Ford Fiesta 1.4 16V Futura (2006)

Fris als altijd

Ford Fiesta 1.4 16V Futura
Ondanks zijn leeftijd ziet de Fiesta er nog even fris uit als bij de introductie van 2002. Goed, het faceliftje van vorig jaar bezorgde hem een vernieuwde grille, koplampen en achterlichten en dito bumpers, maar het model had dit opfrisbeurtje niet nodig.

Voor sommige mensen geldt: 'hoe meer paardenkrachten, hoe meer vreugd'. Maar je kunt met een minder krachtige machine ook met het verkeer meekomen. En voor meer pk's betaal je ook meer. 'Onze' Fiesta 1.4 is voorzien van een viercilinder
krachtbron van 1.388 cc, met zestien kleppen. Bij 5.700 tpm komt hij aan 80 pk en bij 3.500 toeren ontwikkelt hij 124 Nm koppel. Volgens zijn makers heeft de Ford een top van 167 km/h en moet hij in 13,2 seconden van nul naar honderd kunnen accelereren. Onze meting leverde wat langzamere tijden op, maar de omstandigheden waren niet ideaal. Als je bij het startschot vol op het gas gaat, spinnen de wielen en dat kost tijd. Wij klokten de Fiesta op 13,4 seconden. Daarmee kwam hij 0,2 s boven de fabriekstijd uit. We zijn ervan overtuigd dat het onder betere omstandigheden sneller kan. Ook de tussensprints legt de Ford vlotjes af.

Bijdetijds
Hoewel de Fiesta alweer drie jaar meegaat, ziet hij er nog helemaal bijdetijds uit. Dat geldt ook voor het interieur. De middenconsole valt op door de grote ronde uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem, die helemaal bovenaan zitten. Dergelijke openingen zijn ook uiterst links en rechts te vinden. Aluminiumkleurige accenten komen we niet alleen rond de ventilatieroosters tegen, maar ook op de middenconsole, de versnellingspook en rond de instrumenten. Een multifunctioneel display neemt een centrale plaats op het instrumentenpaneel in. Het bovenste paneel van het dashboard bestaat uit een soort antireflectiemateriaal dat hinderlijke spiegelingen bij felle zon tegengaat. De Fiesta heeft een in hoogte verstelbaar stuur en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Het vinden van een optimale zit lukt goed, zodat je ook na een lange rit fris kunt uitstappen. De voorstoelen die een stevige maar niet harde zit bieden, hebben wat bescheiden afmetingen, waardoor de zittingen voor de langere chauffeurs onder ons aan de korte kant zijn. In de voorportieren vinden we bergvakken van redelijk formaat, met ruimte voor 'n beker of flesje. Vóór de versnellingspook komen we een vak en een bekerhouder tegen. Ook boven op de middenconsole en boven het hand-schoenenkastje kun je nog wat kleins kwijt. Achterin is wat ruimte waar mensen op de achterbank klein grut kwijt kunnen. Er is net voldoende plek voor de benen en tussen hoofd en autohemel zit nog speling. Hoewel de leuning gedeeld is neer te klappen, is de zitting niet deelbaar en moet dus altijd in z'n geheel worden weggeklapt om meer plaats voor bagage te maken.


Lekker strak
Ford heeft er een gewoonte van gemaakt z'n modellen een dynamisch rijkarakter mee te geven. Het onderstel van de Fiesta heeft een stevige, maar niet oncomfortabele, afstemming. De terughoudend bekrachtigde, vrij direct werkende en aardig communicatieve besturing past daar goed bij. Deze combinatie zorgt ervoor dat de Fiesta zich ook voelbaar lekker strak door snelle bochten laat mennen. De pook die vlot en met korte slagen kan worden bediend, draagt nog eens een steentje bij aan de sportieve inslag van de Ford. Goed, sportieve prestaties zet deze Fiesta niet neer, maar met z'n dynamische karakter bezorgt hij de 'actieve' automobilist toch een extra stukje rijplezier.

Signalement

Merk Ford
Model Fiesta 1.4 16V Futura
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.310

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.388 cc
Maximaal vermogen 58 kW / 80 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 124 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.918 mm / 1.683 mm / 1.463 mm
Wielbasis 2.486 mm
Massa leeg 1.002 kg
Laadvermogen 518 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 500 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 166 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 13,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,9 s / 9,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 20,8 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 147 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum