Ford Focus Wagon 1.8i 16v Ghia (2002)

Toegevoegde waarde

Ford Focus Wagon 1.8i 16v Ghia
Er worden allerlei nieuwe ruimtelijke varianten op de markt gebracht, maar de ouwe trouwe stationwagen geniet nog steeds grote populariteit. Eén van de spelers in het segment van de compacte middenklasse is de Ford Focus, die we hier met 1,8-litermotor onder loep nemen.

In 1996 bedacht Ford een goede verkoopformule: de stationwagenvarianten van de Escort en de Mondeo kostten toen krek hetzelfde als de 5-deurs modellen. Uiteraard stimuleerde dat de verkoop, maar toch is Ford in 2001 van die formule afgestapt. Niet helemaal onterecht, want je zou als koper van een driedeurs Focus immers wel eens de indruk kunnen krijgen dat je te veel betaalt. Tegenwoordig zijn er dus weer prijsverschillen: de 3-deurs versies hebben een reële prijs, de 5-deurs kosten ƒ 500 meer, de 4-deurs ƒ 800 extra en voor een wagon moet je ten opzichte van de driedeurs hatchback een meerprijs van ƒ 1000 betalen. Onze testauto is een Focus 1.8i 16V Ghia Wagon, die voor zoÌn ƒ 22.800 in de prijslijst staat. Met een Ghia krijg je een luxueus uitgevoerde auto met ABS, airbags voorin, cruise control, verwarmbare en elektrisch bediende spiegels, buitentemperatuurmeter, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende ruiten vóór en achter, alarm, middenarmsteun vóór en achter en een audio-installatie met cd-speler. Verder heeft de Wagon standaard dakrails.

Een beetje meer. . .
De bestuurder en zijn passagiers hebben in de Focus Wagon niet te klagen over hoofdruimte, terwijl de mensen op de achterbank bovendien voldoende beenruimte hebben. De Wagon is dan ook bijna 30 cm langer en net geen 2 cm hoger dan de 3-deurs hatchback. Uiteraard komt dat ook ten goede aan de bagageruimte, die een inhoud heeft van 520 liter en uitbreidbaar is tot 1580 liter als je de achterbank neerklapt. Gunstig is het feit dat de laadvloer volledig benut kan worden omdat er geen obstakels in de weg zitten. Dat komt door een slimme constructie van de achterwielophanging, die Ford speciaal voor de Wagon veel vlakker heeft uitgevoerd.
Terug naar de cockpit, waarin je niet alleen goed de ruimte hebt, maar die bovendien is voorzien van grote stoelen die voldoende zijdelingse steun bieden. Binnenin alles dus puik in orde, maar hoe staat het met de motorisering? De 1.8i 16V hebben we nog niet eerder in de Focus getest. Hij levert 115 pk en heeft een maximum koppel van 160 Nm bij 4400 tpm. Op zich is hij daarmee krachtig genoeg om vlot over Neerlands wegen te zoeven. Maar we missen toch wel wat extra pit in het lagere toerengebied. De motor loopt als een zonnetje en als je het gaspedaal goed intrapt, rijd je heel wat weggebruikers voorbij. Flierefluitend. Echter, als deze Focus vijf man plus bagage, of een laadvloer vol met
doe-het-zelfspullen moet versjouwen, komt Ìie gewoon trekkracht tekort. We missen een beetje gretigheid, dat ietsje extra achter de hand. Datzelfde vonden we trouwens ook van een andere Ford-motor, de moderne 1.4 TDCi diesel in de Fiesta, die we onlangs in de testvloot hadden.
Over de versnellingsbak kunnen we kort zijn: die schakelt precies en nauwkeurig en op de remmen (ABS standaard) hebben we evenmin iets aan te merken.
Eerder hadden we het al over de vlakkere constructie van de wielophanging achter. Maar er is nog meer verschil met een 'gewone' Focus. De vering van de Wagon is weliswaar wat comfortabeler, maar de veren werken progressief. Dat wil zeggen dat ze bij diep inveren stijver worden. Dat komt niet alleen goed van pas bij een volle belading, maar Ìt is ook gunstig voor de wegligging. In bochten vertoont de Focus Wagon een ronduit neutraal weggedrag. Wie echt te hard rijdt, merkt dat de achterkant een tikje gaat uitbreken. Iets gas terugnemen is meestal voldoende om dat op te heffen. Zoniet, moet er worden tegengestuurd. Met de besturing van de Wagon is dat geen punt, want die is stevig en resoluut.
U weet het vast al: wij hadden het in onze testwagen zonder al te zware belading prima naar ons zin. Zo'n stationwagen is gewoon een auto waarmee je voor de dag kunt komen en in het geval van de Focus rijdt Ìie ook nog eens heel prettig. Sinterklaas kan weliswaar niet zijn mijter op het hoofd houden, zoals bij sommige 'hoogdakige' MPV-achtigen het geval is, maar voor veel kopers is het praktisch nut van een stationwagon nog steeds meer dan voldoende. Bij de Focus wordt dat zelfs zozeer gewaardeerd dat deze Wagon ruim 64 procent van de totale Focus-verkopen voor zijn rekening neemt.

Signalement

Merk Ford
Model Focus Wagon 1.8 16V Ghia
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.454 mm / 1.702 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.615 mm
Massa leeg 1.274 kg
Laadvermogen 421 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 620 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,2 s / 18,6 s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum