Ford Fiesta 1.0 Ecoboost - Hyundai i20 1.0 T-GDI - Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet

Wel de luxe, niet de lasten

AW 40
AutoWeek 40 2016

Je leest het in AutoWeek 40 2016

Als je een ruim en nieuwbouwhuis wil maar dan wat goedkoper, kun je uitwijken naar een wijk buiten de stad. En ook bij de aanschaf van een auto kun je besparen: door simpelweg wat kleiner te gaan rijden. Want in een kleine auto kun je tegenwoordig vrijwel alle luxe krijgen, maar dan voor een veel schappelijker bedrag. Dat klinkt aantrekkelijk, maar is het dat ook?

Elk van de drie auto's op deze pagina's kost zo'n € 20.000 en allemaal hebben ze navigatie, automatische airconditioning, cruisecontrol en lichtmetalen wielen. Kortom: eigenlijk alles wat de (niet al te) verwende automobilist maar kan wensen, maar dan in het klein. Het is eigenlijk net als een huis kopen in een nieuwbouwwijk. Het ligt misschien niet in het centrum van een grote stad, maar je krijgt wel hetzelfde oppervlak voor aanzienlijk minder geld. En echt inleveren hoef je niet, want niet alleen zijn kleine auto's tegenwoordig riant uit te rusten, ze bieden ook volwassen rijeigenschappen en voldoende ruimte. Maar net als nieuwbouwhuizen zijn ook kleine auto's er in veel verschillende soorten en maten.

Neem bijvoorbeeld de Suzuki Baleno, die net zo pragmatisch is ingestoken als een portiekflat. Veel ruimte op een zo klein mogelijke oppervlakte, alles wat je nodig hebt, zit erin. Maar vormgeving is ondergeschikt aan functie, dus het is zeker niet de meest hippe keuze. Dat is de Ford Fiesta wel, die zou je kunnen vergelijken met een bungalow. Het is niet de meest effectieve manier om leefruimte te creëren, maar het ziet er wel aantrekkelijk uit en blijft ook op termijn leuk om naar te kijken. Want je zou het misschien niet zeggen, maar de huidige Fiesta is inmiddels alweer acht jaar op de markt en zijn opvolger laat nog wel even op zich wachten. Tussen deze twee uitersten zit de Hyundai i20, een soort twee-onderéén-kap-woning dus. Niet dat de Hyundai i20 een eigen gezicht ontbeert trouwens, want de afgelopen tien jaar heeft het merk wat dat betreft echt wel een stap gemaakt. De i20 stoot niemand voor het hoofd, maar je rijdt ook zeker niet voor gek. En ook aan de binnenzijde hebben de Koreanen een enorme stap voorwaarts gemaakt. Zowel vormgeving als afwerking zijn voor de geldende norm in het B-segment simpelweg keurig. Bovendien is de ergonomie dik in orde. Knoppen en schakelaars zitten logisch geplaatst en ook het navigatiesysteem laat zich gemakkelijk
doorgronden. Hoewel Hyundai ons een driedeursversie meegaf voor de test, gaan we eerlijkheidshalve uit van de ook beschikbare vijfdeursvariant die we goed kennen uit de duurtestperiode.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren