Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

Voorlopig niet elektrisch maar wel hybride

Fiat 500X Hybrid
Fiat 500XFiat 500XFiat 500XFiat 500XFiat 500X
AutoWeek 24 2022
AutoWeek 24 2022

Je leest het in AutoWeek 24 2022

Naast de ‘gewone’ Fiat 500 kennen we inmiddels een geheel nieuwe en volledig elektrische Fiat 500e. De grotere 500X moet er echter nog even in zijn oorspronkelijke vorm tegenaan, zij het met een geëlektrificeerde aandrijflijn.

De Fiat 500X verscheen in 2014 en is dus inmiddels al bijna acht jaar onder ons. Veel modellen halen die leeftijd niet eens, maar voor de SUV uit de 500-familie is het einde nog niet in zicht. Wel worden er opnieuw wat wijzigingen doorgevoerd. In dit geval gaat Fiat minder rigoureus te werk dan bij de facelift van 2018. Op uiterlijk vlak zien we nieuwe logo’s, waarbij er aan de voorzijde nu nog slechts ‘500’ staat. Daarmee is de met chroom afgezette koelsleuf tussen de koplampen ook verdwenen.

Cabrio

Fiat introduceert daarnaast voor het eerst een Cabrio-versie van de 500X, al heeft deze auto nog minder recht op die naam dan de reguliere 500 Cabrio. Waar bij die kleinere auto de achterruit tenminste nog mee opent, blijft het bij de 500X bij een groot, stoffen roldak. Toch is dat een leuke toevoeging, zo blijkt ook in de praktijk. We konden de snelweg niet op, maar bij zo’n 80 km/h is het voor alle passagiers nog heel goed uit te houden en heeft de zon alle ruimte om het interieur wat op te vrolijken. Dat genoegen kost wel drie mille, plus een verdere inperking van de al niet overdadige hoofdruimte achterin.

Fiat 500X

Hybride

Het gaat vandaag echter niet om de uiterlijkheden en zelfs niet om het geinige dak, maar om de aandrijflijn. In navolging van de Jeeps Renegade en Compass e-Hybrid en de Alfa Romeo Tonale krijgt de 500X namelijk een nieuwe 1,5-liter viercilinder met een 48V-hybridesysteem en een zeventraps automaat met dubbele koppeling. In Nederland vervangt deze aandrijflijn de 1.0- en 1.3-benzinemotoren, zodat de Hybrid nu de enige versie is.

Elektromotor

Fiat noemt hem ook simpelweg Hybrid, net als de reguliere 500. Toch is de aandrijflijn duidelijk anders. Waar de kleine 500 slechts een mild-hybrid-hulp in de vorm van een starter-­generator krijgt, heeft de 500X een elektromotor, die vanuit de transmissie ook de wielen kan aandrijven. Dat maakt hem volgens Fiat een volwaardige hybride, maar daarover valt te twisten.

Kleine accu

De accu is met 0,8 kWh zelfs voor hybride-begrippen vrij klein en dat geldt ook voor de elektro­motor, die hier 15 kW ofwel dik 20 pk levert. Dat is echter slechts een boost, want met de 130 pk en 240 Nm van de benzinemotor hebben we ook meteen het maximum systeemver­mogen en -koppel te pakken. In de praktijk betekent dit dat de benzinemotor daarom vrijwel altijd aan het werk is en rijdt de 500X Hybrid niet eens zoveel anders dan een reguliere benzineauto. De motor gaat pas uit wanneer je voet van het gas gaat of als je bijzonder langzaam rijdt, zoals in de file of bij in- en uitparkeren. Het bijschakelen van de benzinemotor gebeurt soms met een flinke schok, alsof de auto zich even verslikt. Jammer, want verder is het juist best een soepele aandrijflijn. Schakelen gaat snel, de viercilinder kent een mooie, rustige loop en levert zijn prestaties mede dankzij de elektro-ondersteuning gevoels­matig zonder veel moeite.

Fiat 500X

Prijsstijging

De vrij beperkte omvang van het elektrische deel betekent ook dat de gewichtstoename meevalt. Op de hierboven beschreven zaken na rijdt de Hybrid daarom zoals elke andere 500X. Zeker binnen zijn genre blijft het een van de leuker rijdende auto’s, met een speels randje, een vrij stevig onderstel en een behoorlijk directe besturing. Wel zijn er soms wat aandrijfreacties voelbaar in het stuur, dus bij versnellen is het zaak om de boel goed in handen te houden.

Contactslot

Het interieur heeft de tand des tijds goed doorstaan en oogt nog altijd leuk, vooral in de meer aangeklede en ingekleurde varianten. Het dashboard is naar goed 500-gebruik voorzien van een groot, in kleur gespoten panee­l met daaromheen een laag hoogwaardige, zachte kunststof. De hoge leeftijd van dit model blijkt wel uit bepaalde details, zoals het maar 7 inch kleine infotainmentscherm en het ouderwetse contactslot. Adaptieve cruisecontrol is als optie leverbaar, maar een echte stuurhulp niet. De overgang naar hybride betekent in absolute zin een flinke prijsstijging voor de 500X. Waar de auto er tot voor kort voor minder dan 25 mille was, moet je nu minimaal € 31.000 meebrengen. Dat is ongeveer wat Renault voor de simpelste Captur Hybrid vraagt, maar bij dat model is de optie van een goedkopere, niet-hybride uitvoering er dan nog wel.

  • +Blijft een karaktervol ding
  • +Cabriodak leuke toevoeging
  • -Prijzig door hybridetechniek
  • -Af en toe een schokje

Signalement

Merk Fiat
Model 500X 1.5 Hybrid Red
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.180

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.469 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.269 mm / 1.796 mm / 1.603 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.380 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 350 kg
Banden205/50R19Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 129 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum