Ford Mondeo 1.6 16V Business Edition (1999)
Nieuws onder de kap
Die 1597 cc viercilinder kreeg er vijf paardenkrachten bij en ontwikkelt nu 95 in plaats van 90 pk. Ook het koppel ging omhoog en wel van 138 naar 142 Nm. Dat extraatje werkt ook - 'n beetje - door in de prestaties. De topsnelheid steeg van 182 naar 186 km/h; de tijd nodig om van 0 naar 100 op te trekken liep terug van 13,4 naar 12,6 tellen. Desondanks zou het gemiddelde verbruik gezakt zijn van 7,6 naar 7,5 l/100 km.
De inhaaloefening (80-120) duurt 11,9 seconden in de vierde versnelling. In 5 liet hij 22,4 tellen voor zich afdrukken; niet inhalen in het grootste verzet dus met de Ford. Zijn vijf is een echte spaarversnelling met een lange overbrenging.
Supersnel is de Mondeo dus niet, wel stil. Zeker wanneer er honderd kilometer constant gereden wordt, want bij die snelheid registreerden we in zijn interieur een nette 66,5 dB. Voor modeljaar '99 geen veranderingen in de manier waarop de Mondeo rijdt. En daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. Want toen hij werd geïntroduceerd, maakten z'n rijeigenschappen meteen indruk. En bij de facelift in "96 brachten de Ford-ingenieurs nog wat verfijningen aan, die zorgden voor wat meer comfort bij lage snelheden en een beter gevoel in het stuur. Nu was er op de besturing al weinig aan te merken, behalve dan dat ondanks de bekrachtiging de armspieren van de bestuurder niet bepaald werden gespaard. Dat werd twee jaar geleden verholpen.
Dit wil niet zeggen dat de Mondeo sindsdien de chauffeur veel meer werk uit handen neemt. Nog steeds geeft de Ford je duidelijk het idee dat je ook wat moet doen. Dat is niet onprettig, want op die manier levert de besturing nog eens een aandeel aan de sensatie van zekerheid die de opvallend goede wegligging oplevert. Trouwens, de stevige besturing sluit goed aan bij het stevige, solide gevoel dat de auto tijdens het rijden geeft. Het prima onderstel zorgt voor een fraai, vergaand neutraal bochtgedrag. Over vering en demping zijn we goed te spreken. De zaak is, daar heb je het weer, stevig afgestemd maar niet hard of stijf. En er zit nog genoeg "gevoel" in. Daardoor is de Mondeo over het algemeen een comfortabel vervoermiddel. Maar als er echt slecht wegdek onder de wielen door gaat, merken de inzittenden dat echt wel. Met het schakelen is niets mis. De pook gaat niet licht, maar keurig trefzeker van verzet naar verzet.
Het interieur van de Mondeo, dat de opvallende facelift van twee jaar geleden zonder wijziging van betekenis overleefde, heeft ook nu afgezien van wat "upgrading" geen veranderingen ondergaan. Dashboard en instrumentenpaneel hebben duidelijke Ford-kenmerken.
Onzichtbaar
Aan de rechterkant van het dashboard vinden we een verzonken aflegruimte met anti-slipmatje. Wel handig, maar jammer is dat de spullen die je er neerlegt uit het gezicht verdwijnen. Rollen drop of pepermunt, pakjes sigaretten, notitieboekjes en wat al niet, kun je ook op een aantal andere plaatsen kwijt. Onder meer in nogal bescheiden uitgevallen portiervakken. Ruimte achterin is nooit het sterkste punt van de Mondeo geweest. In 1996 zorgden nieuw ontworpen voorstoelen, met uitsparingen in de rugleuningen, dat achterpassagiers meer plaats voor hun benen kregen. Maar het aantal centimeters tussen hoofd en autohemel houdt ook nu nog niet over.
Deze "vertegenwoordigersauto" heeft een flinke bagageruimte te bieden. En zonodig kan er nog meer bij, want de rugleuning en zitting zijn omklapbaar. Daarbij is de rugleuning wel - 60/40 - deelbaar, maar de zitting niet.
Bij Ford weten ze wat een beetje middenklasser tegenwoordig aan uitrusting in huis moet hebben: 2 airbags, ABS, airconditioning, centrale vergrendeling met afstandsbediening, drie rolgordels achter, elektrische ramen voor, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, 3 verstelbare hoofdsteunen achter, hoogte- en lengteverstelling stuur, hoogteverstelling stoel en radio/cassettespeler. Al met al is de Mondeo een goed scorende middenklasser. Duidelijke minpuntjes zijn de matige hoofdruimte achter en z"n niet deelbare achterbankzitting. En bij de tussenacceleratie in 5 scoort de Ford niet bepaald best.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mondeo 1.6i Business Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.099 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 142 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.556 mm / 1.751 mm / 1.372 mm |
Wielbasis | 2.704 mm |
Massa leeg | 1.204 kg |
Laadvermogen | 586 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 13,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 22,4 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 191 g/km |