Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2018)

autoreview

Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2018)

Signalement

UitvoeringFocus 2.3 EcoBoost RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst10.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Meer dan 10.000 km in 3 maanden

  • 10.500 km

Na precies drie maanden en 10.500 km in mijn Focus RS gereden te hebben ben ik op zoek gegaan naar ervaringen van anderen. Niets te vinden op autoweek, dus dan maar mijn eigen ervaring delen!

Begin 2018 een bijna onmogelijke keuze gemaakt voor de Focus RS. De Golf R is ondanks het grote voordeel van de DSG toch afgevallen. Naast het feit dat een met de RS vergelijkbare Golf R ongeveer 15.000 euro duurder Is, heeft “de beleving' in de RS het gewonnen. Ik heb een week lopen twijfelen en heb erg slecht geslapen. Natuurlijk is dit een luxe probleem, daar ben ik mij terdege van bewust.

Ik heb een Focus RS gevonden zonder de schaalstoelen. Dat is echt een aanrader. In deze stoelen zit je lager en ze bieden meer comfort. Verder die auto helemaal compleet.

Na ruim 10.000 km kan ik niet anders concluderen dat dit de meest fantastische auto is die ik tot op heden heb mogen bezitten. Wat ik een paar jaar geleden minste in de M135i heeft de Focus in overvloede. Meer branie, meer gebrul, meer brutaliteit, meer rijdersauto. Maar met zo'n auto word je wel uitgedaagd door anderen en door je vrienden uitgelachen om die. Belachelijke spoiler! Hou daar wel rekening mee, daar moet je wel tegen kunnen.

Ondertussen heb ik in de Duitse Eifel een rijtraining o.l.v. een van de instructeurs van Dolf Dekking gevolgd. Altijd een aanrader, zeker met zo'n snelle auto. Wederom de conclusie getrokken dat ik zelf de beperkende factor ben (en niet de auto). De RS gaat ongelooflijk goed de bocht door. Je kan in iedere bocht heel veel vroeger op het gas. De vierwiel aandrijving is top. Je voelt de auto zich als het ware vastgrijpen aan het asfalt. Als het wegdek slecht is, heb je hier nog meer profijt van.

Vorige maand ben ik over de Duitse autobahn naar Toscane gereden. Voor de chauffeur een top rit. Als passagier is dat minder kan ik vertellen! Je zit te schudden en met name schakelelementen, accelereren etc. Is voor de passagier geen pretje. In Toscane hebben we ook even in Siena rondgekeken. Maar we hebben ook veel rondjes door dit prachtige gebied gereden. Vooral die bochten en hoogte verschillen is zo verslavend. De RS geeft geen krimp.

De eerste 10.000 km zijn zonder problemen verlopen. Geen olie hoeven bijvullen. Er zijn geen lampjes gaan branden. Alles is nog heel! Dus alleen maar positiviteit? Nee, ik heb iets negatiefs gevonden.

Grote tegenvaller is het verbruik. Ik had op zo'n 10 km op een liter gehoopt maar ik kom toch echt niet verder dan 9 km. Met 40.000 km per jaar kost dat toch een paar centen extra.

Hoewel ik enorm van deze auto geniet, blijft er iets in mijn achterhoofd knersen inzake de handgeschakelde bak. Ik hoop dat de nieuwe RS met een automaat komt. Dat weet ik wat mijn volgende auto wordt. Of dan misschien toch die Golf R? Wie zal het zeggen.....

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.