Ford Focus RS - Op de Rollenbank
Geen genoegen
28 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Marc Meessen is vanuit het diepe zuiden naar de rollenbank in Den Haag gekomen om zijn grote trots over de kling te laten jagen. Ooit verwende hij zichzelf met deze Ford Focus RS die een beresterke viercilinder die 350 pk zou moeten hebben. Maar Marc kent de verhalen over deze motor en vreest het ergste.
‘De verhalen die je over deze auto leest, vertellen dat het vermogen stopt bij 330 tot 335 pk. Ik ben dus wel benieuwd of dat ook voor mijn auto geldt.” Marc heeft een historie met de Focus RS. “Ik heb altijd Ford gereden, totdat ik eens een Mégane GT kocht. Dat was mijn eerste snelle auto. Het werkte verslavend en toen ik de kans kreeg, heb ik een Focus RS gekocht. Dat was er een van de generatie met de vijfcilindermotor. Die is echter tot drie keer toe gestolen. De laatste keer heb ik het restwaardebedrag van de verzekering uitgekeerd gekregen. Toen heb ik maar een Audi S3 gekocht, maar dat viel tegen. Die auto rijdt als een auto in een PlayStation-spelletje; er zit geen gevoel in. Dus heb ik daarna deze gekocht, hoewel ik nu weer de beleving van de vijfcilinder mis.”
Ghisbert van Ginhoven drentelt om de Focus heen. Het is niet de eerste die hij ziet. “Heb je de aanzuigbuis al vervangen?” vraagt hij. Ja dus, want de kunststof buis staat erom bekend dat hij kapotgaat. Het plaatsen van een aluminium exemplaar is de oplossing. Verder willen we van Marc natuurlijk nog even weten wat het verhaal is achter de kleur. Want als de deuren opengaan, blijkt dat er een witte wrap op zit en de auto eigenlijk blauw is. “Mijn vrouw wilde pertinent geen blauwe auto, dus was na aanschaf een wrap de oplossing. Nu zie ik alleen dat er vlekken in komen en gaat de wrap er binnenkort alsnog af.” En zo rijdt mevrouw Meessen binnenkort dus alsnog in een blauwe.
Dan de rollenbanktest: daaruit blijkt dat de auto 337 pk op de meters krijgt. Een feestelijke hoeveelheid, maar dus niet de 350 die zijn beloofd. En bij een auto die je koopt om het hoge vermogen, neem je daar natuurlijk geen genoegen mee. “Eigenlijk wil ik een Stage I-tuning laten doen bij deze auto. Daarmee gaat het vermogen naar zo’n 370 pk.” Ghisbert knikt instemmend. “Dat kan deze auto goed hebben. Maar daar zou ik het bij laten. Het is mogelijk om hem verder te tunen, maar dan moet je er rekening mee houden dat de motor kan ploffen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus 2.3 EcoBoost RS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 54.220 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.253 cc |
Maximaal vermogen | 257 kW / 350 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.360 mm / 1.823 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.648 mm |
Massa leeg | 0 kg |
Banden | 235/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 266 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,7 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 175 g/km |
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.