en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Feitelijk is het formaat auto uit het C-segment de best uitgerijpte grootte. Nuchter beschouwd heb je niet meer nodig en aan de andere kant heeft het ook weinig zin om een maat kleiner te gaan rijden. En heb je dan een stationwagon, dan kun je helemaal alle kanten op. Voldoende interieurruimte, een doorgaans fikse kofferbak en nog altijd redelijk bescheiden buitenmaten. Twee bekende vertegenwoordigers van dit soort zijn de Ford Focus en de Volvo V50. Beide verschenen in deze vorm in 2004. De Volvo kreeg in 2007 een facelift, de Ford in 2008. Met name de Zweed oogt nog altijd vrij tijdloos, hoewel de Focus er ook niet verouderd uitziet. Dat gegeven, plus het feit dat auto's langer meegaan, speelt zeker een rol in de prijs. Want laten we wel zijn: dik acht mille voor auto's die al bijna tien jaar oud zijn, is best een stevige prijs. Toch wordt het er grif voor betaald en door de schaarste op de occasionmarkt zal daar ook geen verandering in komen. Het populairst zijn dan de versies met de modale benzinemotoren, zoals wij die rijden. Dus een 1.6 of 1.8, een enkele keer een 2,0-liter. De diesels raken meer en meer uit de gratie bij de particulier vanwege dreigende milieumaatregelen en de steeds maar stijgende tarieven van de motorrijtuigenbelasting.