Ford Mondeo

Mondeo

Ford Mondeo
AutoWeek 38 2010
AutoWeek 38 2010

Je leest het in AutoWeek 38 2010

Ford is achter de schermen al druk in de weer met de opvolger van de huidige Mondeo. Maar op dat model moeten we nog tot ten minste 2012 wachten. De huidige Mondeo moet dus als een soort tussenpaus nog 'n tijdje de blauw-witte ovaal van Ford ­verdedigen in het D–segment. De Duitsers hebben 'm voor die taak nog even opgefrist.

De huidige Mondeo, die zelfs een rol in de James Bond-film Casino Royal wist te bemachtigen, mag aanvankelijk niet klagen over belangstelling. De verkopen nemen 'n behoorlijke vlucht. Maar nu, drie jaar na de introductie van het model, begint de interesse van de automobilist te tanen. In t eerste volledige verkoopjaar weet Ford nog een slordige 10.000 Mondeo's aan de man te brengen. Nu, twee jaar verder, slaat de teller niet ­verder uit dan tot 2.500 exemplaren van het model. De verkopen van de Mondeo ­beginnen niet in de laatste plaats in te ­zakken vanwege de voortvarendheid waarmee de concurrentie z'n modellen in het D-segment vernieuwt. Bedenk alleen al dat Volkswagen klaarstaat met de nieuwe Passat en dat Peugeot de 508 in de pijplijn heeft. Dan valt het niet lastig te voorspellen dat de Mondeo voor een fikse klus staat. Naar verluidt wordt de volledig nieuwe Mondeo de overtreffende trap van de huidige, en met die auto zal Ford zeker her en der klappen gaan uitdelen, maar die van vandaag zal ook na de facelift alle zeilen moeten bijzetten om in de wervelwind aan nieuwe en vernieuwde modellen de belangstelling voor Ford in de zakelijke klasse warm te houden.

Laatste snufjes

De Mondeo heeft een ingehouden facelift gekregen. Die kan niet verbloemen dat de Ford al weer een tijdje meeloopt, maar écht verouderd zag de auto er voor z'n opfrisbeurt nu ook weer niet uit. Een totale ­make-over, had-ie dus niet nodig. Nee, het zijn meer de laatste snufjes en de modernste gadgets die nu ook hun weg naar de Mondeo hebben gevonden. Zo kan-ie nu worden uitgerust met led-dagrijverlichting. En ook in de opnieuw gemodelleerde achterlichtunits zien we voortaan led-technologie. Natuurlijk wordt de Ford gesierd door de obligate zaken die een facelift nu eenmaal kenmerken, zoals een vernieuwde grille, een motorkap met wulpsere welvingen en een iets anders gemodelleerde achterkant. De grootste ­vernieuwingen zitten echter onderhuids. Op het motorenpalet van de Mondeo prijken niet alleen de twee bekende, ongeblazen 1,6- en 2,0-liter benzinemotoren van 120 en 145 pk, maar tevens twee nieuwe Ecoboost-motoren, 'n 160 pk sterke 1,6-liter SCTi, en een nieuwe 2,0-liter SCTi; eentje van 240 pk, die naast de inmiddels bekende 203 pk ­sterke variant van deze krachtbron beschikbaar komt. Samen vervangen de 2,0-liters de smeuïge 2,5-liter vijfcilinder turbomotor van 225 pk; van oorsprong een Volvo-motor, die Ford vanwege de alliantie tussen het Duitse en Zweedse merk ook gebruikte in z'n modellen. Maar nu Volvo aan de Chinezen is overgedaan, moest de vijfpitter het veld ruimen bij Ford. De Duitsers nemen ­bovendien afscheid van de deze motor omdat-ie op het gebied van verbruik en uitstoot niet meer lekker kan meekomen. Op dieselgebied is er eveneens nieuws.

De topdiesel is voortaan 'n 2,2-liter TDCi met 200 pk. Wij maken kennis met deze ­motor tijdens de introductie van Fords ­jongste editie van de Mondeo. Deze diesel is zonder meer krachtig, maar doordat hij nogal plotsklaps z'n spierballen spant en de kracht op een explosieve ­manier vrijkomt, wordt de Mondeo met deze oliestoker snel zenuwachtig. Het gaspedaal lijkt wel een aan-/uitknop voor het vermogen. Daarnaast laat de dieselmotor opmerkelijk genoeg nogal duidelijk van zich horen; ook als hij op temperatuur is. De concurrentie bewijst dat een zelfontbrander stiller z'n werk kan doen. Het ­andere dieselaggregaat dat beschikbaar is voor de Mondeo, is er eentje met 'n inhoud van twee liter. Ford biedt 'm aan in drie ­vermogensvarianten; 115, 140 en 163 pk.

De milieuvriendelijke Econetic-technieken van Ford komen nu ook beschikbaar voor de Mondeo. In het eerste kwartaal van 2011 komt Ford met 'n Mondeo 1.6 TDCi Econetic. Deze heeft onder andere een ecomodus, die de bestuurder helpt zuinig te rijden. Verder een actieve grille, die zodra dat kan, sluit en voor een betere stroomlijn zorgt, en dus voor een lager verbruik. En ook Smart Regenerative Charging (SRG), een systeem dat voor de regeneratie van remenergie zorgt. Volgens het huidige belastingregime hoeft de berijder van de 1.6 TDCi Econetic straks slechts twintig procent van de cataloguswaarde van de auto bij z'n inkomen op te tellen. Op veiligheidsgebied heeft Ford de Mondeo eveneens bijgepunt. Ze zijn niet nieuw, maar maken in de Mondeo wel hun debuut bij Ford: Lane Depature Warning, Driver Alert (dat mogelijke vermoeidheid bij de bestuurder detecteert) en een Auto High Beam-voorziening voor de verlichting (automatische grootlichtassistent). Tevens zijn de van Volvo bekende veiligheids-systemen als een dodehoekassistent (BLIS), een achteruitrijcamera en een snelheids-begrenzer beschikbaar voor de gefacelifte Mondeo.

Mengeling

Binnenin heeft Ford de Mondeo enigszins bijgevijld en gemoderniseerd. De auto vormt geen wereld van verschil met z'n voorganger, maar de wijzigingen springen wel in het oog. Het is naast de anders opgezette klokkenwinkel vooral de opnieuw opgezette middenconsole die opvalt. Verder hebben bijvoorbeeld de portieren nieuwe bekledingsstoffen, die zachter aanvoelen en een kwalitatief hogere uitstraling hebben dan voorheen.

De vernieuwde Mondeo komt weer als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en als Wagon, en kent drie uitrustingsniveaus. Net als nu trapt de Trend af. In die Trend zitten onder meer ESP, 7 airbags, een airco met gescheiden klimaatregeling en elektrisch bedienbare portierramen voor en achter. Een tree hoger op de ladder staat de Titanium, en deze uitvoering behelst naast de zaken die de Trend aan boord heeft 16-inch lichtmetalen wielen, de genoemde led-dagrijverlichting, verchroomde sier­lijsten rond de ramen en sportstoelen. De meest complete Mondeo heeft Ford S-Edition gedoopt. Die is vanbuiten herkenbaar aan z'n anders geboetseerde voor- en achterbumper, de 18-inchwielen en, in het donker, aan z'n bixenon-koplampen. Meubilair dat is overtrokken met leer en alcantara en carbonlook-paneeltjes zorgen voor een mengeling van een chique en een sportieve sfeer.

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.