Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2018)

autoreview

Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2018)

Signalement

UitvoeringFocus 2.3 EcoBoost RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hot hatch

  • 36.000 km

Na meerdere reviews te hebben gelezen toch ook maar zelf een keertje.

Korte historie van auto’s:
Honda Civic 1.5 uit 1990 ( 4 jaar gehad ).
Volkswagen Golf 2.0 uit 2000 ( 1,5 jaar gehad, geen succes ).
Honda Civic Type R uit 2002 ep3 ( 8 jaar gehad ).
Ford Focus ST uit 2007, de 2.5 dus ( 6 jaar gehad ).
En dan nu de Ford Focus RS 2.3.

Wat kan ik er over vertellen. In een woord fantastisch. Een auto uitzoeken duurt bij mij altijd wel even. Testen bekijken en op youtube is natuurlijk ook altijd wel wat te vinden. Toen ik de Ford dealer binnen stapte, was het dan ook snel zaken doen. Ik denk dat de verkoper nog nooit zo snel een dergelijke auto heeft verkocht. Binnen 15 minuten was het rond. Het spel werd vlot gespeeld, geen eindeloos onderhandelen. Een mooi bod voor de Focus ST ( fantastische auto ook ) en niet veel later stond ie daar. In wellicht een wat veilige kleur, maar absoluut geen spijt.

Op de weg merk je dat het een liefhebbersauto is. Regelmatig krijg je duimpjes, altijd leuk. Partner vind het maar ongemakkelijk, maar ik vind het leuk. Vriendjes van zoon, rijden ook altijd graag mee naar feestjes, uitwedstrijden etc. De ‘pops and bangs’ vinden zij net zo leuk als papa : ).

Het rijden verder:
Het onderstel is stevig. Mijn partner vervloekt de auto regelmatig. Ze wordt er misselijk van. En ik rijd echt rustig met haar erbij, want een rondje gummen kan ze niet erg waarderen. ‘Klein kind’ en ‘is dat nou echt nodig’ zijn termen die ik dan herhaaldelijk hoor. Eerlijk is eerlijk, de auto is wel stug. In Race-modus eigenlijk gewoon ‘te’. Drift-modus gebruik ik eigenlijk zelden. Je gaat hem een keer verliezen in een bocht. Althans ik, laat ik voor mezelf praten. Op een groot parkeerterrein wel een keer een paar donuts gemaakt, maar toen werd er niet gezwaaid naar me, maar toen waren het handjes met 1 vinger die ik kreeg.
In principe vind ik de Sport-modus het leukste. Uitlaat staat dan open en de gasrespons is wat feller.
Het geluid is minder dan de 5 cilinder, maar welk geluid niet.
Het vermogen is natuurlijk ruim met 350 pk, maar het went. Dat het verdeeld wordt over 4 wielen zorgt er ook voor dat het goed op de weg wordt overgebracht. Een keer naar de UK om bij Mountune het M375 pakket erop te laten zetten, staat wel op het lijstje.

Het verbruik vind ik redelijk, gemiddeld 1 op 9. Met de ST, die bekend staat als zuipschuit, verbruikte ik hetzelfde. Met grofweg 10.000 km per jaar vind ik het acceptabel. Zelfs met een kleine €2 voor een liter 98. Iets met liefde maakt blind.

Auto’s die bevallen houd ik lang als het even kan. En jullie voelen hem wellicht aankomen, dit is weer een blijvertje. Veel leuker word autorijden voor mijn gevoel niet. En de eerlijkheid gebied me te zeggen, dat ik een duurdere auto ook niet kan betalen. Dus ik geniet ervan, de buren wat minder bij een koude start vermoed ik, maar iedere minuut achter het stuur voor mij is een feestje.

Onderhoudskosten zijn er nog nauwelijks geweest. De eerste 2 beurten stellen natuurlijk ook niet veel voor. De komende zal wellicht wat duurder worden. De Michelin Super Sports beginnen nu redelijk te slijten. Maar ook dat is haar bij voorbaat al vergeven.

Veel veilige kilometers allemaal en mochten er vragen zijn....

Servicebeurt gehad

  • 40.000 km

Nou de servicebeurt heeft plaatsgevonden en de banden konden nog een rondje mee. De nota was daarom onder de €500,-. Het scheelt uiteraard dat ik in de winter op Continental TS 860 rij en Michelin toch wel als slijtvast bekend staat. Die winterbanden zitten op exact dezelfde set velgen overigens, was een zgan demoset en vanwege wintersport kon ik dit mooi goedpraten : ). Of de sneeuwkettingen die ik wel altijd braaf meeneem er uberhaupt op passen, weet ik eigenlijk niet. Uiteraard klopt de maat, maar de ruimte in de wielenkasten is nou niet heel groot.
Ondertussen kijk ik lekker rond voor iets anders (kijken kost immers niks), maar er is nog geen auto waarvan ik denk, daar wil hem op inruilen. Althans als iemand zijn Macan S of GTS met gesloten beurs wil ruilen, dan houd ik mij aanbevolen.
Fijne dag en "zomer" nog.
Oh als er mensen zijn met ervaringen met een Seasucker Mini Bomber of Treefog Pro 2, ik ben heel benieuwd! Het iedere keer inladen van de MTB in de kofferbak gaat een keer voor krassen zorgen...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens