzorgd en rustig, je kunt niet veel veranderen aan de weergaves erin. Wel toont de Mazda in het centrale scherm fraaie staafdiagrammen over het brandstofverbruik. Conclusie: vanbinnen oogt de Mazda moderner en meer premium en ergonomisch steekt hij logischer in elkaar. Maar hoe zit het met de ruimte aan boord? Geen onbelangrijk aspect bij zo’n grote stationwagon. Welnu, de Mondeo heeft op de achterbank nog meer ruimte te bieden dan de Mazda. Wat de bagageruimte betreft zijn de rollen juist omgedraaid. Na het elektrisch openen van de achterklep valt een flinke bult in de bodem van de Ford op. Hoe dat zit? Deze auto is niet van meet af aan als hybride ontwikkeld.
Zodoende kreeg het accupakket geen plek dicht bij de motorruimte of centraal in de bodem van de auto, maar noodgedwongen bij de achterwielophanging. Erachter zit de 12-volt-accu, die je via een klepje in de bagageruimte kunt benaderen. Deze configuratie slokt kostbare liters op, waardoor je bij een gezinsvakantie al snel je toevlucht tot een dakkoffer zult moeten nemen. Bij de Mazda gaat de achterklep handmatig open, waarna we een bagageruimte aantreffen die je van een stationwagon in dit segment mag verwachten.
ONDERSTEL
De Mondeo heeft een onderstel dat nog altijd prima mee kan. Lichtvoetig voelt hij zeker niet aan, maar de precieze besturing en afstelling van demping en vering maken het een fijn rijdende auto. De Mazda 6 doet daar zelfs nog een schepje bovenop. De Japanner voelt gewilliger en zelfs speels aan voor een flinke middenklasser. De besturing werkt licht, maar zeer direct en de auto zoekt met zijn neus sneller de binnenkant van de bocht op, mede doordat de achterzijde op zulke momenten wat licht aanvoelt. Ook rolt de 6 wat meer over zijn lengteas en dat zorgt er mede voor dat hij enthousiast en lichtvoetig overkomt. Nog altijd is dit de best rijdende voorwielaandrijver in dit segment.
Op motorisch gebied doet Mazda al jaren nadrukkelijk zijn eigen ding. De bijzondere SkyActiv-X-motoren gaan aan de huidige 6 voorbij, bij hem is wel de SkyActiv-G actief. Dit is een conventionelere benzinemotor, waarvan de 165 pk-versie bijzonder gretig overkomt. Doorsparen voor de eveneens beschikbare 2,5-liter viercilinder die 194 pk levert, is niet nodig. Enthousiast is ook een kwalificatie die we kunnen toekennen aan de zestraps automaat van de Mazda, die alleen niet op kan tegen wat de concurrentie tegenwoordig aan transmissies aanbiedt. Deze versnellingsbak is wat onrustig, waardoor je soms denkt dat de Sport-modus al aanstaat. Daarbij zet de motor een flinke keel op als je flink wat van hem vraagt. Sterker, zelfs bij rustig rijden hoor je de krachtbron al. Dat is een heel contrast met de gezapige hybride aandrijflijn van de Mondeo, die je bij rustig rijden juist helemaal niet hoort. Een ander verhaal wordt het wanneer je het gaspedaal van de Ford flink intrapt. Het hybride-systeem werkt met een benzinemotor van 143 pk en een elektrokrachtbron die 47 pk sterk is.
Weliswaar kan de Mondeo hele stukken elektrisch afleggen, maar wat betreft ondersteuning en elektrische kilometers in stadsverkeer merk je dat de hybride Mondeo niet op hetzelfde niveau presteert als bijvoorbeeld de moderne hybride Toyota’s. Zuinig is de grote stationwagon wel; gemiddeld kwamen wij uit op 1 op 16,1 tegen gemiddeld 1 op 14,4 voor de niet-hybride Mazda.
ONDER DE 40 MILLE
Ford heeft de ST-Line X heel bewust messcherp in de markt gezet; volgens de importeur benadert zijn prijs van net geen 40 mille de grens die veel bedrijven hanteren voor werknemers die een leaseauto mogen uitzoeken. De bestaande ST-Line heeft opties ter waarde van € 4.845. De X duidt op zaken als het winterpakket met stuurverwarming en stoelverwarming achter, maar ook het panorama-schuifdak maakt er deel van uit. Voor de metallic lak wordt geen meerprijs gerekend. Ford brengt al met al slechts € 2.300 extra in rekening en dat bezorgt de auto een fiscale waarde van net geen € 39.900. Mazda heeft met de Businessuitvoering van de 6 Sportbreak een eveneens aantrekkelijk uitgeruste stationwagon. Inclusief leren bekleding, automatische transmissie en andere snuisterijen komt deze uitvoering uit op € 42.490.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Mazda 6 is door de jaren heen fijngeslepen en komt nog altijd over als een up-to-date middenklasser. Voor de Ford Mondeo beginnen de jaren nu echt te tellen. De ST-Line X is een mooi afscheidscadeau van Ford: hij is werkelijk fully loaded. De hybride aandrijflijn is netjes, maar maakt geen indruk en ontzegt hem bovendien de nodige laadruimte. De Mazda 6 staat met zijn rijeigenschappen en interieurafwerking op een hoger plan.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 Business AUTOMAAT | TREKHAAK | 100% ONDERHOUDEN |
- 2021
- 111.335 km

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Vignale | Pano Dak | Winter Pack | Driver Assistance Pack | Stoelkoeling | Elektrische Trekhaak |
- 2021
- 111.957 km

Mazda 6 Sportbreak 2.5 SkyActiv-G 194 Signature , Automaat , Incl 12 mnd bovag garantie.
- 2019
- 98.147 km