Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95 (2016)
Auto goed, motor te klein
De 500X ziet eruit als een flink opgeblazen 500 en leunt daarmee duidelijk op de retro-trend. De vormgeving van het interieur sluit mooi aan op de speelse buitenkant. De ergonomie is in orde, je vindt de meeste knoppen en schakelaars daar waar je ze verwacht. Een prettige zitpositie is in de Fiat zonder problemen in te stellen. Achterin is het een ander verhaal, want daar houdt de hoofdruimte niet over. Bagage meenemen is weer geen probleem, want in de 500X kun je 350 liter onder de hoedenplank kwijt. Fiat is tegenwoordig eigenaar van Chrysler; het heeft de Fiat 500X en de Jeep Renegade gelijktijdig ontwikkeld. De Jeep is met diverse dieselmotoren leverbaar, waarvan de 1,6-liter MultiJet van 120 pk de kleinste is. Die motor is in de 500X de grootste diesel. De kleinste is de 1,3-liter Multijet 16V van 95 pk, en die zit in onze testauto. Wat die motor betreft heeft Fiat duidelijk gekozen voor downsizing. Het doel daarvan is het terugdringen van de CO2-uitstoot en dus het brandstofverbruik. De motor is echter zo klein, dat hij erg hard moet werken waardoor hij zijn doel voorbijschiet. Een praktijkverbruik van 1 op 14,8 zou je eerder bij een benzinemotor verwachten. Het kleine motortje moet in de 500X flink op toeren worden gehouden om goed te kunnen presteren. Daar komt bij dat de auto een vijfversnellingsbak heeft. Een zesde versnelling, die het toerental verlaagt, zou op kruissnelheid niet alleen flink wat brandstof besparen maar ook meer rust in de auto brengen. Beter is het gesteld met het onderstel van de 500X. De auto ligt mooi stabiel en koersvast op de weg. De vering is aan de harde kant, tegen het stugge aan zelfs. De 500X wordt hierdoor geen sportieve auto, maar dat is ook helemaal niet de opzet van het model.
Oordeel
De Fiat 500X heeft een fraai uiterlijk, een mooi interieur en een goed onderstel. De geteste dieselversie moet door zijn bescheiden prestaties te hard werken om tot goede prestaties te komen. Dat leidt tot een hoog verbruik.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | 500X 1.3 MultiJet 16v 95 BusinessStar |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.392 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.248 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.248 mm / 1.796 mm / 1.600 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 600 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 172 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,0 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 16,1 s |
Brandstofverbruik | 4,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 107 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir Lounge, Airco, Cruise Control, Navigatie, PDC A, Prijs Is Rijklaar Inclusief 6 Maanden Garantie
- 2015
- 123.128 km

Fiat 500X 1.6 PopStar | Achteruitrijcamera | Navi | Dodehoeksensoren| Keyless entry
- 2015
- 135.111 km

Fiat 500X Cross 1.4 Turbo MultiAir 4x4 CrossPlus | LEDER | STOEL/STUURVERW. | CAMERA | NAVI | CRUISE |
- 2015
- 44.279 km
Lees ook
Met €14.000 op zoek naar drie gebruikte compacte SUV’s met X-factor
Zo komt de Fiat 500X uit de 100.000 kilometertest van AutoBild
Fiat 500X 1.6 Multijet 16V 120 Lounge - Klokje rond Special
Fiat 500X - Opel Crossland X
Fiat 500X 1.4 Turbo Multi-Air 16v 170 4x4 Cross Plus (2015)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.