Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 69 Edizione Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 51.000 km |
KM-stand laatst | 66.000 km |
Het eerste half jaar
- 54.000 km
In oktober 2018 onze Dacia Logan ingeruild voor een Panda. Niet de meest logisch stap, maar we wilden graag een tweede kleine auto. We maken voor het merendeel stadskilometers en rijden meestal maar met 2 of 3 man in de auto. Een mobiel spaarpotje als de Panda was dus wel een goed idee, dachten we. Na de proefrit werd de deal gesloten. Grote beurt, 4 nieuwe bandjes en hij was klaar voor het avontuur met ons.
De Panda doet het prima. Op de snelweg rij je redelijk makkelijk mee met de legale snelheden. Het verbruik is redelijk. 1 op 14/15 in de stad en op de snelweg is het al snel 1 op 18/19. We stoten minder CO2 uit, dus de milieulobby is ook happy. Daarnaast….Wegenbelasting is 2 tientjes en de verzekering is 25 euro allrisk. Ach... De Dacia was dubbel zo duur in vaste lasten.
Onze dreumes heeft een valse start gekend. Na een week of drie kwam ik er achter dat het motormanagementlampje ging branden bij circa 3200 toeren, ongeacht de versnelling waar je in reed. Zodra gas gegeven werd of gas losgelaten werd, was het weer uit. Uiteindelijk bleek dat de distributieriem door de garage van de vorige eigenaar niet 100% correct opgelegd was. Bij mijn garage is dit opgelost uiteindelijk. (Naar het schijnt moeten deze riemen op een speciale manier opgelegd worden?) Door nu een aantal keer 6000 toeren te draaien (op advies van een Fiat garage in de buurt) kon de riem zich blijkbaar zetten en sindsdien is het probleem inderdaad weg...
Verder dus een leuk karretje voor in de stad. Redelijk ruim plek voor 4 personen (meer dan in de nieuwe Panda) en redelijk pittig. Vrienden en een collega hebben zo'n zelfde Panda en die kenen geen gekke gebreken ondanks een veel hogere kilometerstand. We gaan het beleven...
Blijft leuk
- 66.000 km
Afgelopen jaar 3000 kilometer gereden met de Panda. Dat is bijna niks, maar de auto kost in vaste lasten zo weinig dat het ook zonde is om hem weg te doen nu Corona er eigenlijk voor gezorgd heeft dat we hem amper meer gebruiken. (Daarnaast hebben we nog een C3 uit 2018 waar we het grootste deel van de kilometers mee rijden.) Dit jaar gaat de oudste starten met rijlessen, dan heeft hij wat om te tuffen, mocht hij slagen.
Eigenlijk weinig gekkigheid met de auto gehad. Beurten waren tot nu toe probleemloos. Vorig jaar bleek echter wel de condensor van de airco lek. Dit is opgelost bij een aircospecialist (€ 300) en momenteel merken we dat de remmen voor aan het einde van het latijn zijn. Stadsauto met voornamelijk stadskilometers, 65000 kilometer op de klok en 10 jaar oud... Volgens mij is dat niet gek en scharen we het maar onder normaal verslijt. Komende week de garage eens raadplegen.
Voorlopig mag hij blijven :)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Fiat Panda
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

Fiat Panda - Occasion Aankoopadvies

Op de Rollenbank: Fiat Panda 100 HP (2007)

Klokje Rond: Fiat Panda 1.1 (2003)

Vakantiekar 2 - Fiat Panda 4x4
