Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Fiat
  • Barchetta

Fiat Barchetta (1998)

Zon op je bol

Fiat Barchetta (1998)
  • Autotest
30 maart 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De koper van een roadster kan tegenwoordig kiezen uit heel wat modellen. In deze test de Fiat barchetta. Die auto is nog steeds zoals 'ie vier jaar geleden op de markt kwam. Reden genoeg voor een hernieuwde beoordeling.

Fiat kent voor de barchetta maar één uitvoering met een lekker snerpende 1,8-liter zestienklepper. Deze motor maakt de roadster pittig. Met name in het veelgebruikte toerental tussen de 2000 en 3000 toeren is de barchetta goed bij de les. Door de variabele timing van de nokkenas, die de barchetta-motor ook onderin een flinke trekkracht geeft, kun je de pook onberoerd laten als je even hebt moeten afremmen en dan weer wilt versnellen. Die puf onderin zie je ook weer terug bij de tussensprintjes. Gezien het prestatieniveau valt het verbruik niet tegen: 1:10,3.
Op de barchetta laat Fiat zien dat je met moderne verlichtingstechnieken "spannende" koplampen kunt maken. En kijk eens naar de absolute schoonheid van die sierlijke verchroomde deurklinkjes. Ja, de vormen van de barchetta spreken ons nog steeds aan. Ze zijn origineel en het totaalbeeld is harmonieus.
In zo"n sportieve tweezitter moet je geen zee van ruimte verwachten. Het gaat er eerder knus aan toe, zeker als de kap gesloten is. Dan moet je niet langer zijn dan ongeveer 1,85 meter om nog echt lekker te kunnen zitten. De volwassen stoelen geven een goede zijdelingse steun.

Kleurig interieur
Fiat laat ook aan de binnenkant zien hoe je een auto echt leuk maakt. Door de gekleurde panelen op dashboard en portieren loopt de buitenkleur naadloos over naar het interieur. Een prachtig detail zoals alleen de Italiaanse designmeesters dat verzinnen. Maar ook de rest van het dashboard laat zien hoe modern en klassiek harmonieus in elkaar kunnen overvloeien. Een schoonheidsfoutje: de nogal laag geplaatste binnenspiegel. Bergruimte heeft de barchetta niet veel, zeker niet als je hem bestelt met een tweede airbag op de plaats van het dashboardkastje. We missen ook een armsteun voor de bestuurder; die wordt zo wel gedwongen tot een actieve rijstijl met twee handen aan het stuur. Een pluspuntje is de hoogteverstelling van het stuur.
Over ruimte gesproken, van de bagageruimte moet je je niet te veel voorstellen. Maar uitgebreid shoppen is mogelijk; zelfs een bierkratje past in de kofffer. Wel oppassen met het achterklepje dat nog steeds deukgevoelig is.
Geheel in overeenstemming met het sportieve karakter is het cabriodak vrij simpel geconstrueerd. In gesloten toestand moet je ook bedacht zijn op de behoorlijke dode hoeken. Des te merkwaardiger dat de tegenwoordig veel gebruikte dodehoekspiegel schittert door afwezigheid.

Strakke kap
Het openen en sluiten van het dak is een ietwat bewerkelijke procedure, die wel tot een mooi strak resultaat leidt, zonder geklungel met een kaphoes. Voor de winterperiode is een (zwarte) hardtop leverbaar voor zo"n f 3.600.
Met zo"n leuke roadster wil je natuurlijk rijden, veel rijden. Daar heeft de barchetta geen enkel bezwaar tegen. Hij laat zich graag verleiden tot een avontuurlijke rijstijl. Dan merk je ook direct dat de Fiat zijn peekaas via de voorwielen op de weg brengt. Toch is bij de barchetta de achterkant relatief makkelijk aan het waaieren te krijgen, zij het met een wat afwijkende bochtentechniek. Hard de bocht in met het gas erop levert hooguit wat onderstuur op. Stoeien doe je door veel te hard de bocht in te sturen en halverwege de curve het gas helemaal los te laten. Komt die achterkant leuk naar buiten schuiven en moet er echt tegengestuurd worden. Even wennen, die techniek, maar heel amusant.
In verhouding tot bijvoorbeeld een Mazda MX-5 heeft een barchetta een vleugje meer comfort aan boord. Op de lange duur is dat prettiger, maar het maakt hem als rijmachine iets minder begerenswaardig. Het spreekt overigens voor zich dat dit geen muisstille auto is. Ook niet met de kap op, maar dat is de keerzijde van open rijden. Veel items kosten extra, maar een naadloos in het dashboardontwerp opgenomen radio/cassettespeler is standaard, evenals mistlampen en hoogteverstelling voor het stuur. ABS is een dure optie: circa 3 mille. De barchetta is duidelijk een geslaagde roadster. Was het niet heel mooi weer voor "n proefritje?

Signalement

Merk Fiat
Model Barchetta 1.8 16v
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.875

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.747 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 164 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.916 mm / 1.640 mm / 1.265 mm
Wielbasis 2.275 mm
Massa leeg 1.060 kg
Laadvermogen 200 kg
Aanhangermassa geremd 450 kg
Banden195/55VR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,2 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 201 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Fiat Barchetta
Fiat Fiat Barchetta

Uitgelicht aanbod

    Fiat Barchetta [ origineel NL auto met NAP] 1.8 16v

    Fiat Barchetta [ origineel NL auto met NAP] 1.8 16v

    • 2000
    • 132.119 km

    € 5.945

    Fiat Barchetta 183

    Fiat Barchetta 183

    • 1997
    • 132.957 km

    € 5.250

    Fiat Barchetta 1.8-16V Edizione2000

    Fiat Barchetta 1.8-16V Edizione2000

    • 1999
    • 160.907 km

    € 3.950

Meer Fiat Barchetta occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Barchetta specificaties
  • Fiat Barchetta occasions
  • Fiat Barchetta video's
Advies en informatie
  • Fiat Barchetta tests
  • Fiat Barchetta gebruikersreviews
  • Fiat Barchetta index
PREMIUM
Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Motor dwars voorin en aandrijving op de voorwielen tegenover motor in het midden en de aandrijving...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Barchetta 1.8 16v Dynamic (2005)

    Fiat Barchetta 1.8 16v Dynamic (2005)

    4
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Barchetta 1.8 16v Edizione (2001)

    Fiat Barchetta 1.8 16v Edizione (2001)

    2
    • 17 september 2020
  • Gebruikersreview
    Fiat Barchetta 1.8 16v (2001)

    Fiat Barchetta 1.8 16v (2001)

    2
    • 27 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Fiat Barchetta 1.8 16v (1995)

    Fiat Barchetta 1.8 16v (1995)

    5
    • 18 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Fiat Barchetta 1.8 16v Edizione (2000)

    Fiat Barchetta 1.8 16v Edizione (2000)

    2
    • 10 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Fiat Barchetta 1.8 16v Edizione (2002)

    Fiat Barchetta 1.8 16v Edizione (2002)

    10
    • 7 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Fiat Barchetta 1.8 16v (1998)

    Fiat Barchetta 1.8 16v (1998)

    14
    • 14 mei 2016
meer reviews
Win een vakantiekar - Fiat Barchetta

Win een vakantiekar - Fiat Barchetta

50

De derde vakantiekar is er een die zelfs de zomer uitstraalt als er 30 centimeter sneeuw op...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Fiat Barchetta - Facelift Friday

    Fiat Barchetta - Facelift Friday

    27
    • 13 augustus 2021
  • PREMIUM
    Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

    Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

    • 27 juli 2021
  • Win een vakantiekar - Fiat Barchetta

    Win een vakantiekar - Fiat Barchetta

    50
    • 4 juli 2012
  • Autotest
    Fiat Barchetta 1.8 16V (2004)

    Fiat Barchetta 1.8 16V (2004)

    • 15 juni 2004
  • Fiat Barchetta 1.8 16V, Mazda MX-5 1.8...

    • 23 september 2003
  • Eerste rijtest
    Fiat Barchetta

    Fiat Barchetta

    • 15 september 2003
  • Nieuws
    Gereden: Vernieuwde Fiat barchetta

    Gereden: Vernieuwde Fiat barchetta

    • 22 juli 2003
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden