Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Fiat 500X

De macht van drie

34
Fiat 500X
Fiat 500XFiat 500XFiat 500XFiat 500XFiat 500X
  • Rob van Ginneken
  • Eerste rijtest
19 oktober 2018 om 13:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 38 2018
AutoWeek 38 2018

Je leest het in AutoWeek 38 2018

Je zou bijna zeggen: beter laat dan nooit. Fiat lanceert de 500X met een driecilinder turbomotortje. Je kunt er natuurlijk op wachten dat andere modellen volgen. Daarmee is de TwinAir-tweepitter nu echt op weg naar de uitgang.

Fiat heeft het lang volgehouden, maar onder druk van nieuwe Europese milieutesten gaan de Italianen overstag. Hun 'karakteristieke' TwinAir-tweecilinder maakt plaats voor een 1,0-liter turbo-driepitter met 120 pk, zoals we die in ongeveer gelijke vorm al bij de nieuwe Jeep Renegade hebben gezien. De Fiat-primeur is voor de 500X. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: die knapt daarvan flink op, zowel in prestaties als in raffinement. Net als bij Jeep komt er naast de driecilinder een 150 pk 1,3-liter viercilinder.

Kort door de bocht is het dezelfde motor met een extra cilinder, zodat die in Polen efficiënt op dezelfde band kan worden gebouwd. Intrigerend detail: datzelfde kan in theorie ook gelden voor de ongeblazen driepitter zoals die al in Brazilië bekend is. Je kunt op je vingers natellen dat de kleine 500's en de Panda er ook met zo'n minder potente driecilinder komen. De R&D- technici melden zuinigjes dat die nog moet worden goedgekeurd. Ze laten bovendien doorschemeren dat er naast de in Italië al onthulde 150 pk-versie later een sportieve 180 pk S-Design komt.

DRIEPITTER BELANGRIJK

Fiat start echter met de 120 pk sterke drie-pitter en dat wordt in ons land met afstand de belangrijkste keuze. Gaan we de twee-cilinderroffel missen? Waarschijnlijk niet, want de 1,0-litermotor klinkt bij acceleratie lekker pittig. Het is nauwelijks verrassend dat de stap vooruit met deze basismotor enorm is. Met zijn keurige topvermogen, mooi brede powerband en 190 Nm trekkracht kan de nieuwe 1,0-liter FireFly-krachtbron een auto van het formaat 500X goed de baas. Hij levert in combinatie met de handgeschakelde zesbak zelfs redelijk dynamische prestaties.

Een vergelijking met de Renegade? Je merkt goed dat de Fiat wat lichter is en vooral ook een betere aerodynamica heeft. Eenmaal op snelheid is het driecilindertje in dit geval opmerkelijk stil. Hoe dan ook, met deze technisch zeer geavanceerde 1,0-litermotor kan Fiat (en Alfa) even vooruit, niet in de laatste plaats omdat hij zich volgens de ontwikkelingstechneuten goed leent voor een mild-hybrid versie. In de motorruimte is daar plek voor, vertelden de R&D-mensen desgevraagd. Kennelijk zit zo'n extra zuinige versie met elektrische hulpmotor en betere energierecuperatie al tamelijk ver in de pijplijn. FCA maakt een grote inhaalslag, zoals gezegd. In elk geval heeft de 500X met FireFly-motoren nu al een partikelfilter in het uitlaatsysteem.

We hebben gereden met de 1,0-liter en de 1,3-literversie. Die laatste levert vanzelfsprekend betere prestaties, maar het goede nieuws is dat de 1,0-liter basiskrachtbron al genoeg kracht in huis heeft om aardig vlot te rijden. Zijn top ligt tegen de 190 km/h en accelereren doet hij ook heel fatsoenlijk.

VERBRUIK EN UITSTOOT

Het vermogen klimt gestaag als je doortrekt naar 6.000 tpm. Het brandstofverbruik lijkt aardig onder controle. Reken afhankelijk van je rijstijl op 14 tot 17 kilometer op een liter. In feite zijn er motorisch maar twee details die meteen als wat minder plezierig opvallen. Het motortje zakt opvallend traag in z'n toeren wanneer je gas loslaat om bijvoorbeeld te schakelen en het reageert bij het optrekken juist wat vertraagd op stevig gas geven. Dat eerste – wordt in Italië gezegd – komt doordat de motor een extreem lage draaiweerstand heeft en het effect van het ronddraaiende vliegwiel aan het eind van de krukas dus langer doorzet dan in oudere generaties. Het tweede lijkt opzet, om te voorkomen dat de banden bij elk verkeerslicht spinnen wanneer je stevig optrekt. De motor levert immers al bij 1.750 toeren zijn maximale trekkracht. Het onderstel is misschien iets te stevig geveerd. Fiat geeft de nieuwe 500X-versies namelijk een vrij sportief karakter en dat betekent dat hij in bochten niet te veel mag overhellen. En eerlijk is eerlijk: hij stuurt inderdaad heel redelijk.

FACELIFT

De motoren zijn natuurlijk het grootste nieuws. Fiat ziet de nieuwe 500X als een flink gefacelift model, maar in de praktijk valt dat wel mee. Naast een aantal andere designdetails vallen vooral de nieuwe led-koplampen en -achterlichten op. Die lampen geven beter zicht én zijn energievriendelijker. Het scheelt bijna een gram per kilometer in de uitstoot, zegt Fiat. Het interieur is in details bijgepunt, maar wat toch vooral opvalt, is de upgrade in de techniek. Het grote 7-inch Uconnect-informatiebeeldscherm is verbeterd door de toevoeging van allerhande functies. Zo is het te koppelen aan een Google- en Apple-telefoon. Het hele systeem krijgt bovendien snufjes mee als slimme cruise-control, verkeersbord- en snelheidsherkenning, rijbaanassistentie, automatische noodstopassistentie, dodehoekwaarschuwing en automatisch dimmend grootlicht bij tegenliggers. Een gimmick: de techniek waarschuwt met een knipperend verkeersbordje wanneer je te hard rijdt en biedt de mogelijkheid om met een druk op de knop de snelheidsbegrenzer dan aan te passen. In de praktijk is het een tikje omslachtig.

In ons land start de importeur met twee speciale uitrustingsniveaus van de 500X met 1,0-liter motor. De aardig compleet uitgeruste Opening Edition is er vanaf ruim € 25.395. In een later stadium komen er ook eenvoudigere en daarmee goedkopere versies.

  • Houd me op de hoogte over de Fiat 500X
Fiat Fiat 500X

PRIVATE LEASE Fiat 500X

INFO
ANWB
ANWB
Fiat 500X 1.5 Hybrid Cross (5D/7A)
€ 514
Bekijk nu ⟩
Fiat 500X in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir PopStar PANO/LEER/NAVI/CRUISE/6BAK/NAP

    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir PopStar PANO/LEER/NAVI/CRUISE/6BAK/NAP

    • 2016
    • 82.716 km

    € 14.499

    Fiat 500X 1.3 SuperSport 1 of 100 *Limited Edtition* Leder/Alcantara, Navigatie, Adap. Cruise Control, Apple C-play, Full LED, 19"LMV

    Fiat 500X 1.3 SuperSport 1 of 100 *Limited Edtition* Leder/Alcantara, Navigatie, Adap. Cruise Control, Apple C-play, Full LED, 19"LMV

    • 2020
    • 32.166 km

    € 29.950

    Fiat 500X Cross 1.4 Turbo MultiAir S-Design Cross / Rijklaarprijs

    Fiat 500X Cross 1.4 Turbo MultiAir S-Design Cross / Rijklaarprijs

    • 2018
    • 41.112 km

    € 19.250

Meer Fiat 500X occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Fiat 500X | Nieuw: update 2022, 1.5 Hybrid

    86
    • 12 maart 2022

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat 500X specificaties
  • Fiat 500X occasions
  • Fiat 500X video's
Advies en informatie
  • Fiat 500X tests
  • Fiat 500X gebruikersreviews
  • Fiat 500X index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 170 4x4 Cross Plus (2016)

    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 170 4x4...

    5
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 PopStar (2018)

    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 PopStar...

    7
    • 3 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 BusinessCross (2017)

    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 BusinessCross...

    8
    • 17 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Cross (2015)

    Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Cross...

    • 30 juni 2015
  • Gebruikersreview
    Fiat Lounge (2015)

    Fiat Lounge (2015)

    8
    • 19 juni 2015
meer reviews
Fiat 500X vs. Mazda CX-3 - Dubbeltest

Fiat 500X vs. Mazda CX-3 - Dubbeltest

Facelifts zijn er in alle soorten en maten. Soms gaat het design compleet op de schop, maar...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat 500X Hybrid vanaf net geen 31 mille

    Fiat 500X Hybrid vanaf net geen 31 mille

    27
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Fiat 500X Hybrid en Tipo Hybrid naar Nederland

    Fiat 500X Hybrid en Tipo Hybrid naar Nederland

    23
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe logo's voor Fiat 500X

    Nieuwe logo's voor Fiat 500X

    29
    • 12 januari 2022
  • Nieuws
    Fiat 500X Yachting: 500X met roldak

    Fiat 500X Yachting: 500X met roldak

    27
    • 1 juli 2021
  • Nieuws
    Open Fiat 500X Yachting in beeld

    Open Fiat 500X Yachting in beeld

    8
    • 1 juli 2021
  • Nieuws
    Fiats 500 en 500X Hey Google hebben prijs

    Fiats 500 en 500X Hey Google hebben prijs

    11
    • 30 april 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden