Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95 (2016)

Auto goed, motor te klein

Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95
Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95Fiat 500X 1.3 Multijet 16v 95
Fiat is druk bezig het populaire imago van de 500 uit te nutten en brengt allerlei varianten van dit model uit. De aanduiding '500' begint inmiddels een waar sub-label binnen het merk Fiat te worden. Zoals de 500X aantoont.

De 500X ziet eruit als een flink opgeblazen 500 en leunt daarmee duidelijk op de retro-trend. De vormgeving van het interieur sluit mooi aan op de speelse buitenkant. De ergonomie is in orde, je vindt de meeste knoppen en schakelaars daar waar je ze verwacht. Een prettige zitpositie is in de Fiat zonder problemen in te stellen. Achterin is het een ander verhaal, want daar houdt de hoofdruimte niet over. Bagage meenemen is weer geen probleem, want in de 500X kun je 350 liter onder de hoedenplank kwijt. Fiat is tegenwoordig eigenaar van Chrysler; het heeft de Fiat 500X en de Jeep Renegade gelijktijdig ontwikkeld. De Jeep is met diverse dieselmotoren leverbaar, waarvan de 1,6-liter MultiJet van 120 pk de kleinste is. Die motor is in de 500X de grootste diesel. De kleinste is de 1,3-liter Multijet 16V van 95 pk, en die zit in onze testauto. Wat die motor betreft heeft Fiat duidelijk gekozen voor downsizing. Het doel daarvan is het terugdringen van de CO2-uitstoot en dus het brandstofverbruik. De motor is echter zo klein, dat hij erg hard moet werken waardoor hij zijn doel voorbijschiet. Een praktijkverbruik van 1 op 14,8 zou je eerder bij een benzinemotor verwachten. Het kleine motortje moet in de 500X flink op toeren worden gehouden om goed te kunnen presteren. Daar komt bij dat de auto een vijfversnellingsbak heeft. Een zesde versnelling, die het toerental verlaagt, zou op kruissnelheid niet alleen flink wat brandstof besparen maar ook meer rust in de auto brengen. Beter is het gesteld met het onderstel van de 500X. De auto ligt mooi stabiel en koersvast op de weg. De vering is aan de harde kant, tegen het stugge aan zelfs. De 500X wordt hierdoor geen sportieve auto, maar dat is ook helemaal niet de opzet van het model.

Oordeel

3 sterren

De Fiat 500X heeft een fraai uiterlijk, een mooi interieur en een goed onderstel. De geteste dieselversie moet door zijn bescheiden prestaties te hard werken om tot goede prestaties te komen. Dat leidt tot een hoog verbruik.

Signalement

Merk Fiat
Model 500X 1.3 MultiJet 16v 95 BusinessStar
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.392

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.248 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.248 mm / 1.796 mm / 1.600 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 600 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 172 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,0 s (fabrieksopgave: 12,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,7 s / 6,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 4,1 l/100km
CO2-uitstoot 107 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum