Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 Titanium (2014)

Met de nadruk op verfijning

Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 Titanium (2014)
De concurrentie op de automarkt is moordend, zeker in de compacte middenklasse. Ford hoopt dat de Focus na een facelift over genoeg verfijning beschikt om de dalende trend in de verkoopcijfers te keren.

Bij zijn introductie in 2011 maakte de Focus indruk met zijn goede rijeigenschappen en prima motoren. Het design van in- en exterieur zorgden echter voor minder blije gezichten. Gelukkig heeft Ford met deze facelift juist die zaken aangepakt. Het front heeft de Aston Martin-achtige grille gekregen die alle nieuwe Fords krijgen. Misschien niet bijster origineel, maar hij oogt zonder meer fraai. Binnenin heeft de knoppenzee op de middenconsole eindelijk plaatsgemaakt voor een multimediascherm, in dit geval met touchscreen. Dat ruimt lekker op, al blijft het stuurwiel met al zijn knoppen wel wat druk en overdesigned.

De Focus is weliswaar vernieuwd, maar de 1,0-liter driecilinder Ecoboost-motor kennen we al. In de testauto ligt de versie met 125 pk. Die zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 11,5 seconden. Dat is zeker niet traag, toch is bij het wegrijden regelmatig voelbaar dat de turbo nog even op gang moet komen. Met zijn praktijkverbruik van 1 op 14,5 laat de Focus een keurig cijfer zien.

Het vernieuwde multimediasysteem is een duidelijke verbetering ten opzichte van de vorige versie, maar helaas laat het zich nog steeds niet heel fijn bedienen. Vooral de langzame reactie op elke keuze of ingevoerde letter is irritant.

De Focus is niet alleen op het gebied van design flink aangepakt, de technici hebben ook goed naar het onderstel gekeken. Onder meer is de voortrein met dikker plaatmateriaal stijver gemaakt. Ook heeft de fabrikant stijvere ophangrubbers gebruikt en de afstemming van dempers en veren herzien. Bovendien is de afstemming van de besturing aangepast. Na deze wijzigingen rijdt de auto minstens zo dynamisch als voorheen. Wel is er meer rust in de koets, bovendien is de auto comfortabeler geworden. Desondanks doet hij nog altijd nerveuzer aan dan de meeste concurrenten.

De zitpositie is goed, ook voelt de auto op de bestuurdersstoel, die wel wat hard is, erg ruim aan. Met de ruimte achterin en in de kofferbak scoort de auto vrij goed. De vanafprijs van de Focus in de geteste uitvoering is netjes. Daarnaast heeft Ford voor relatief weinig geld allerlei pakketten en mooie opties in de aanbieding, zoals stuurwielverwarming en een systeem waarmee je automatisch kunt inparkeren.

Video

Oordeel

4 sterren

De vernieuwde Focus biedt meer verfijning dan voorheen. De ergonomie is nog steeds niet top en de motor lijkt soms wat pk’s te missen. Sturen doet de Ford nog altijd leuk en hij doet het goed op het gebied van ruimte, uitrusting en opties.

Signalement

Merk Ford
Model Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.020

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 995 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.360 mm / 1.823 mm / 1.484 mm
Wielbasis 2.648 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 720 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 640 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 6,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,6 s / 12,7 s
Brandstofverbruik 4,7 l/100km
CO2-uitstoot 108 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.