Test: Fiat Panda 4x4 Climbing (2004)

Klimgeit

Fiat Panda 4x4
AutoWeek 39 2004
AutoWeek 39 2004

Je leest het in AutoWeek 39 2004

Fiat had ons herhaalde malen gewaarschuwd: de 4x4-versie van de Panda is 'fun'. Maar we kennen de Italianen: altijd vreselijk enthousiast over hun nieuwe modellen. Dus stappen we met de nodige reserves in de stoere Panda om te kijken of we de Fiat-mannen gelijk kunnen geven.

Of 't nu een Maserati is, een Fiat of een Alfa, zo enthousiast als de Italiaanse woordvoerders van de Fiat Groep zich uitlaten over een nieuw model, gebeurt bij andere merken zelden. Bij de introductie van de Panda 4x4 had Fiat er bijzonder veel werk van gemaakt om te bewijzen wat de kleine duvel allemaal kan. Daartoe was op het terrein rond een jachtslot in Toscane een echt off-roadtraject uitgezet. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze keer hebben de heren niet overdreven. De Panda 4x4 staat zijn mannetje. Hij weet goed raad met rulle, onverharde bospaden. Zelfs als er een flinke helling omdoemt, klimt hij onverdroten naar boven. Met zijn grotere grondspeling (5 cm extra ten opzichte van de normale versie) kun je ook door diepe plassen 'waden' en vanuit zo'n plas weer omhoog het pad oprijden. Hoewel bij een nogal steil omhooglopend deel van het traject een paar Fiat-medewerkers gebaarden dat we de gang erin moesten houden, hebben we 't de tweede keer dat we onze ruim een half uur durende terreintestronde reden met wat minder gas geprobeerd en ook dan doet de Panda zijn werk zonder mankeren. En dat dan met de toch niet zo héél sterke 1,2-liter Fire-motor met een vermogen van 60 pk en een koppel van 102 Nm.

Automatisch
Fiat heeft de Panda 4x4 uitgerust met een viscokoppeling die is geïntegreerd in het achterdifferentieel. De aandrijving is onder normale omstandigheden op de voorwielen, maar het systeem zorgt er bij mindere grip van die voorwielen automatisch voor dat de aandrijfkrachten naar behoefte naar de achterwielen wordt overgebracht. Dat kan tot maximaal 100 procent zijn. Ook is de Panda 4x4 uitgerust met aanvulling op het ABS, dat ingrijpt als de grip verloren raakt doordat te snel wordt teruggeschakeld. Dat systeem heet MSR (Motor Slipkoppel Regeling).
Van de Panda 4x4 komen twee uitvoeringen, de Climbing, waarin we nu hebben gereden en de gewone 4x4, die pas in het voorjaar zal arriveren. De 4x4 Climbing heeft een bodemvrijheid van 165 mm tegen 160 mm van de 4x4. Verder zijn er technisch geen verschillen. Beide versies hebben dezelfde aangepaste voor- en achterwielophanging. Vóór zijn grotere schokdempers en speciale veren toegepast en achter is de semi-onafhankelijke wielophanging vervangen door nieuwe onafhankelijk ophanging. De Panda 4x4 weegt overigens zo'n 90 kg meer dan de voorwielaangedreven versie.
De Panda 4x4 staat op 165/70-banden op stalen 14-inchwielen, waarom eventueel sneeuwkettingen kunnen worden gelegd. De Climbing staat op aluminium wielen met 185/65 R14 M+S-banden, die niet toelaten dat er kettingen kunnen worden gebruikt.

Luxueuzer
De Panda 4x4 is er tot het komende voorjaar alleen als Climbing en alleen met de bekende 60 pk sterke 1,2-litermotor. Rond april komt behalve de basis-4x4 ook de 1,3-liter MultiJet-diesel met 70 pk beschikbaar. Die Climbing heeft in carroseriekleur gespoten bumpers en buitenspiegels, de stoere beschermplaten, brede beschermstrips aan de zijkanten, dakrails en lichtmetalen wielen. De 4x4 doet 't zonder die zaken.
Ook binnenin zullen de specificaties van de beide versies verschillen, al zijn de juiste details nog niet bekend. Maar de Climbing is in elk geval de meest luxueuze van het tweetal.
Fiat hoopt van de Panda 4x4 jaarlijks zo'n 25.000 exemplaren te verkopen, waarvan de helft in Italië. In Nederland rekent de importeur er op tussen 500 tot 800 stuks per jaar te kunnen slijten, waarmee het totale aantal verkochte Panda's op 9.000 stuks moet komen. De Climbing zal vanaf half oktober bij de Nederlandse dealers staan. De prijzen en specificaties zullen binnenkort bekend worden gemaakt. Voorlopig rekenen we op een bedrag van rond € 13.200.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum