Ford Mondeo 2.2 TDCi Titanium (2010)

Tussenpaus

Ford Mondeo 2.2 TDCi Titanium
De opvolger van de huidige Mondeo komt in 2012. Tot die tijd moet de huidige Mondeo nog het blauw-witte ovaal van Ford verdedigen in het D–segment. Het merk heeft hem voor die taak nog even opgefrist. Wij reden de versie met 200 pk diesel.

De huidige Mondeo, die zelfs een rol in de James Bondfilm Casino Royal wist te bemachtigen, mocht aanvankelijk niet klagen over belangstelling, maar nu, zo'n drie jaar na de introductie van het model, begint de interesse van de automobilist te tanen. Dat komt niet in de laatste plaats door de voortvarendheid waarmee de concurrentie z'n modellen in het D-segment vernieuwt.

Naar verluidt wordt de volledig nieuwe Mondeo de overtreffende trap van de huidige, en met die auto zal Ford zeker her en der klappen gaan uitdelen, maar het model van vandaag zal ook na de facelift alle zeilen moeten bijzetten om in de wervelwind aan nieuwe en vernieuwde modellen de belangstelling voor Ford in de zakelijke klasse warm te houden.

De Mondeo heeft een ingehouden facelift gekregen. Die kan niet verbloemen dat de Ford al weer een tijdje meeloopt, maar écht verouderd zag de auto er voor z'n opfrisbeurt nu ook weer niet uit. Een totale make- over had-ie dus niet nodig. Nee, het zijn meer de laatste snufjes en de modernste gadgets die nu ook hun weg naar de Mondeo hebben gevonden.

Zo kan-ie nu worden uitgerust met leddagrijverlichting. En ook in de opnieuw gemodelleerde achterlichtunits zien we voortaan led-technologie. Natuurlijk wordt de Ford gesierd door de obligate zaken die een facelift nu eenmaal kenmerken, zoals een vernieuwde grille, een motorkap met wulpsere welvingen en een iets anders gemodelleerde achterkant. De grootste vernieuwingen zitten echter onderhuids.

Explosief

Ford hield flink huis in het motorenaanbod van de Mondeo. Oude motoren verdwenen, nieuwe verschenen. De topdiesel is voortaan een 2,2-liter TDCi met 200 pk. Deze diesel is zonder meer krachtig, maar doordat hij nogal plotsklaps z'n spierballen spant en de kracht op een explosieve manier vrijkomt, wordt de Mondeo met deze oliestoker snel zenuwachtig. Het gaspedaal lijkt wel een aan-/uitknop voor het vermogen. Ook laat de krachtbron opmerkelijk genoeg nogal duidelijk van zich horen; ook als hij eenmaal op temperatuur is.

De concurrentie bewijst dat een zelfontbrander stiller z'n werk kan doen. Op veiligheidsgebied heeft Ford de Mondeo eveneens bijgepunt. Ze zijn niet nieuw, maar maken in de Mondeo wel hun debuut bij Ford: Lane Departure Warning, Driver Alert (dat mogelijke vermoeidheid bij de bestuurder detecteert) en een Auto High Beamvoorziening voor de verlichting (automatische grootlichtassistent). Tevens zijn de van Volvo bekende veiligheidssystemen als een dodehoekassistent (BLIS), een achteruitrijcamera en een snelheidsbegrenzer beschikbaar voor de gefacelifte Mondeo. Binnenin heeft Ford de Mondeo een beetje bijgevijld en gemoderniseerd. De auto vormt geen wereld van verschil met z'n voorganger, maar de wijzigingen springen toch wel in het oog. Het is naast de anders opgezette klokkenwinkel vooral de opnieuw vormgegeven middenconsole die opvalt. Verder hebben bijvoorbeeld de portieren nieuwe bekledingsstoffen, die zachter aanvoelen en een kwalitatief hogere uitstraling hebben dan voorheen.

Video

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo 2.2 TDCi 200pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.795

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.784 mm / 1.886 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.499 kg
Laadvermogen 711 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum