Ford Fiesta 1.4 16V Trend (2002)

Dát rijdt goed!

Ford Fiesta 1.4 16V Trend
We hebben met u – de potentiële autokoper – te doen. Stel dat u nu in de markt bent voor een nieuwe auto in de compacte klasse, dan bent u mooi in de aap gelogeerd. Er is immers zoveel keus, zoals de nieuwe Ford Fiesta.

Met de nieuwe Fiesta ging Ford op zeker. Door veel stylingtrucjes van de Focus over te nemen, is het zelfs voor een meer geoefende autospotter lastig de nieuwe Fiesta eruit te halen. Dat is niet erg, want het is onze bescheiden mening dat de Fiesta er daardoor toch goed uitziet. De grote koplampen zijn hoogstens wat opmerkelijk. De tekenaars moesten hun creatieve dadendrang klaarblijkelijk onderdrukken. Maar buiten de naam heeft 'ie nog maar weinig gemeen met z'n voorganger, die al uit 1989 stamde.
Ongeduldig als we zijn, pakten we al zo snel mogelijk de sleuteltjes en reden onze eerste rondjes. Conclusie: de Fiesta rijdt goed, heel goed, maar
perfect is 'ie niet. Laten we 'm in een notendop nog eens aan u voorstellen, even de belangrijkste feiten op een rijtje.
De Fiesta is er als drie- en vijfdeurs en daarnaast is er nog de MPV-achtige Fusion. De nieuwe Fiesta is groter, ruimer en veiliger dan het vorige model dat al een jaar of veertien heeft meegelopen. Buiten z'n naam heeft hij technisch gezien nog nauwelijks iets gemeen met z'n voorganger.
Allereerst gaan we een lekker potje sturen. Elke AutoWeek-collega die terugkwam van een ritje met de nieuwe Ford sprak dezelfde twee woorden: 'fijn karretje'. De Fiesta is nu zo'n auto (en eigenlijk geen 'karretje') die echt bij iedereen in de smaak valt als het om rijden gaat. Hij schakelt fijn doordat om te beginnen de pook lekker hoog in het interieur staat, maar ook omdat 'ie zonder weerstand door de versnellingen heen floept.

1.4 overtuigt niet
Hij stuurt licht en direct en het bochtgedrag heeft eerlijk waar een haast verslavende werking. Hij gaat heel mooi neutraal de hoek om en het kan hem niet hard genoeg gaan. De sportieve automobilist zou zelfs door het gas plotseling te lossen de kont om kunnen laten komen. Maar wie vooral op zoek is naar comfort zit ook in de Fiesta geramd. Het onderstel is vrij van bijgeluiden en is compleet ongevoelig voor sporen in de weg.
Goed, goed, het is niet helemaal rozengeur en maneschijn met de Fiesta. De 1.4-motor komt niet bijzonder overtuigend over. Hij heeft voldoende power om mee te komen met het verkeer, maar een sprintje of een inhaalmanoeuvre kun je beter uit je hoofd laten. Toch... als de gang er eenmaal inzit, dan zit je met de Fiesta geramd. Alle lof dus voor het onderstel - dat is van een niveau dat deze klasse tot op de dag van vandaag niet kende. Misschien bent u bekend met de inmiddels beroemde wegligging van de Focus - nou, op dát niveau is Ford gaan zitten. De Fiesta rijdt als een kleine Focus. Haarscherp gaat hij de bochten in, geeft geen kick en zelfs als het hard gaat, is er van onderstuur geen sprake. De Fiesta kan zeer sportief worden bereden – helemaal als het motortje wat meer pit had gehad had gehad. Maar de Fiesta is ook comfortabel als je wat minder veel vraagt. De besturing is lekker direct en geeft het juiste gevoel, zelfs voorbeeldig in z'n klasse.

Goedkoop dashboard
Minder zijn we te spreken over de afwerking van het interieur. Het dashboard is van plastic zo hard dat je brillenglazen al barsten door ernaar te kijken. Hier en daar zitten er zelfs scherpe randjes aan. Zonde. Daarentegen krijg je in alle versies wel een met leer bekleed stuur. Normaal is zoiets voorbehouden aan de duurste uitvoeringen. Ford zegt erover nagedacht te hebben: een dashboard raak je nooit aan, een stuur wel. En dus moet het stuur goed aanvoelen en hoeft dat voor de rest van het interieur niet zo nodig. Zeggen ze bij Ford. Niet bijster enthousiast zijn we verder over de stoelen die een beetje iel zijn en waarvan de leuning te weinig steun geeft. Ook de verstelbaarheid is voor verbetering vatbaar; de hoogteverstelling beperkt zich namelijk tot de achterkant van de zitting. Hij doet dus niet veel meer dan een beetje kantelen.
De Fiesta rijdt uitstekend, zit goed in elkaar, maar met een prijs van 14.250 euro is hij niet de goedkoopste in zijn klasse. Verder is hij erg in de smaak gevallen. Hij scoort op alle onderdelen goed. Het is vooral een rijdersauto met een fantastisch onderstel. Hij presteert maar zo-zo, maar het bedieningsgemak en het fijne onderstel maken de Fiesta zo'n auto waar je echt lekker mee kunt rijden. Als rij-auto is 'ie absoluut favoriet, maar om als compactklasser de beste te zijn, moet je meer in huis hebben. En het ontbreekt de Fiesta aan een beetje uitstraling, aan langere zittingen op de stoelen en een economischer motor.

Signalement

Merk Ford
Model Fiesta 1.4 16V Trend
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, semi automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.388 cc
Maximaal vermogen 58 kW / 80 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 124 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.917 mm / 1.683 mm / 1.463 mm
Wielbasis 2.486 mm
Massa leeg 1.018 kg
Laadvermogen 522 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 500 kg / 500 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 14,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 12,7s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum