Fiat 500X vs. Hyundai Kona - Vergelijkende Test

Nog even door

Fiat 500X vs. Hyundai Kona
AutoWeek 51/52 2022
AutoWeek 51/52 2022

Je leest het in AutoWeek 51/52 2022

De ‘gewone’ Fiat 500 heeft in de vorm van de elektrische 500e inmiddels een nieuwe jas, maar de in 2014 geïntroduceerde 500X mag nog even door. Fiat trekt een geëlektrificeerde aandrijflijn uit de kast, zodat hij nu de toevoeging ‘Hybrid’ krijgt. Net als de Hyundai Kona Hybrid.

De aandrijflijn die Fiat introduceert in de 500X, zit ook in de nieuwe Alfa Romeo Tonale en in de Jeeps Compass en Renegade. In de Fiat 500X vervangt hij zowel de ‘oude’ 1.0 als de 1.3. Dat betekent een flink hogere vanafprijs. Waar je tot voor kort al voor minder dan 26 mille een 500X had, moet de Italiaan nu minimaal € 30.990 kosten. Daar staat dan wel een extra cilinder, een vermogen van 130 pk én standaard een zeventraps auto-maat met dubbele koppeling tegenover.

Fiat spreekt over een volwaardige hybride, maar in werkelijkheid balanceert de aandrijflijn op de dunne scheidslijn tussen dat en een mild-hybride. Een 1,5-liter turbo-viercilinder krijgt zijn ondersteuning van een vrij bescheiden 48V-elektromotor die 15 kW levert. Dat is minder dan de helft van wat de elektromotor in de Hyundai naar de wielen stuurt. Anders dan een mild-hybride kan de Fiat wel volledig elektrisch rijden, maar veel meer dan stapvoets moet je daar-bij niet verwachten.

Bij de Hyundai is de elektrische ondersteuning wat omvangrijker. ‘Slechts’ 105 van de in totaal 141 paardenkrachten komen hier van de atmosferische 1.6, de rest is elektrokracht. Hier is eveneens een automaat met dubbele koppeling gebruikt, zij het met zes verzetten. Onderweg werken elektromotor, transmissie en verbrandingsmotor in de Kona op een fraai gesynchroniseerde manier samen, waarbij de viercilinder zelfs op snelwegtempo soms kortstondig wegvalt. Dat uitvallen en inschakelen gaat meestal zeer soepel en schokvrij, maar op heel lage snelheden is er soms een schokje voelbaar. Dat is bij de Fiat zeker niet beter.

De aandrijflijn van de 500X reageert niet zo vloeiend op het indrukken van het gas-pedaal. Zowel het inschakelen van de verbrandingsmotor als het overschakelen van de DCT-automaat is vaak goed voelbaar, terwijl de motor in vergelijking met de 1.6 van Hyundai wat rauw klinkt. Kracht is er genoeg, maar door het houterige gedrag voelt deze krachtbroncombinatie lang niet zo soepel als die van de Kona. Bij gas los is de mate van energie-terugwinning in de Hyundai te regelen met de flippers aan het stuur. Druk op ‘min’ en de auto versnelt harder, met ‘plus’ rolt hij juist langer door. Dat werkt prettig en betekent met wat oefe-nen dat de mechanische remmen er zelden aan te pas komen. De Kona is in theorie de zuinigste van de twee en maakt dat in de praktijk helemaal waar (zie kader).

VERLAAGD

De Fiat 500X staat bekend als een relatief dynamisch type en dat geldt nog sterker voor de door ons gereden Yacht Club Capri. Die is gebaseerd op de 500X Sport en dat betekent dat het onderstel met 1,5 centime-ter is verlaagd. Dat staat hem goed en levert een wat lager zwaartepunt op. Samen met de fijne, directe besturing is hij erg leuk om mee te rijden, afgezien van de soms wat nukkige aandrijflijn dan. Het stuurwiel is aan de grote kant, maar ligt prettig in de hand en de zitpositie is zelfs voor langere mensen goed voor elkaar. De Fiat is voor de alledaagse ritten een leuke, speelse kar, waarbij het veercomfort redelijk blijft.

De Hyundai Kona rijdt aanzienlijk minder sprankelend, maar is wel de fijnere keuze voor wie vaak op de snelweg zit. De wat wolliger besturing van de Koreaan biedt dan meer rust, terwijl zijn meer op comfort afgestelde onderstel oneffenheden op een volwassen manier wegwerkt. ‘Volwassen’ is hier per definitie een thema, want de Kona is stiller en voelt wat degelijker en serieuzer aan onderweg. Dat is geen verrassing, want de Kona heeft altijd aan de bovengrens van zijn klasse geopereerd en kent mede dank-zij de volledig elektrische uitvoering een grote zakelijke klantenkring. Wie toch in een wilde bui is, kan in de Hyundai terug-vallen op een heuse sportstand. Die maakt vooral de aandrijflijn iets alerter en wordt niet ingeschakeld met een aparte knop, maar door simpelweg de automaatpook naar links te drukken. Het instrumentarium verandert dan van blauw/wit naar zwart/rood en de ‘recuperatie-flippers’ verande-ren in schakelflippers, een leuke gimmick. De Fiat heeft geen flippers, maar hand­matig schakelen kan hier indien gewenst met de pook.

CABRIO

De aandrijflijn is niet het enige nieuws bij de Fiat 500X; hij is wederom bijgepunt. Na de vrij omvangrijke facelift van 2018 krijgt hij nu een nieuw ‘500’ embleem op de neus en een ander Fiat-logo op de achterklep. Het totaal aantal beeldmerken komt daar-mee op een opmerkelijke drie, want het ‘oude’, rode logo prijkt op het stuurwiel.

Met de kleine verbeterpunten ziet de 500X er wat ons betreft nog altijd fris uit, en dat is best knap voor een retro-model dat al acht jaar bestaat. Een interessant nieuwtje voor de Fiat is het grote, stoffen vouwdak, dat hem de naam ‘Cabrio’ oplevert. Een echte cabriolet is het nog minder dan de reguliere 500 Cabrio, omdat bij de ‘X’ de achterruit blijft staan. Dat laat onverlet dat er door het openen van dit dak een enorme opening ontstaat, groter dan met een ­ glazen panoramadak mogelijk is. Dat is in de zomer heerlijk en leidt ook bij hogere snelheden niet tot irritante suizingen of overmatig geklapper. Knap, voor zo’n ach-teraf bedachte toevoeging. De hoofdruimte achterin heeft er wel flink onder te lijden, dus kies het open dak alleen als er slechts kleinere mensen (kinderen) meereizen. Een ander nadeel van de stoffen Fiat-kap is dat er onherroepelijk meer omgevings­geluid doordringt in het interieur. In de 500X Cabrio waan je je op een koude decemberdag daarmee niet zo geborgen als in een cross-over met een vast dak. Als alternatief biedt Fiat ‘gewoon’ een glazen panoramadak aan, dus zonaanbidders kunnen met deze auto alle kanten op. De Kona is hooguit leverbaar met een regulier schuifdak, in de vorm van uitvoeringen met de toevoeging ‘Sky’. Daarmee is de opening flink kleiner, maar blijft de hoofdruimte intact. Sowieso is de Koreaan achterin rui-mer, ook voor benen én bagage. De vloer van het bagageruim ligt bij de Kona Hybrid helaas wel vrij hoog, zodat hogere spullen snel in de knel komen. De Fiat heeft een lagere vloer en dat kan afhankelijk van de te vervoeren waren toch handiger zijn.

MINI-LEVANTE

Het 500X-interieur is een lust voor het oog, zeker in de Yacht Club Capri-versie. Room-wit leer met blauwe stiksels, hout en chroom en geslaagde retro-vormen zorgen er hier voor dat je je in een veel duurdere auto waant, althans visueel. Ook bij een iets minder uitbundige uitvoering ziet het binnenste van deze grote 500 er leuk uit. De kwaliteit is goed, al is het wel jammer dat juist de meest gebruikte hendels – die aan de stuurkolom -in de Fiat nogal fragiel en goedkoop aanvoelen. Elders zijn vrij veel harde plastics gebruikt, maar dat is in deze klasse niet ongebruikelijk en in de Kona niet heel veel beter.

De Hyundai is eveneens niet meer de jongste en de tweede generatie van dit model is zelfs al in gecamoufleerde vorm gespot. Met geboortejaar 2017 en een uitgebreide facelift in 2020 is de Koreaan wel jonger dan de Italiaan. Het Kona-interieur oogt naast dat van de Fiat nogal inspiratieloos. De vormgeving is keurig, maar nergens bijzonder en de favoriete kleur van de interieurontwerpers was hier kennelijk zwart. Tegelijkertijd voelt het kwalitatief wat hoogwaardiger aan en biedt de Kona meer bedieningsgemak dan de 500X, voor-al dankzij het snellere, grotere en moder­nere touchscreen. Dat van de Fiat werkt ook prima, maar haalt niet dit niveau. Duurdere uitvoeringen van de Kona krijgen bovendien een fraai, 10,25-inch digitaal instrumentarium, ook al is dat maar vrij beperkt naar wens in te delen. Achter het Fiat-stuur is een combinatie van analoge tellers en een kleiner digitaal scherm te vinden. Dat is minder uitgebreid, maar stiekem het ziet er nog best mooi uit.

Waar de Fiat in de geteste uitvoering bijna overkomt als een compacte Maserati Levante, is het toch de nuchtere Kona die meer luxe biedt. De Fiat heeft bijvoorbeeld hooguit tegen meerprijs stoelverwarming, een bijzonder keuze voor zo’n semi-open model. De Kona krijgt als afgeladen Premium niet alleen stoelverwarming, maar ook stuurverwarming en zelfs stoelventilatie. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar, het audiosysteem klinkt beter dan dat van de Fiat en rij-assistentiesystemen zijn standaard overvloediger aanwezig, al moet gezegd dat de adaptieve cruisecontrol in de Koreaan soms wat te abrupt op voorliggers reageert. De Kona kan zichzelf ongeacht de uitvoering in het midden van de rijstrook houden, terwijl de Fiat slechts reageert als de grenzen van de rijstrook in beeld komen. Adaptieve cruisecontrol is bij de Fiat bovendien altijd tegen bijbetaling. De geteste Yacht Club Capri-uitvoering is duurder dan de Kona, maar met zijn cabrio-dak en luxueuze aankleding niet de beste Het open dak van de Fiat is heerlijk en leidt bij hogere snelheden niet tot suizingen of geklapper match. Gaan we uit van een reguliere Sport met een dicht dak, dan blijkt dat de Fiat in maximaal aangeklede vorm nipt duurder is dan de Kona in Premium-trim. De Kona zit dan beter in de voorzieningen, waarbij naar goed Hyundai-gebruik alles behalve een kleur standaard is op het topmodel. Zelfs bij meer gemiddelde uitvoeringen blijkt de Kona vaak nipt voordeliger dan zijn Italiaanse rivaal.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Kan dat, een compacte cross-over die vooral het hart aanspreekt? Ja, bewijst de Fiat 500X. Zeker als Yacht Club Capri en met het stoffen vouwdak is het een bijzonder charmante en chique verschijning, waarop je zomaar eens verliefd zou kunnen worden. Rationeel bezien is er weinig dat hem beter maakt dan de Kona. Die is comfortabeler, stiller, volwassener en beter uitgerust. De hybride-aandrijflijn van de Hyundai is niet alleen prettiger in de omgang, maar tevens zuiniger met brandstof dan de Italiaanse oplossing.

Praat verder op het forum