Fiat Bravo 1.4 T-Jet 150 Sport (2008)
Lekker viniig ding
Zo, da's een pittig ding, denk ik bij mezelf als ik voor het eerst met de Fiat Bravo T-Jet op pad ga. De Bravo weet me te verrassen met z'n enthousiaste reacties op het gaspedaal en vlotte acceleratie. Het gefluit vanuit het vooronder verraadt dat de turbo al vanaf een laag toerental actief is en de zo goed als complete afwezigheid van een turbogat geeft aan dat de techniek vandaag de dag zo uitgekristalliseerd is, dat je nooit het gevoel hebt met 'slechts' een 1.4'tje onderweg te zijn. Het motorgeluid klinkt volwassen, lekker 'dik' en de uitlaat produceert daarbij een donkere brom.
De 1.4 T-Jet van deze sportuitvoering levert 150 pk en een maximumkoppel van 230 Nm, dat bij 3.000 tpm beschikbaar komt. Andere Bravo-versies met deze motor aan boord moeten het stellen met 206 Nm, maar dat is dan wel beschikbaar bij een lager (2.250 tpm) toerental. Het extra koppel, de 'overboost' van de Sport, is gedurende 90 seconden beschikbaar.
Rijdend met de 1.4 T-Jet vraag je jezelf af wat je eigenlijk nog meer nodig hebt. De Bravo is zoals gezegd lekker vinnig op het gas (met dank aan de sportknop op het dash) en versnelt bovengemiddeld rap. Vanaf zo'n 2.500 tpm is de boel echt goed wakker en kun je doortrekken tot 6.500, hoewel het koppel vanaf 5.400 tpm afneemt en je dus beter kunt overschakelen om de volle trekkracht te blijven benutten. Een fijne motor, die je geen moment doet terugverlangen naar een tweeliter met hetzelfde vermogen.
Prettige auto
De nieuwe Fiat Bravo is een erg prettige auto en niet alleen omdat hij zo'n fraaie koets heeft. Over de motor hebben we het al gehad; die is prima. Het onderstel is mooi stil en dat resulteert in een laag geluidsniveau aan boord. Op korte oneffenheden is het onderstel wel wat bonkig. Het wisselen van verzet gaat licht en met relatief lange slagen, die mooi in hun posities vallen. De elektrisch bekrachtigde besturing werkt nogal licht en voelt kunstmatig aan. Het indrukken van de sportknop zorgt wel voor iets meer tegendruk van het stuurwiel.
Als we een kijkje binnenin nemen, zien we dat het frivole van de buitenkant hier is doorgezet. De combinatie van zwart en donkerrood met aluminiumkleurige en carbonlook accenten zorgt voor een sportieve, warme sfeer aan boord. De gebruikte kunststoffen zijn van goede kwaliteit, al hebben we hier en daar onze twijfels over de duurzaamheid of vlek- en krasbestendigheid. Met de ergonomie zit het voor Italiaanse begrippen redelijk snor, maar de afleesbaarheid van de snelheidsmeter is een drama. De schaalverdeling is vreemd; de meest gereden snelheden zitten helemaal links in de hoek weggestopt en zijn slecht af te lezen. Verder verbazen we ons over de locatie van een aantal knoppen.
Traditiegetrouw krijg je bij Fiat veel voor relatief weinig. De rijk uitgeruste Sport heeft onder andere automatische (gescheiden) airco, tractie- en stabiliteitscontrole, meedraaiende koplampen, cruisecontrol, radio-cd-speler met 260 W subwoofer en bediening op het stuur en Blue & Me (Bluetooth, usb-aansluiting voor mp3 en optioneel navisysteem).
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Sport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.336 mm / 1.792 mm / 1.498 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 212 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,1 s / 4,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,7 s / 8,3 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |